Als Renault Sport zich met een modaal Renault-model gaat bemoeien, ontstaat daar zonder uitzondering iets moois uit. Bestaande technieken worden naar een optimaal niveau gebracht waarbij de aandacht niet alleen ligt op de prestaties, maar vooral op het onderstel en de algehele handeling van de auto. En dat onderstel is voor het eerst voorzien van vierwielbesturing waarmee de Mégane in zijn segment tot een unieke aanbieding maakt. De achterwielen kunnen zowel mee als tegen sturen afhankelijk van de snelheid. Deze snelheid varieert afhankelijk van de gekozen rijmodus. Zo ligt het omschakelpunt normaal op 60 km/h, maar in de Race-modus pas bij 100 km/h. Het tegensturen bevordert de wendbaarheid onder krappe omstandigheden en het scherper draaien in krappe bochten. De wielen draaien in het maximale geval 2,7 graden in tegengestelde richting. Het meesturen, alleen bij hogere snelheid, vergroot de stabiliteit onder meer bij snel inhalen. De maximale stuurhoek is in dit geval slechts 1 graad.
Sportchassis
Net als voorheen kan er worden gekozen voor een Sport en Cup chassis, waarbij de laatste zo strak is afgestemd dat zijn eigenschappen alleen optimaal tot zijn recht komen op het circuit. De auto beschikt over een nieuw ontworpen vooras en rolt op 19 inch wielen. De versie met het Sportchassis heeft een elektronisch geregelde koppelverdeling ter voorkoming van onderstuur en het verbeteren van de tractie. De schokdempers met hydraulische compressiestops zijn afkomstig uit de rallysport en voorkomen onder meer dat de energie die vrijkomt bij inveren wordt doorgegeven in de besturing.
Souplesse
Renault past in de nieuwe Mégane R.S. dezelfde motor toe als Alpine in de A110, terwijl de krachtbron inmiddels ook in de Espace ligt en in de Talisman is aangekondigd. Maar het exemplaar in de Mégane levert met 280 pk het hoogste vermogen en komt aan een koppel van 390 Nm. De souplesse van de turbomotor wordt bewezen door het feit dat het maximale koppel tussen 2.400 en 4.800 tr/min beschikbaar is, terwijl het maximale vermogen pas bij 6.000 tr/min maximaal van zich laat profiteren. Volgens Renault zijn diverse ingrepen aan de motor vertaalt in een verbruik dat 11 procent lager ligt. Een daarvan is de zogenaamde Diamand Like Carbon van de cilinderwanden voor een lagere wrijving. Omdat hard rijden tegenwoordig zwaar bestraft wordt, vooral in Frankrijk waar een groot van de testkilometers werd afgelegd, hebben we de Mégane maar bescheiden de sporen gegeven. En dan valt een gemiddelde van 1 op 11 wat tegen. Dat moet beslist gunstiger kunnen.
Multi Change Down
Het zal liefhebbers goed doen dat de nieuwe Mégane R.S. met twee versnellingsbakken verkrijgbaar is: een normale handgeschakelde zesbak en de automatische EDC-bak met dubbele koppeling en flippers achter het stuur. De programmering van de bak varieert met de gekozen rijmodi van Comfort, Normal, Sport en Race. Nieuw bij de EDC is het zogenaamde Multi-Change Down om snel meerdere versnellingen tegelijk terug te kunnen schakelen. En voor de liefhebbers is ook Launch Control aanwezig in de standen Sport en Race.
Vleugel
Het oog wil ook wat, zeker bij dit soort snelle hatchbacks. En die behoefte vult Renault met de Mégane R.S. keurig in. De oranje lak is een noviteit en zorgt ervoor dat de auto niet onopgemerkt voorbij gaat. Het front oogt breed en heeft de bekende vleugel in Gunmetal die aan de Formule 1 bolides doet denken. Onderin de bumper zit de specifieke R.S.-verlichting in de vorm van een startvlag. Het onderstel zorgt voor een 5 mm verlaagde positionering boven het wegdek. Om de grote wielen te herbergen zijn de voor- en achterspatborden met respectievelijk 60 en 45 mm uitgebouwd en dat geeft een lekker, dikke uitstraling die kenners zo weten te waarderen. De roosters in de voorspatborden achter de wielen zorgen voor een betere luchtgeleiding en dus koeling van de remmen. De achterbumper is op de breedte van de auto aangepast en heeft uiteraard een diffuser. Ook heeft de R.S. een grotere dakspoiler in de carrosseriekleur.
Aluminium
De toevoegingen aan het interieur betreffen de sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen die met carbon fiber weave of Alcantara bekleed kunnen worden. Verder zijn de pedalen en de pookknop van aluminium en heeft de cockpit een eigen donkergrijze kleur en worden diverse elementen met rood afgewerkt.
Vierwielbesturing
Goed geïnstalleerd in de kuipstoelen vallen de handen om een redelijk compact stuur dat voor voldoende grip zorgt. De sfeer in de auto is goed en dat wordt alleen maar beter als de motor wordt gestart. Zonder rumoerig te zijn, klinkt de motor krachtig en voornaam. De prestaties laten maar weinig te wensen over als de auto in 4,5 seconden naar de 100 km/h accelereert. In bochten lijkt niets tegen te werken. Trefzeker volgt de koets de aangegeven koers. Hier komt ook het voordeel van de vierwielbesturing naar boven. Genietend van de beschikbaar power en de eigenschappen die alle zintuigen prikkelen raakt de bestuurder snel aan zoveel beschaafd geweld gewend. Beschaafd ook omdat de Renault prima bruikbaar is voor dagelijkse activiteiten. Het is een blijft een vijfdeurs met behoorlijk wat ruimte voor passagiers en bagage. Daarnaast is het onderstel uiteraard volledig afgestemd op sportieve capriolen, maar tegelijkertijd voldoend vergeeflijk en comfortabel op lange ritten. Daarmee is de Mégane R.S. een meer dan uitstekende allrounder met een nadrukkelijk sportieve bite.
Prijzen
De keuze bij de Mégane R.S. bestaat uit vier modellen. De twee versnellingsbakken zijn te combineren met de twee verschillende chassis. De reeks begin met de handgeschakelde versie met Sportchassis die 42.340 euro kost en loopt tot de EDC-versie die op 44.540 euro uitkomt. De prijzen voor het Cupchassis en de 300 pk versie zijn nog niet bekend. Kijk voor meer informatie in onze leasevergelijker.
Schrijf een review