X2, het extra smaakje van BMW

Sportievere telg op X1-basis

Het aanbod crosover's en SUV's van BMW groeit uit z'n voegen. Alle X-modellen met een oneven nummer hebben er inmiddels een 'even' broertje naast staan. De laatste nieuwkomer is de X2 die onderhuids volledig identiek is aan de X1, maar bij BMW wel meer geld in het laatje moet brengen.

BMW komt met de X2 op dezelfde basis als de X1. Het model is meer een crossover dan een SUV.
BMW X2 xDrive20d schuin voor

Waar een BMW vroeger van oudsher achterwielaandrijving had, is dat nu per definitie niet meer zo. Mini maakt immers voorwielaandrijvers en waarom zou een concern daar dan geen gebruik van maken. Overigens is dit geen nieuws meer, de 2-serie Active Tourer en de X1 staan al op de voorwielaangedreven bodemgroep.

Uitstraling

Uitgaande van de bekende basis van de X1 hebben de ontwerpers meer een crossover dan een SUV getekend. De X2 is iets korter en wat lager dan de X1 en toont sportiever, gespierder en meer gesloten. Dat zorgt voor een totaal andere uitstraling die volgens marketingmensen van het merk een meer stadse doelgroep moet aanspreken. Speelse elementen tuigen de X2 aardig op. De nieren vullen zoals inmiddels gebruikelijk de volledige ruimte tussen de koplampen en zijn aan de buitenkant afgeschuind. Afhankelijk van de gekozen uitrustingsvarianten wordt extra accenten gelegd in donkergrijs. Dat is bij dit goudkleurige exemplaar te zien op de dorpels en aan de onderrand van de portieren, maar ook op de voor- en achterbumpers alsmede rond de wielopeningen in de spatborden.

Interieur

Zo nieuw en fris als de buitenkant oogt, zo bekend is het interieur. Al worden ook hier frisse details aan toegevoegd, zoals bij deze auto gele stiksels en randen langs de vloermatten. Het interieur is namelijk in grote lijnen overgenomen van de X1 inclusief het complete dashboard. Daar is natuurlijk niets mis mee, BMW doet dat ook met de X3/X4 en X5/X6. De auto biedt de ruimte van een royale middenklasser en is geschikt voor vier volwassenen of vijf personen met kinderen op de achterbank. Daarbij komt dan nog eens minimaal 470 liter aan bagageruimte. De achterbank kent een 40/20/40-verhouding en vergroot de mogelijkheden in stappen naar 1.355 liter. Daarmee blijft de X2 qua ruimteaanbod onder dat van de X1.

Vierwielaandrijving

De basis van de X1 en X2 is identiek. Het onderstel kent dezelfde dimensies en ook de ophanging is volledig uitwisselbaar. Sterker nog, ook de Mini Countryman maakt hiervan gebruik. De basismotor is de 1,5 liter driecilinder die louter als voorwielaandrijver met een handbak of automaat kan worden geleverd. Alle andere motoren zijn viercilinders, zowel benzine als diesel. Die zijn minimaal optioneel verkrijgbaar met xDrive vierwielaandrijving. Bij de krachtigste motoren is die combinatie een voldongen feit. Zo ook bij deze xDrive20d voorzien van een 8-traps automaat. Die vormt een fijne combinatie met de 190 pk sterke 2 liter diesel. De motor legt een prettige souplesse aan de dag met een koppel van 400 Nm bij 1.750 tr/min. De maar liefst 1.575 kg wegende auto zet er vlotte prestaties mee neer zoals een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 7,7 seconden en een topsnelheid van 221 km/h.

Aanhanger

Alhoewel de afstemming van het onderstel bij deze xDrive20d met automaat instelbaar is, blijkt deze BMW X2 in wezen behoorlijk comfortabel. De auto is overduidelijk afgestemd op gezinsgebruik. Toch zal de koets beslist niet overhellen in bochten en wordt een actieve rijstijl zeker niet geschuwd. Door het iets lagere zwaartepunt ten opzichte van de X1 voelt de X2 net een tikkeltje dynamischer aan. En voor wie er met de caravan of een aanhanger op uit wil gaan, deze versie mag 2.000 kg trekken. Het forse gewicht, de krachtige motor, de gekozen versnellingsbak en de vierwielaandrijving eisen wel hun tol als het gaat om het brandstofverbruik. Dat komt uit op 1 op 12,5.

Prijzen

De lichtste benzine- en dieselmotoren zijn er met louter voorwielaandrijving. Wel kennen beide de optie van een automaat. De X2 sDrive18i start bij 44.895 euro en dat is beslist stevig. De sDrive18d komt minimaal op 47.995 euro, ook met een  handgeschakelde zesbak. Deze twee instappers kunnen tegen meerprijs met een automaat worden uitgerust. De tweede benzinemotor is de 2 liter in de sDrive20i voor 47.495 euro standaard met automaat. Vierwielaandrijving is hier optioneel. De lichtste diesel is optioneel met vierwielaandrijving verkrijgbaar, terwijl deze voorziening net als de automaat standaard zijn op de xDrive20d en xDrive25d. De door ons geteste xDrive20d kost maar liefst 59.895 euro en wie nog een stapje hoger gaat betaalt 63.895 euro voor de xDrive25d. Voor meer specificaties kijkt op onze leasevergelijker. De meerprijs ten opzichte van een vergelijkbare BMW X1 bedraagt over de hele linie een dikke 1.500 euro. Wellicht vreemd omdat de X1 een ruimere auto is op dezelfde basis.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.