Motoren ondergaan constant wijzigingen. Fabrikanten spreken graag van nieuwe motoren als ze een drastisch gewijzigde bestaande motor bedoelen. Vrijwel alle veranderingen die fabrikanten aan hun motoren doorvoeren staan in het teken van het terugdringen van de milieubelasting. Het is overduidelijk dat ondanks de groei van de belangstelling voor volledig elektrische auto’s ook de ontwikkeling van de verbrandingsmotor verder gaat. Renault doet bij de 1,3 liter benzinemotor geen moeite om te roepen dat deze volledig nieuw is. Heel eerlijk vertellen ze erbij dat de krachtbron is afgeleid van de bestaande 1,2 liter. De ontwikkeling naar deze grotere versie ging in nauwe samenspraak met Nissan en Mercedes-Benz. De laatste fabrikant rondt de cilinderinhoud in hun communicatie over de nieuwe A-klasse foutief naar boven af tot 1,4 liter. De Scénic kreeg bij Renault de primeur, maar diverse modellen volgen nu in rap tempo, zoals de Captur en de Mégane.
Wrijving
Bijzondere technieken halen de diverse betrokken fabrikanten bij elkaar. Zo komt de zogenaamde Bore Spray Coating uit de Nissan GT-R sportwagen. Het zorgt voor het terugdringen van de interne wrijving en optimaliseert het thermisch geleidend vermogen. Een directe benzine-injectie waarvan de druk is opgevoerd tot 250 bar zorgt voor prettige loopeigenschap en het terugdringen van het brandstofverbruik. Ook wordt in de krachtbron dubbele variabele kleptiming toegepast, dus zowel voor inlaat- als uitlaatkleppen. Dit resulteert in een hoger koppel bij lagere toerentallen en een meer lineair verlopend koppel juist bij hogere toerentallen.
Instapper
Renault biedt de keuze uit drie vermogensvarianten. De instapper blijft op het bekende vermogen van 115 pk en levert een koppel van 220 Nm. Daarna komt de variant waar we hier mee kennis maken, goed voor 140 pk en als optie verkrijgbaar met een 7-traps EDC automaat. De bak met dubbele koppeling. Tot nu toe was er in de nieuwe Scénic nog geen automaat beschikbaar gecombineerd met een benzinemotor. De meest vermogen 1.3 liter TCe-motor komt aan 160 pk en 270 Nm. Die versie beschikt standaard over EDC. De komst van de nieuwe TCe motoren zorgt voor een forse uitbreiding van de mogelijkheden bij de Scénic.
Automaat
Het is een trend dat steeds meer generalisten hun motoren koppelen aan automaten. Daarom vult Renault met deze TCe 140 met EDC-bak beslist een vraag in. Het is een welkome aanvulling op de al bestaande mogelijkheden. De krachtbron produceert een vermogen van 140 pk komt aan een koppel van 240 Nm. Dat is een respectabele waarde. Rijdend is dat goed te merken aan de algehele souplesse die zorgt voor een prettig comfort. Al bij lage toerentallen pakt de motor soepel op. Dat laat zich onder meer vertalen in een aanzienlijk verbeterde acceleratie vanuit stilstand tot 100 km/h in 10,2 seconden. De topsnelheid blijft met 195 km/h op hetzelfde niveau. Verder gedraagt de nieuwe motor zich mooi stil en schakelt de EDC-bak op logische momenten zonder het te laten voelen.
Verbruik
Het terugdringen van het brandstofverbruik is de belangrijkste taak van nieuwe en vernieuwde motoren. Dat geldt dus ook voor de nieuwe reeks TCe motoren van Renault. In de dagelijkse praktijk merkt de gebruiker dat beslist. Een eerdere kennismaking met de 1,2 liter TCe 130 leverde als resultaat een gemiddeld verbruik op van 1 op 14. Daarentegen komt deze vernieuwde 1,3 liter TCe 140 met EDC zonder dat de bestuurder er echt op let op cijfers van boven de 1 op 15. Is het genoemde prestatieniveau nog niet helemaal naar de zin, dan staat de TCe 160 met een koppel van 270 Nm in de prijslijst. Die versie accelereert in combinatie met EDC-7 automaat in 9,1 seconden naar de 100 km/h en haalt een top van 200 km/h. Grappig is dat de CO2-uitstoot met 122 g/km gelijk blijft aan de 140 pk.
Rijeigenschappen
De nieuwe motoren zijn uiteraard in de Scénic en Grand Scénic verkrijgbaar. De auto heeft qua vormgeving het midden opgezocht tussen een ruimtewagen en SUV. Bijzonder zijn de grote 20 inch wielen met relatief smalle banden. Het onderstel is grotendeels gelijk aan de Espace en dat is goed te merken in het veercomfort. Nog nooit stond een Scénic qua rijeigenschappen zo dicht bij een Espace. Dat komt ook door de zitpositie, de ruitverdeling en het zicht rondom. Prettig is om een keer kennis gemaakt te hebben met een Scénic zonder glazen dak. Die voorziening mag dan wel aantrekkelijk lijken, de randen verlagen de hoofdruimte voor de achterpassagiers. Zonder dit dak kunnen volwassenen prima achterin zitten.
Prijzen
De instapper bij de Scénic is de 115 pk Life die 26.890 euro kost. De 140 pk begint op een niveau hoger, dat heet Zen en dat drijft de prijs op naar 29.190 euro. Alle uitrustingsvarianten van deze 140 pk kunnen met de EDC-7 bak worden geleverd tegen een meerprijs van 2.200 euro. Completere uitrustingsvarianten zijn de Intens en Bose. De TCe 160 standaard met automaat kent Renault als Bose en Initiale Paris voor respectievelijk 36.390 euro en 40.390 euro. Kijk in onze leasevergelijker voor meer details.
Schrijf een review