De eerste carrosserieversie van de huidige Hyundai I30 was de vijfdeurs hatchback, de modelversie die in Europa het best verkoopt en er nu ook tweedehands Hyundai i30's op de markt verkrijgbaar zijn. Niet zo veel later volgde de Wagon die op verschillende markten, waaronder Nederland, zeer gevraagd is. Daar komt nu ook de Hyundai I30 Fastback bij. Wordt gekeken naar de lengte dan komt deze nieuwe variant met 4,46 meter behoorlijk dicht bij de Wagon uit. Verschillen in breedte en wielbasis zijn er niet tussen de drie carrosserieversies. De Fastback krijgt onder meer een sportieve uitstraling door de hoogte met 2,5 centimeter terg te brengen. Dat samen met de schuin aflopende achterkant zorgt voor het overgrote verschil.
Elegant
Alle ingrepen samen leveren een behoorlijk elegant ogende vijfdeurs op. Wordt goed naar het profiel gekeken, dant valt op dat het plaatwerk van de portieren behoorlijk hoog is opgetrokken. Dat levert mede kracht en geborgenheid in de uitstraling op. Dat vorm een beetje voor functie gaat, blijkt uit het feit dat de ontwerpers de achterklep niet zo diep mogelijk hebben uitgesneden. Dat houdt in dat de i30 Fastback een behoorlijke tildrempel heeft waar bagagestukken overheen gehesen moeten worden. Maar ja, wie mooi wil zijn...
Uitstraling
Het is duidelijk wat de positionering van de Fastback binnen het leveringsprogramma van de i30 is. Maar het model zorgt binnen de Hyundai-gelederen wel voor concurrentie. Daarbij doelen we op de vijfdeurs Ioniq hybrid die qua uitstraling behoorlijk op de Fastback lijkt. Worden de afmetingen naast elkaar gezet, dan blijkt de Ioniq in alle richting iets forser te zijn, maar grote verschillen voor de binnenruimte levert dat niet op. Qua bagagevolume lopen beide modellen ook aardig in de pas. Zit het voornaamste verschil dan in de prijsstelling? Ook dat is zeker niet het geval. Daarom lijken de Ioniq en Fastback een beetje dubbelop, maar het mag ook worden uitgelegd als een ruime keuze voor de klant.
Instapmotor
Motorisch loopt de Hyundai I30 Fastback in de pas met de andere varianten en is verkrijgbaar met twee moderne benzine turbomotoren. De driecilinder 1 liter T-GDI biedt een keurig vermogen van 120 pk en komt aan een koppel van 171 Nm. Met deze instapmotor weegt de i30 1.242 kg. Daar heeft de krachtbron totaal geen probleem mee en springt in 11,5 seconden naar de 100 km/h. Een compliment voor het lage geluidsniveau dat de motor produceert. De typische klank van een driecilinder is nauwelijks hoorbaar. Dat lage geluidsniveau draagt in belangrijke mate bij aan het algehele comfort.
Interieur
Zoals gezegd is de koets van de i30 Fastback een paar centimeter lager. Maar een groot verschil in hoofdruimte is gelukkig niet merkbaar. Voor een deel wordt dat verklaard omdat de bestuurdersstoel een flink verstelbereik in de hoogte heeft. Ook achterin is de Fastback zeker niet krap. Ook qua beenruimte stelt de Hyundai alles behalve teleur.
De inrichting heeft geen extra investering gekost. Het dashboard wordt identiek van de al bestaande varianten overgenomen. Het is een serieus ogend geheel dat ergonomisch goed in elkaar is gezet. Zoals van Hyundai bekend staat er midden boven de console een groot multimediascherm. Daar kunnen de gebruikers de bediening en uitlezing vinden van het navigatiesysteem en de audioinstallatie. Voor instellen van het klimaat verwijst Hyundai naar een lager niveau op het dashboard. Het laat qua duidelijkheid weinig te wensen over en dat geldt eigenlijk voor alle bedieningen in de i30.
Keuze
Hyundai houdt de keuze aan uitrustingsvarianten zeer overzichtelijk. Er is alleen maar de keuze uit de Comfort en Premium die weer kunnen worden gecombineerd met beide motoren. Bij de 1,4 liter 4 cilinder van 140 pk kan nog worden geopteerd voor een automatische versnellingsbak. De 1,0 liter kan alleen met een handgeschakelde zesbak worden besteld. Dat blijkt in de praktijk een uitstekend schakelende versnellingsbak met een goede verdeling van de overbrengingen. De i30 1.0 Liftback kan rustig worden gereden maar gaat een stukje sportief rijden zeker niet uit de weg.
Europa
Hyundai heeft een ontwikkelingsteam in Europa met zelfs een vestiging aan de Nürburgring. Dat is goed aan de afstemming van motor en het onderstel te merken. De laatste jaren heeft het merk zijn modellen naar een hoog Europees niveau weten te tillen. De wielophanging brengt een uitstekend comfort met zich mee, zonder dat de koets in snel genomen bochten overdreven gaat hellen. Met de nieuwe i30 Fastback biedt Hyundai een uitstekend totaalpakket die het best kan worden omschreven als een prima allrounder, die het zonder meer op kan nemen met zijn kwaliteiten tegen de concurrentie uit Europa.
Prijzen
De meerprijs die Hyundai rekent ten opzichte van de hatchback bedraagt over de hele range 3.000 euro. De Fastback is zodoende verkrijgbaar vanaf 27.795 euro. Dat is de Comfort, terwijl de Premium een investering vraagt van 30.295 euro. De 1.4 begint bij 29.795 euro als Comfort. Die bedragen worden vertaald in een elegante vormgeving en een toename van het bagagevolume. Zoals gezegd kan de klant voor ongeveer hetzelfde ook gaan voor de Ioniq Hybrid, die zelfs als zuinig plug-in hyrid nauwelijks veel duurder is. Kijk in onze leasevergelijker voor verdere (prijs)specificaties.
Schrijf een review