Technisch zijn er grote overeenkomsten tussen de Lexus CT 200h en de vorige generatie Toyota Prius. In ieder geval komt de aandrijflijn in belangrijke mate overeen. Dat betekent een 1,8 liter benzinemotor die wordt bijgestaan door een elektromotor. Beide motoren kunnen de voorwielen afzonderlijk maar ook gezamenlijk aandrijven. Bovendien doet de elektromotor bij remmen of gas los dienst als een dynamo. Deze wint energie terug die in de extra batterij aan boord op opgeslagen. De aldus verkregen energie kan door de elektromotor weer worden gebruikt op twee manieren. Bij lage snelheden en rustig accelereren kan de auto volledig elektrisch rijden, maar als maximale prestaties worden gevraagd geeft de elektromotor de dan al lopende verbrandingsmotor een duw in de rug.
Als een turbo
Aan dit principe is niet gesleuteld. De CT 200h beschikt nog steeds over de 99 pk sterke 1,8 liter benzinemotor, terwijl de elektromotor goed is voor 82 pk. Grappig is dat de elektromotor qua koppel verreweg de benzinekrachtbron overtreft, 207 om 142 Nm. Straffeloos optellen mag niet, het zogenaamde systeemvermogen bedraagt 136 pk en het maximale koppel blijft 207 Nm. Een hybride aandrijflijn heeft tot doel om een gunstig brandstofverbruik te bereiken omdat een bescheiden benzinemotor volstaat voor constante snelheden en rustig accelereren. De elektromotor heeft deels dezelfde functie als een turbo: daar zijn als het nodig is. Maar deze werkt ook de andere kant op zodat energie kan worden teruggewonnen. Bij een normale rijstijl in de dagelijkse praktijk haalt de CT 200h zo'n 1 op 17, maar wie zeer nadrukkelijk oplet, kan stukken gunstiger uitkomen.
Rust
Een voordeel van de hybride aandrijflijn is dat de auto altijd elektrisch wegrijdt en dat in alle stilte doet. Tegelijk staat Lexus bekend als een fabrikant van uitermate goed geïsoleerde auto's, dus blijft een grote rust bewaard ook als de verbrandingsmotor aanspringt. Het onderstel is vooral op comfort afgestemd en daarom glijdt de CT over de meeste wegdekken. Door al deze rust wordt de bestuurder zelf ook ingetogen en zal minder geneigd zijn de maximale prestaties te benutten: een top van 180 km/h en een acceleratie tot 100 in 10,3 seconden.
Horizontaal
Lexus heeft vooral de uitstraling en het interieur van de CT aangepakt. Aan de buitenkant is dat te zien aan de grille, die weer wat scherper is getekend en daardoor beter aansluit bij nieuwe modellen van het merk. Zo is de horizontale balk over de grille verdwenen en lijkt de nummerplaat rechtstreeks op de grille geschroefd. Ook zijn de mistlampen en de omlijsting daarvan aangepast en heeft de CT andere koplampen qua indeling.
Wielen
Aan de achterkant krijgen de lichten een andere indeling en wordt er gebruik gemaakt van LED-techniek. Het gedeelte op de achterklep is qua vorm gewijzigd en benadrukt de breedte van de auto meer. Verder hebben de ontwerpers de bumper aangepakt. Daarmee wordt het uiterlijk wat meer aangescherpt. Met andere wielen en kleuren kan de auto weer even mee.
Beeldscherm
De zichtbare wijzigingen in het interieur betreffen een groter (10,3 inch) beeldscherm boven het midden van het dashboard. Daarnaast is de lederen bekleding voortaan in twee kleuren uit te voeren. Wat opvalt is dat Lexus een mooi zachte leersoort toepast en daarmee de kwaliteit van de auto benadrukt. De goed gekozen materialen zijn fraai verwerkt en daarmee maakt de auto meteen na het in stappen indruk. Knap voor een model dat al bijna 7 jaar verkrijgbaar is. Op het gebied van elektronische veiligheid is de uitrusting weer op niveau met Pre-Collision, Dynamic Radar Cruise Control, Lane Departure Alert en automatisch grootlicht. Over het geheel maakt de Lexus CT 200h een zeer hoogwaardige indruk die perfect past bij het prettige rijkarakter. Jammer dat het bagagevolume aan de bescheiden kant is, maar dat komt voor een belangrijk deel omdat de batterij onder de vloer ligt.
Prijzen
Het leveringsprogramma is overzichtelijk. Naast de basisversie voor 29.195 euro is er de Business Launch Edition. Daarboven zit de Business Line die 31.195 euro kost inclusief navigatie en 16 inch lichtmetalen wielen. Voor 33.395 euro biedt de Business Launch Edition onder meer sleutelloos openen en starten en parkeersensoren. Wie wat meer sportiviteit wenst zoals 17 inch wielen, specifieke grille, privacy glass maar ook stoelverwarming en een uitgebreid audiosysteem, die komt uit bij de F-Sport voor 36.695 euro. De topversie is de Luxury Line met lederen bekleding, LED koplampen en het Lexus Safety System met alle genoemde features. Deze auto kost 40.195 euro. Kijk voor alles verdere specificaties en prijzen in onze leasevergelijker.
Schrijf een review