De naam Initiale Paris gaat bij Renault zelfs terug tot in 1995. Toen werd een conceptmodel onthuld dat naar deze naam luistert. Een studiemodel van een grote Renault die op spectaculaire wijze werd voortbewogen door de V10 motor uit de Formule 1. Verder was het model aangekleed met alles wat in die tijd luxueus en exclusief was. Een paar jaar later verschenen de eerste Renaults in een gelijknamige luxueuze uitrustingsvariant van Twingo tot en met Safrane. Deze naam is sindsdien ononderbroken in gebruik voor de meest complete varianten van diverse Renaults. Maar de laatste paar jaar treedt Renault er meer nadrukkelijk mee naar buiten. Van Clio tot en met Espace kan de klant voor optimale luxe kiezen. De elementen die een Renault tot een echte Initiale Paris maken lopen vrijwel gelijk.
Eiffeltoren
Zo ook bij deze Scénic Initiale Paris die niet alleen in de korte variant, maar ook als Grand Scénic te koop is. Aan de buitenkant verraden enkele specifieke elementen dat het hier om de meest aangeklede versie van de Scénic gaat. Dat begint op het front met een Initiale-vermelding onder het grote logo. Ook de grille draagt in dit geval een aantal chroomkleurige elementen. Natuurlijk staat ook de Scénic Intiale Paris op de grote 20 inch wielen zoals alle andere versies. Maar deze luxueuze uitvoering kent wel een specifiek ontwerp van de lichtmetalen exemplaren. Hierin is stilistisch de Eiffeltoren verwerkt, maar liefst vijf keer zoals dat ook het geval is bij de Clio, Captur, Talisman en Espace. In de chroomstrip onderaan de portieren is ook de vermelding Initiale opgenomen en nu wel degelijk met de toevoeging Paris. Renault heeft voor deze topversie ongeacht het model een specifieke lakkleur ontwikkeld, Noir Amethyst. Dat is een diep donkerpaarse tint die heel chic staat. Die kan bij de Scénic weer worden gecombineerd met een zwart of grijs dak, waarbij de laatste het meeste contrast biedt.
Hoofdsteunen
Maar het zijn niet alleen de uiterlijke details die het verschil maken. Bij een Renault Initiale Paris hoort ook een extra fraai uitgedoste binnenkant. Dat begint al meteen met het meubilair. Dat is standaard bekleed met een verfijnde leersoort die mooi soepel en zacht aanvoelt. Bovendien zijn daarin niet alleen het zitvlak en de rugleuning uitgevoerd, maar ook de zijkanten en dat is tegenwoordig redelijk zeldzaam. De hoofdsteunen kennen een specifieke vorm, ze zijn breder met zachte zijkant die kunnen bewegen. In het leer van de rugleuning staat ook weer fraai een vermelding Initiale Paris. De stiksels contrasteren bij het zwarte leer. Daarnaast kan dezelfde kwaliteit leer worden besteld in een verlopende kleur van licht naar donker grijs.
Dorpellijsten
Een ander vast element van een Renault Initiale Paris zijn de fraaie materialen waarmee het dashboard is afgewerkt inclusief stiksels in dezelfde tint als op de stoelen. Ook de deurpanelen gaan daarmee getooid. Om de bestuurder dagelijks op zijn of haar keuze te wijzen, draagt de onderste spaak van het stuur ook een Initiale-vermelding, terwijl de naam weer voluit, dus inclusief Paris, de dorpellijsten siert. Aan deze extra elementen koppelt Renault de maximale uitrusting die mogelijk is op de Scénic en Grand Scénic. Dat betekent inclusief stoelmassage en een Bose audiosysteem plus de meest uitgebreide versie van R-Link. Het is daardoor goed toeven in deze lekker luxueuze ruimtewagen.
Head-up
Op elektronisch vlak biedt Renault eveneens het maximale. Dat betekent dat onder meer Blind Spot Warning, Lane Keep Assist, actieve cruise control (alleen op de diesels) en Safe Distance Control aanwezig zijn. Daarnaast ook een head-up display in kleur, parkeersensoren rondom en LED-mistlampen standaard.
Motoren
Renault combineerde heel kort de nieuwe Scénic in het uitrustingsniveau Initiale Paris met de 130 pk 1.2 TCe benzinemotor, maar die maakt nu plaats voor een nieuwe samen met Daimler-Benz ontwikkelde 1,3 liter viercilinder turbo. Deze motor debuteert begin 2018 zelfs in de Scénic met vermogen van 115, 140 en 160 pk. De laatste heeft standaard een EDC-automaat met dubbele koppeling. Bij de 140 pk kan die bak als optie worden gekozen. En dat is goed nieuws omdat de benzineversies van de Scénic tot nu toe nog niet met een automaat verkrijgbaar waren.
Daarnaast zowel de 110, 130 als 160 pk diesels. Een DCT automaat is er in combinatie met de 110 pk en 160 pk dCi. In dit geval rijden we met de dCi 130 met een handgeschakelde zesbak. Een fijne motor die mooi stil z'n werk doet en vlot presteert. Vooral op lange ritten groeit de waardering voor de extra luxueuze uitrusting. Met regelmaat de rug laten masseren, voelen aan het zachte leer en genieten van de fraaie afwerking. Natuurlijk geldt er een behoorlijke meerprijs van 4.000 euro ten opzichte van het Bose uitrustingsniveau eronder, maar die maakt Renault beslist waar door de extra uitrusting en uitstraling. Sterker nog, voor mensen die op zoek zijn naar maximale verwennerij die zouden na kennismaking met deze Scénic Initiale Paris wel eens op slag verliefd kunnen worden.
Prijzen
De Scénic begint vanaf 1 januari met een prijs van 26.890 euro als TCe 115 Life. De Initiale Paris er overigens uitsluitend met de 160 pk TCE standaard met EDC-bak voor 40.390 euro. De prijzen van de beschikbaar diesels in deze uitvoering liggen behoorlijk dicht bij elkaar. De dCi 110 Hybrid Assist komt op 40.890 euro. Dezelfde motor maar zonder Hybrid Assist en met een EDC-bak komt in optimale luxe op 43.090 euro. De 130 pk 1.6 met handbak kost 42.590 euro en de topper is de dCi 160 EDC voor 44.590 euro. De meerprijs voor de Grand Scénic bedraagt 1.200 euro. Kijk in onze leasevergelijker voor de uitgebreide mogelijkheden, specificaties en (lease)prijzen.
Schrijf een review