Een klein typeplaatje op de twee voorportieren geeft aan dat deze blauwe Renault Kangoo een zogenaamde Z.E. 33 Electric is. Dat is aan de buitenkant de enige verwijzing naar de nieuwe, grotere batterij. Sinds lancering leverde Renault de Kangoo Z.E. met een 22 kWh batterij en die capaciteit is nu vergroot met vijftig procent naar 33 kWh. Het is knap dat binnenin dezelfde behuizing de batterij plaats biedt aan meer platen die dichter op elkaar geplaatst zijn. Dezelfde ingreep onderging de Zoe al eerder, maar die ging naar 41 kWh.
Techniek
De elektrische Kangoo is vooral populair in de gesloten bestelversie. Die is er in de normale lengte en als verlengde Kangoo Maxi Z.E.. De wielbasis van de Maxi groeit met 38,4 centimeter ten opzichte van de normale Kangoo. Ook de lengte neemt met dezelfde hoeveelheid centimeters toe en komt aan een forse 4,67 meter. Het doel is uiteraard een flinke groei van het laadvolume dat van 3 naar 4 kubieke meter gaat. Dit is identiek aan een Kangoo met dieselmotor, zodat de koper van een elektrische versie aan functionaliteit helemaal niets inlevert. Alleen de Kangoo Maxi kan met zijruiten en een achterbank worden geleverd. Die bank kan gemakkelijk worden neergeklapt. Gestapeld tot aan de hoedenplank kan er met vijf zitplaatsen in gebruik voor 1.300 liter aan spullen worden meegenomen. Na het neerklappen groeit dit tot 3,4 kubieke meter. Dat maakt de Kangoo Maxi Z.E. uitermate geschikt voor ondernemers die hun schone, elektrische voertuig overdag voor de zaak gebruiken en juist 's avonds of in het weekend als gezinsauto inzetten.
Uithangbord
Het is jammer dat de Kangoo Z.E. in tegenstelling tot de vijfdeurs Zoe niet voorzien is van de zogenaamde Caméléon lader. Dat betekent dus dat deze Renault niet aan een snellader kan worden opgeladen. Maximaal kan de auto laden met 7,4 kW. In dat geval wordt een volledig lege batterij in 6 uur vol geladen. Onder normale gebruiksomstandigheden in stedelijk gebied voldoet dat bij een elektrische bedrijfswagen prima. Dit soort voertuigen wordt vooral binnen een bescheiden straal rond de thuisbasis ingezet en dient meteen als milieuvriendelijk uithangbord voor de ondernemer.
Calculator
Volgens de NEDC-norm, die weinig realistisch is in de dagelijks praktijk, haalt de Kangoo Maxi Z.E. een actieradius van 270 kilometer. Maar in de praktijk, en dat geeft Renault zelf ook aan, ligt het aantal te rijden kilometers op een volle batterij op zo'n 200 kilometer. Nu zijn een aantal parameters sterk van invloed op wat de gemiddelde gebruiker daadwerkelijk realiseert. In willekeurige volgorde wordt dat bepaald door de gereden snelheid, de buitentemperatuur en de belading. Renault biedt op de eigen site een handige calculator waarbij deze waardes willekeurig met elkaar kunnen worden gecombineerd. Enkele voorbeelden: wie in de stad niet harder dan 50 km/h gemiddeld rijdt bij een temperatuur van 20 graden zonder belading, die haalt 258 kilometer. Let wel, in de Eco-stand die 10 procent zuiniger is en met de verwarming of airco uit.
Temperatuur
Vanwege de zeer efficiënte warmtewisselaar blijft het aantal kilometers gelijk als de airco wordt ingeschakeld. Rond het vriespunt met de verwarming aan komt de Kangoo Z.E. aan de beloofde 200 kilometer. Snelheid blijkt de grote boosdoener. Geen wonder. Tot zo'n 80 km/h is de invloed van aërodynamische tegendruk gering, daarboven neemt dit exponentieel toe. Tijdens de kennismaking lag de temperatuur maximaal op 5 graden en werd een rit over de snelweg met 90 km/h gereden. De auto komt dan uit op zo'n 145 kilometer en dat is precies wat de calculator voorspelt. Het enige nadeel van de Kangoo Z.E. is dus dat er niet aan een snellader kan worden bijgeladen. Dat betekent dat langere ritten nauwkeurig gepland moeten worden. Maar als stads- of regiobesteller is de Kango Z.E. helemaal in z'n element.
Aandrijflijn
Qua prestaties begrenst Renault de topsnelheid op 130 km/h. De acceleratie naar 100 km/h verloopt bij de Maxi Z.E. in 22,4 seconden. De auto is vooral onder stadse omstandigheden in het voordeel. Het permanent aanwezige koppel van 225 Nm zorgt voor uitermate vlotte acceleraties tot 50 à 60 km/h. Het lage geluidsniveau van de aandrijflijn werkt verslavend. Maar dat vormt niet alleen een voordeel voor de gebruiker, maar net zo voor de omstanders. Meer elektrische auto's zorgen voor veel minder geluidsoverlast in met name stedelijk gebied. Daar voelt de Kangoo zich dan ook volledig thuis. Het rijgedrag van het ruimtewonder is nog beter dan van de dieselversies omdat de batterij mooi tussen de wielen in onder de bodem een plaats heeft. Het aldus verkregen lagere zwaartepunt zorgt voor een positieve invloed op het weggedrag.
Zijruiten
Wie kiest voor de Z.E. Maxi met zijruiten en achterbank, die krijgt naast de zakelijke mogelijkheden een uitermate ruime gezinsauto. Achterin kunnen drie volwassenen royaal zitten en hebben een overvloed aan been- en hoofdruimte. De toegang is royaal via schuifdeuren aan beide kanten. De bank kan in een 33/67-verhouding worden neergeklapt. De zitpositie voorin is mooi rechtop en voldoende hoog voor een goed overzicht op het overige verkeer. Daartoe heeft de Kangoo ook behoorlijk grote spiegels. Het rijden gaat eenvoudig. Na het omdraaien van de contactsleutel is de techniek gereed. Pook in D en rijden. De aansluiting voor het opladen zit achter het Renault-logo mooi midden op het front. Daarachter zit een zogenaamde Mennekes-aansluiting.
Prijzen
De Kangoo Z.E. begint op grijs kenteken in de normale variant bij 21.040 euro en komt precies 1.000 euro duurder uit als verlengde Maxi. Dezelfde auto met vijf zitplaatsen kost exclusief BTW 23.840 euro. Een particulier betaalt 29.607,80 euro en dat is inclusief de huur van batterij die afhankelijk van de gereden kilometers varieert tussen 58 en 98 euro excl. BTW per maand. De batterij kopen kan ook. Dan komen de drie genoemde versies op respectievelijk 27.565, 28.695 en 30.365 euro exclusief BTW. Inclusief deze belasting kost de Kangoo Z.E. met bank en ruiten 37.503 euro. Uiteraard geldt er indien van een toepassing een bijtelling van 4 procent en is de auto vrijgesteld van wegenbelasting.
Schrijf een review