De Ford EcoSport bestaat al langere tijd in Zuid-Amerika. Daar rijdt het huidige model als tweede generatie rond. Enige jaren terug ging dit type ook in India in productie en daar kwamen tot nu toe de varianten voor Europa vandaan. Een auto die door een aantal eigenaardigheden niet echt kon overtuigen en in de schaduw stond van de B-segment SUV's die wel volgens de Europese smaak waren samengesteld.
Facelift
Ford haalt de sterk vernieuwde Ecosport nu wel uit Europa. De fabriek in Roemenië waar tot voor kort de B-Max werd gebouwd is nu verantwoordelijk voor de productie van de Ecosport. Mensen van Ford gebruiken de termen nieuw en vernieuwd door elkaar, maar het gaat om een fors gefacelifte versie van het bestaande model. Dat betekent onder meer dat de achterdeur die naar links opent gehandhaafd blijft.
Bumperniveau
De vernieuwde Ecosport ziet er fris uit. Tal van details aan de buitenkant zijn aangepast zodat het 'kleintje' keurig aansluit bij zijn grotere broers, de Kuga en Edge. De grille is hoger geplaatst, de koplampen zijn evenals de mistlampen nieuw en ook de motorkap heeft een andere vorm gekregen. Net als bij de Fiesta zijn de ruitensproeiers van positie veranderd en zitten nu onder de rand van de motorkap. Op bumperniveau is ook de achterkant aangepast, terwijl de kunststof randen aan de onderkant van de carrosserie ook langs de tekentafel gingen. Afhankelijk van het uitrustingsniveau worden deze uitgevoerd in een contrasterende kunststof of gespoten in de carrosseriekleur bij de ST-Line. Het dak kan in vier contrastkleuren worden gekozen optioneel op de Titanium en standaard op de ST-Line.
Dashboard
De grootste verandering is te vinden in het interieur. Zo is het dashboard volledig herzien en sluit qua vorm volledig aan bij de nieuwe Fiesta. Het stuur is afkomstig uit de Focus en kent diverse bedieningsknoppen. Midden boven de console is een digitaal scherm aangebracht waarvan het formaat varieert met het uitrustingsniveau. De bovenkant van het dashboard is uit een zachter materiaal opgetrokken. Verder heeft het meubilair de nodige aandacht gekregen, wat geen overbodige luxe was. De stoelen hebben nu en iets langere zitting, terwijl ook de hoek van de zitting iets schuiner is geworden voor een betere ondersteuning van de bovenbenen. Ook door andere materialen en bijvoorbeeld rode stiksels bij de ST-Line is het niveau van het interieur aanzienlijk verbeterd.
Motor
Op dit moment levert Ford in de vernieuwde Ecosport slechts één krachtbron. Het gaat om de bekende 1 liter driecilinder die met turbo een vermogen levert van 125 pk en een koppel van 170 Nm dat volledig vlak verloopt tussen 1.400 en 4.500 tr/min. Naar keuze wordt deze motor gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of een 6-traps automaat. Met minimaal 1.280 kg is de Ecosport geen lichtgewicht, de automaatversie komt zelfs aan 1.324 kg. Beide varianten halen een topsnelheid van 180 km/h. In 12,7 seconden staat bij de 100 km/h op de teller, bij de automaat al na 11,6 seconden. Bijzonder om te zien dat de handgeschakelde versie een aanhanger mag trekken van 900 kg, maar dat de automaat doorgaat tot 1.100 kg. In mei van dit jaar komt er nog een instapversie met een 100 pk sterke 1 liter. De motor doet behoorlijk stil zijn werk, waardoor het eigenlijk nauwelijks te horen is dat er driecilinder in het vooronder ligt. Onder normale Nederlandse omstandigheden functioneert de Ecosport prima, maar tegelijk ook erg anoniem. De auto komt in het interieur een beetje smal over. De zitruimte op de achterbank is voor twee volwassenen voldoende. Het bagagevolume varieert van 356 tot 1.238 liter en dat is in dit segment royaal. Fijn dat de bagagevloer op drie niveaus kan worden ingezet.
Prijzen
Qua uitrustingsniveaus biedt Ford een ruime keuze te beginnen bij de Trend Essential met onder meer al elektrische bediende ramen, airconditioning, LED-dagrijverlichting, mistlampen voor en audio met 4,2 inch scherm en Bleutooth. Deze versie kost 21.855 euro. Wie gaat voor de Trend Ultimate krijgt onder meer SYNC 3 spraakbesturing met een 8 inch touchscreen, cruise control met snelheidsbegrenzer, zwarte dakrails en parkeersensoren achter. Deze variant komt op 23.055 euro. Een stapje hoger staat de Titanium die het gros van de verkopen voor zijn rekening zal nemen. Deze versie kost 24.255 euro met handbak en 28.755 euro met automaat. De uitrusting wordt aangevuld met lichtmetalen wielen, regen- en lichtsensor, automatische airco en Keyless start. Aan de top staat de sportief getinte ST-Linie voor 26.055 euro. Kijk voor meer details in de leasevergelijker.
Schrijf een review