Ford Ecosport zet alle zeilen bij

Succes in B-segment moet groeien

De SUV heeft Amerikaanse wortels en dan mag men verwachten dat Amerikaanse merken deze markt als geen ander weten te bespelen. Toch nam Ford de afgelopen jaren in het zo populaire B-segment een uiterst afwachtende houding aan met de Ecosport. Een op Europa aangepaste versie moet het tij nu keren.

De Ford EcoSport bestaat al langere tijd in Zuid-Amerika. Daar rijdt het huidige model als tweede generatie rond. Enige jaren terug ging dit type ook in India in productie en daar kwamen tot nu toe de varianten voor Europa vandaan. Een auto die door een aantal eigenaardigheden niet echt kon overtuigen en in de schaduw stond van de B-segment SUV's die wel volgens de Europese smaak waren samengesteld.

Facelift

Ford haalt de sterk vernieuwde Ecosport nu wel uit Europa. De fabriek in Roemenië waar tot voor kort de B-Max werd gebouwd is nu verantwoordelijk voor de productie van de Ecosport. Mensen van Ford gebruiken de termen nieuw en vernieuwd door elkaar, maar het gaat om een fors gefacelifte versie van het bestaande model. Dat betekent onder meer dat de achterdeur die naar links opent gehandhaafd blijft.

Bumperniveau

De vernieuwde Ecosport ziet er fris uit. Tal van details aan de buitenkant zijn aangepast zodat het 'kleintje' keurig aansluit bij zijn grotere broers, de Kuga en Edge. De grille is hoger geplaatst, de koplampen zijn evenals de mistlampen nieuw en ook de motorkap heeft een andere vorm gekregen. Net als bij de Fiesta zijn de ruitensproeiers van positie veranderd en zitten nu onder de rand van de motorkap. Op bumperniveau is ook de achterkant aangepast, terwijl de kunststof randen aan de onderkant van de carrosserie ook langs de tekentafel gingen. Afhankelijk van het uitrustingsniveau worden deze uitgevoerd in een contrasterende kunststof of gespoten in de carrosseriekleur bij de ST-Line. Het dak kan in vier contrastkleuren worden gekozen optioneel op de Titanium en standaard op de ST-Line.

Dashboard

De grootste verandering is te vinden in het interieur. Zo is het dashboard volledig herzien en sluit qua vorm volledig aan bij de nieuwe Fiesta. Het stuur is afkomstig uit de Focus en kent diverse bedieningsknoppen. Midden boven de console is een digitaal scherm aangebracht waarvan het formaat varieert met het uitrustingsniveau. De bovenkant van het dashboard is uit een zachter materiaal opgetrokken. Verder heeft het meubilair de nodige aandacht gekregen, wat geen overbodige luxe was. De stoelen hebben nu en iets langere zitting, terwijl ook de hoek van de zitting iets schuiner is geworden voor een betere ondersteuning van de bovenbenen. Ook door andere materialen en bijvoorbeeld rode stiksels bij de ST-Line is het niveau van het interieur aanzienlijk verbeterd.

Motor

Op dit moment levert Ford in de vernieuwde Ecosport slechts één krachtbron. Het gaat om de bekende 1 liter driecilinder die met turbo een vermogen levert van 125 pk en een koppel van 170 Nm dat volledig vlak verloopt tussen 1.400 en 4.500 tr/min. Naar keuze wordt deze motor gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of een 6-traps automaat. Met minimaal 1.280 kg is de Ecosport geen lichtgewicht, de automaatversie komt zelfs aan 1.324 kg. Beide varianten halen een topsnelheid van 180 km/h. In 12,7 seconden staat bij de 100 km/h op de teller, bij de automaat al na 11,6 seconden. Bijzonder om te zien dat de handgeschakelde versie een aanhanger mag trekken van 900 kg, maar dat de automaat doorgaat tot 1.100 kg. In mei van dit jaar komt er nog een instapversie met een 100 pk sterke 1 liter. De motor doet behoorlijk stil zijn werk, waardoor het eigenlijk nauwelijks te horen is dat er driecilinder in het vooronder ligt. Onder normale Nederlandse omstandigheden functioneert de Ecosport prima, maar tegelijk ook erg anoniem. De auto komt in het interieur een beetje smal over. De zitruimte op de achterbank is voor twee volwassenen voldoende. Het bagagevolume varieert van 356 tot 1.238 liter en dat is in dit segment royaal. Fijn dat de bagagevloer op drie niveaus kan worden ingezet.

Prijzen

Qua uitrustingsniveaus biedt Ford een ruime keuze te beginnen bij de Trend Essential met onder meer al elektrische bediende ramen, airconditioning, LED-dagrijverlichting, mistlampen voor en audio met 4,2 inch scherm en Bleutooth. Deze versie kost 21.855 euro. Wie gaat voor de Trend Ultimate krijgt onder meer SYNC 3 spraakbesturing met een 8 inch touchscreen, cruise control met snelheidsbegrenzer, zwarte dakrails en parkeersensoren achter. Deze variant komt op 23.055 euro. Een stapje hoger staat de Titanium die het gros van de verkopen voor zijn rekening zal nemen. Deze versie kost 24.255 euro met handbak en 28.755 euro met automaat. De uitrusting wordt aangevuld met lichtmetalen wielen, regen- en lichtsensor, automatische airco en Keyless start. Aan de top staat de sportief getinte ST-Linie voor 26.055 euro. Kijk voor meer details in de leasevergelijker.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (2)

Ford Ecosport zet alle zeilen bij
Wij rijden nu ruim een jaar in een ecosport en kan zeggen dat bevalt zeer goed.Ook wij hadden twijfels na aanleiding van wat er in de media geschreven werd maar ik kan zeggen dat is zeer ongegrond.Natuurlijk de materialen zijn goedkoper maar niets minder dan dat je in een koreaan of een goedkope japanner krijgt.De auto rijd zeer goed zit erg lekker en het verbruik ligt zo rond de 1 op 13 wat voor een auto als deze netjes is.De kofferbak had ruimer gemogen maar is ruim genoeg ook de schakelaars,de climatecontrol werkt perfect en de deur van de bagage ruimte werkt ook erg goed.Tenslotte als ik mijn c3 picasso te dicht op een andere auto parkeer krijg ik de klep ook niet open.
Wat de motor betreft geen enkel probleem deze heeft zich al jaren bewezen in zuid amerika en is kwalitatief erg goed.Ik heb trouwens 3 volvo,s gehad en ook 3 turbo,s dat blijft een probleem bij personenauto,s.
Maar wij vinden dat ford hier een goede betaalbare auto heeft neer gezet die misschien wat goedkoper is afgewerkt maarwel de ruimt heeft van een volwaardige suv en zeker niet ten onder doet voor bijvoorbeel een opel mokka,skoda,yeti of een dacia duster
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

gebruiksgemak
Afwerking
rijcomfort
trekkracht

Minpunten

gebruikte materialen
kofferbak
Ford Ecosport zet alle zeilen bij
Ja, wat moet ik hiervan zeggen? Cijfertechnisch (gewicht/pk) klopt het en de techniek schijnt mooi te zijn. Zou 5,3 liter verbruik gehaald worden, is dat een mooi cijfer, maar we weten allemaal hoe (on)betrouwbaar cijfers van fabrikanten zijn.

Hoe lang gaat een 1,0 turbo mee? Volvo's kenden altijd een laag specifiek vermogen, maar hun motoren gingen 20-30 jaar mee. Ik kom uit de generatie dat er geen vervanging is voor cylinderinhoud, en de praktijk heeft me daarvan nog niet kunnen afbrengen. M.a.w. wat heeft je turbomotor na 5 jaar, zegge 100.000 km nog aan levensduur in zich. Dit ga je alleen na 5 jaar meemaken, want op de fabrikanten kun je niet afgaan. M.i. wordt zo'n motor teveel belast en turbo's gaan altijd een keer kapot. Daarom werden ze vervangen voor de 16-ventielen techniek. Waarom nu terug naar de techniek van vroeger?
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

Leuke auto; handige lengte
De cijfers op papier kloppen

Minpunten

Onzekere levensduur van motor en turbo
Wat is het echte verbruik?