BMW 630i GT groeit in elegantie

Bescheiden viercilinder presteert prima

De logica in de naamgeving van diverse BMW modellen is aan corrosie onderhevig. En zo kan het dat de opvolger van de bestaande 5-serie GT voortaan als 6-serie GT (Gran Turismo) te boek staat. De grote vijfdeurs weet prima vooruit te komen met een 2 liter viercilinder benzinemotor.

De bestaande 5 GT maakt gebruikt van de bodemgroep van de vorige BMW 7-serie. Het is een fors bemeten auto met een grote wielbasis en relatief hoge carrosserie. Daarmee wordt onverwacht veel binnenruimte gecreëerd. BMW spreekt een hele specifieke doelgroep aan. De auto biedt daarnaast ook een bult aan bagageruimte, maar mist een beetje elegantie in de vormgeving. En daarom staat er nu een opvolger.

Aansluiting

De nieuwe BMW 6-serie GT maakt om te beginnen gebruik van een nieuwe basis. De auto heeft het onderstel van de 5- en 7-serie dat op de huidige generatie volledig nieuw werd gepresenteerd. De lange wielbasis heeft het model behouden met de bekende voordelen voor de binnenruimte. De carrosserie valt een stukje lager uit en wint daarom aan uitstraling. Alhoewel de 6 GT nog steeds hoger is, vindt het model gemakkelijker aansluiting bij de Audi A7. De grote achterklep blijft behouden alsmede het in formaat toegenomen bagagevolume dat varieert van 610 tot 1800 liter. De functionaliteit is daarom veel groter dan van de 5-serie sedan en zelfs de 5-serie Touring.

Verfijnd

In het interieur zijn volop elementen uit de 5-serie te vinden. Ook op het vlak van de aanwezige elektronica lopen beide modellen in de pas. Het instrumentarium is volledig digitaal en daarom kan de bestuurder de samenstelling hiervan naar eigen wens wijzigen. Op het gebied van materialen, afwerking en detaillering is de auto grote klasse. Ook kan de klant afhankelijk van de eigen smaak uit de nodige kleuren kiezen voor de bekleding en eveneens uit een veelheid aan accenten. De detaillering van het interieur is merkbaar verder verfijnd. De stoelen zijn voldoende groot en kunnen naar hartelust worden versteld. Dat gebeurt uiteraard elektrisch. Ook kan de zitting in lengte worden afgestemd. De ruimte voorin is royaal, maar ook op de achterbank is het goed toeven. De hoogte binnenin is groter dan gemiddeld en daardoor kan men meer rechtop zitten.

Lange ritten

De carrosserie heeft enorm aan elegantie gewonnen. Het dak is lager dan bij de 5 GT en daaraan ontleent de nieuweling een deel van zijn uitstraling. Achterop de klep zit een automatische spoiler die bij hogere snelheden omhoog komt en ook weer geheel automatisch wordt ingetrokken. Deze zorgt op de snelweg voor extra druk op de achterwielen.

Het rijkarakter is volledig afgestemd op het maken van lange ritten. Het onderstel is zeer comfortabel van afstemming, alhoewel de bestuurder zelf invloed daarop heeft. De bekende standen van Eco tot Sport+ zorgen voor wijzigingen in de schokdemping, reacties op besturing en gaspedaal en de schakelmomenten die de 8-traps automaat kiest. De 6 GT is een echte BMW met de bijbehorende wegligging. Daarvan profiteert de bestuurder bij een rustige rijstijl net zo goed als in het geval er steviger aan wordt getrokken.

Motoren

Waar de 5 GT met een zescilinder startte, begint de opvolger met een 4 cilinder. Daarvan wordt één versie aangeboden. Het gaat dan om de bekende 2 liter benzine met turbo. Die levert een vermogen van 258 pk bij 5.000 tr/min en een koppel van 400 Nm bij 1.550 tr/min. De auto weegt 1695 kg en blijkt in de praktijk hier prima mee uit de voeten te kunnen. De nieuweling is 220 kg lichter dan het vorige 'instapmodel'. De acceleratie naar 100 km/h neemt slechts 6,3 seconden in beslag en de auto trekt daarna door naar een topsnelheid van 250 km/h. Daarmee liggen de prestaties op hetzelfde niveau als de oude 535i GT. Het spreekt voor zich dat de 4-pitter uitermate rustig blijft onder alle omstandigheden. De krachtbron zet nooit een keel op, ook niet als er in de Sport stand meer aan wordt getrokken. Vooral dan blijkt dat zo’n bescheiden motor meer dan voldoende is.

Prijzen

Het spreekt voor zich dat een kleinere motor in een lichtere auto aanzienlijk zuiniger is. Daarom daalt de CO2-uitstoot van 192 naar 142 g/km en krijgt de auto en B-label. De keuze uit uitrustingsvarianten blijft beperkt. De prijslijst vermeldt echter wel diverse pakketten en een veelheid aan losse opties om de auto mee aan te kleden. De 630i GT is de instapper voor 72.744 euro. Dat is fors goedkoper dan de basisversie van de 5 GT met 6 cilinder motor. Wie graag een diesel wil is minimaal 79.730 euro kwijt aan de 630d. Liever een zescilinder benzine wil betaald exact hetzelfde bedrag. xDrive vierwielaandrijving is er op de diesels en de krachtigste zescilinder benzine. De leasevergelijker geeft hierover alle detailinformatie.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.