Corvette C6 Convertible blijft stoer

Chevrolet is uit de naam verdwenen, maar de Corvette is nog net zo stoer als vanouds. Vooral in de open versie is het

Chevrolet is uit de naam verdwenen, maar de Corvette is nog net zo stoer als vanouds. Vooral in de open versie is het een zeer opvallende verschijning, die veel reacties uitlokt. Maar het is ook een echte sportauto die qua prestaties een Porsche 911 bijvoorbeeld in de schaduw plaatst.

Chevrolet is uit de naam verdwenen, maar de Corvette is nog net zo stoer als vanouds. Vooral in de open versie is het een zeer opvallende verschijning, die veel reacties uitlokt. Maar het is ook een e
Corvette C6 Convertible blijft stoer

Op het eerste gezicht lijkt de Corvette niet echt te verschillen van zijn voorganger. De auto heeft nog steeds die kenmerkende curves in de wielkasten, al zijn ze minder geprononceerd dan vroeger. Kijk je wat beter dan is er eigenlijk helemaal niets bij het oude gebleven. De klapkoplampen zijn verdwenen en de auto is korter geworden. Zelfs de neus steekt minder ver naar voren, maar omdat hij erg laag hangt, moet je nog wel heel behoedzaam over verkeersdrempels. Hoge drempels kun je trouwens niet eens stapvoets nemen. Niet erg praktisch en dat geldt ook nog steeds voor de kofferruimte die erg ondiep is en waarin je de bagage tamelijk hoog moet tillen. Maar de Corvette wordt natuurlijk niet gekocht vanwege zijn bagagecapaciteiten of zijn praktische eigenschappen. Het is een echte sportauto, met alle praktische nadelen die daar bij horen.

Toch is het comfort lang niet slecht. Zo zijn de stoelen elektrisch verstelbaar – vreemd genoeg met uitzondering van de rugleuning – evenals de buitenspiegels. De ramen en de cabrioletkap gaan elektrisch open en dicht en je kunt genieten van een puike geluidsinstallatie en een prima navigatiesysteem. Er is zelfs voor gekozen om het openen van de deuren bij de Corvette met een druk op de knop te laten geschieden. Dat werkt overigens alleen als je motor hebt uitgeschakeld en de auto in zijn achterruitversnelling hebt gezet. Laat de elektronica het afweten, dan kun je aan een hendel op de vloer trekken.

De nieuwe Corvette is sportiever dan zijn voorganger. Hij is compacter en sterker geworden. De al vele jaren gebruikte V8-motor groeide nog wat in cilinderinhoud (van 5,7 naar 6,0 liter) en een flinke stap in vermogen. Er is nu 404 pk aan boord bij 6.000 toeren. Maar dat toerental zul je niet gauw halen, want de trekkracht is zo enorm – maximaal 542 Nm bij 4.400 toeren en vanaf iets meer dan stationair ook al vrachtwagenladingen – dat je op een weg met weinig grip niet voluit gas kunt geven. De elektronica grijpt steeds in om te voorkomen dat de wielen doorspinnen en doet dat een beetje wild. Met name bij het uitkomen van een bocht is dat nog wel eens vervelend, omdat je met een fluwelen voetje het gaspedaal moet beroeren om het ingrijpen van de tractiecontrole te voorkomen.

De knop waarmee je de tractiecontrole eventueel kunt uitschakelen kent overigens drie standen. Tractiecontrole en stabiliteitscontrole ingeschakeld, tractiecontrole uit- en stabiliteitscontrole ingeschakeld en alle systemen uit.

Door de forse trekkracht en de niet erg subtiele manier waarop de kracht naar het wegdek wordt geleid, is de Corvette naar onze mening geen auto voor een ongeoefende chauffeur. Hij vraagt een vaardige hand, maar beloont je dan wel met hoogst indrukwekkende prestaties. Als je hem de sporen geeft, is hij een stuk sneller dan een Porsche 911. Zelfs met automaat raast hij in 4,8 seconden naar de 100 km/h en er komt pas een eind aan de voorwaartsdrang bij 300 km/h.

Maar in de dagelijkse Nederlandse rijpraktijk kom je aan de zesde versnelling eigenlijk niet toe. Bij 2.000 toeren in zes staat er al bijna 150 km/h op de teller. Dan blijk je wel lekker zuinig onderweg te zijn, als we de boordcomputer moeten geloven: ongeveer 1 op 11,5. Maar gemiddeld genomen is 1 op 7,5 toch een realistischer uitgangspunt. Nog mooi natuurlijk voor een dik 400 pk sterke zesliter V8-motor.

De snelweg is het ideale werkterrein voor de Corvette. Daar is hij snel en comfortabel. Je kunt probleemloos lange tijd een hoge snelheid volhouden. De vering blijkt op hogere snelheden de hobbels beter glad te strijken dan met Nederlandse snelheden en je komt nog redelijk uitgerust op de plaats van bestemming.

Als bestuurder moet je harder werken op een bochtig parcours. De Corvette heeft een behoorlijk onoverzichtelijke carrosserie en vraagt daarnaast een vaardige hand om hem op koers te houden. De auto doet in een hobbelige bocht wel eens een stapje opzij en de enorme trekkracht zorgt regelmatig voor het verbreken van de grip van de achterwielen. Je zit dus veel te sturen en merkt dan dat de besturing wel iets meer gevoel zou mogen doorgeven.

Wie er mee kan omgaan heeft daarentegen een geweldig speeltje aan de Corvette. Je zet hem met groter gemak dwars dan vrijwel alle andere sportwagens en kunt een bochtig weggetje buitengewoon feestelijk ‘nemen’. Feestelijk is ook de aanschafprijs van de Corvette. De dichte Corvette is er al voor dik negentig euromille, de Convertible kost 101.850 euro. Door zijn rauwe karakter en zijn scherpe prijsstelling is de Corvette een sportauto zonder concurrentie, ook al is het zeker niet ieders favoriet.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (17)

Corvette C6 Convertible blijft stoer
Een 4 jaar oude c6 gekocht nadat ik al vanaf 2007 twijfelde. Ex berijder van BMW 750il( toen 3 jaar oud) BMW 735.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Corvette C6 Convertible blijft stoer
heb c6 2.7 hdi excl. nu 2 jaar,gekocht als jaarwagen 18500km voor een mooie prijs.daarvoor met alle duitse wagens gereden,nooit -nooit meer in die harde.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Corvette C6 Convertible blijft stoer
Sinds ruim een half jaar in het bezit van een C6 3.0 V6 HDI Exclusive uit 2009. Uit Frankrijk geïmporteerd met 40.000 km. Wat een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Corvette C6 Convertible blijft stoer
Nu 2 weken geleden de C6 V6 HDi Exclusive uit 2006 gekocht. Van buiten en binnen heel exclusief en sportief model. Digitale klok wel apart,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Corvette C6 Convertible blijft stoer
Na 35000 km geweldig te hebben gereden, alleen de banden vallen tegen maar dit is oplosbaar door falken ze-912 banden te monteren ( deze blijven.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Corvette C6 Convertible blijft stoer
Heb de auto nu ruim 3 jaar en nog steeds bewonderende blikken. Heb dit nog nooit met een andere auto gehad... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Corvette C6 Convertible blijft stoer
Zonet C6 van 2007 gekocht met 26000km voor belachelijk lage prijs. Superbe wagen. Alleen de Michelins, maakten lawaai als van oude betonmolen cfr review Rob Klaver... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Corvette C6 Convertible blijft stoer
Sinds drie weken trots eigenaar, via mercedes c en volvo v70-D5 nu in een citroen c6 2,7 hdi v6 exclusive full.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Corvette C6 Convertible blijft stoer
Fantastische auto. Ik heb hem nu 2 jaar en geniet elke dag (C6 benzine executive). Ik begrijp niet waarom je hem niet meer ziet op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Corvette C6 Convertible blijft stoer
Mijn Michelins (245/45 R18) maken verdomd veel lawaai . Volgens de bandenspecialist komt dit door "Kammen " wat een ongelijk bobbelig profiel inhoudt. Citroen.. Lees volledige review.
Corvette C6 Convertible blijft stoer
ik rij nu 2jaar met mijn C6 3,0 benzine.Executive, heb alle grote Citroens gehad, te beginnen met een occasie DS23. De C6 rijdt fantastisch, kompleet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Corvette C6 Convertible blijft stoer
staat bovenaan mijn verlanglijstje. laat alle duitsers maar lekker doorhobbelen... Lees volledige review.
Corvette C6 Convertible blijft stoer
De C6 met de 2.7. diesel motor is klasse. Exclusiviteit gewaarborgd. Geen eenheidsworst zoals Mercedes BMW en Audi. Prijs verhouding en luxe.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Corvette C6 Convertible blijft stoer
gewoon een superdesuper heerlijke en lekkere auto met goede prestaties waarmee je menig opgetuned golfje je achterlichten laat zien!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Corvette C6 Convertible blijft stoer
ben c5 en xm rijder maar dit is helemaal de max gewoon superauto...heb al rit van uurtje gedaan met de 2,7hdi...fenomenaal gewoon en dan nog de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Corvette C6 Convertible blijft stoer
door de relatief grote lengte voor de voorwielen moet ik donders oppassen in de buurt van stoepjes. verder ALLEEN maar lof over de C6, hoewel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Corvette C6 Convertible blijft stoer
geweldig mooie en super comfortabele auto. s klasse eat your heart out!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5