Seat Arona is geslaagde trendvolger

Deelt bodemgroep met nieuwe Ibiza

De automarkt zit weer behoorlijk in de lift. Dat betekent niet dat automerken achterover kunnen leunen. Een uitgekiend programma is een belangrijke voorwaarde voor succes. De compacte SUV hoort daar tegenwoordig bij. Seat sluit daar met de op de Ibiza gebaseerde Arona keurig op aan. Is de Arona meer dan een trendvolger?

Seat plaatst zich met de Arona in het compacte SUV-segment. De auto deelt veel elementen met de nieuwe Ibiza.
Seat Arona 1.0 Xcellence schuinvoor

De vertrouwde hatchbacks uit het B-segment dienen bij steeds merken als basis voor compacte SUV’s. Voorbeelden zijn de Renault Captur (Clio) en Peugeot 2008 (208). Dat zijn dan ook samen met de Nissan Juke de voorlopers in het segment. We zijn nu vier jaar na de lancering van deze modellen, precies de ontwikkelingstijd van een volledig nieuw model. Niet vreemd dus dat het segment B-SUV’s op dit moment op exploderen staat.

Hoogte

Seat neemt de splinternieuwe Ibiza als basis. Die auto deelt zijn onderstel met de nieuwe Volkswagen Polo. Een lichtgewicht bodemgroep is door de VW Groep gereed gemaakt voor een nieuwe generatie compacte modellen. De Arona heeft dezelfde wielbasis als de Ibiza, maar groeit ten opzichte van de hatchback in lengte, breedte en vooral de hoogte. Daarmee neemt het interieurvolume toe. Daarbij zitten passagiers meer rechtop en ook dat levert ruimtewinst op. De toename is vooral te merken op de achterbank waar de Arona meer hoofd- en beenruimte biedt. Sowieso kan het ruimteaanbod worden vergeleken met een middenklasse hatchback. Verder heeft de bagageruimte minimaal een volume van 400 liter en door de bank te neer te klappen groeit dit naar een voldoende forse 1.280 liter. Dat maakt de Arona zeer bruikbaar als gezinsauto. Daarbij profiteren bestuurder en voorpassagiers van het royale uitzicht dat past bij een hogere zitpositie die door veel mensen zo wordt gewaardeerd.

Kenmerken

Qua uitstraling sluit de Arona keurig aan bij de nieuwste Seat-modellen zoals de Leon en Ibiza. Sterker nog, het lijkt alsof degene die de Ibiza op vrijdag heeft getekend snel op zaterdag ook de hogere Arona uit zijn pen heeft laten vloeien. Alle kenmerkende lijnen van de hatchback zijn op de SUV overgenomen. Het gaat dan om de sterke vouwen in het plaatwerk boven de wielen en aan de onderkant van de carrosserie. Ook het front toont typisch Seat met strak gesneden koplampen en de bekende vorm van de grille. En ja hoor, ook de indeling van de bumper heeft weinig extra fantasie gevraagd. Eigenlijk is het enige eigen element de aluminium inleg op de brede D-stijl die een verbinding vormt tussen de zijruiten en de achteruit. Fijn is dat de achterklep keurig tot op het niveau van de laadvloer opent. Een laadvloer die overigens een iets diepere stand kent.

Brede balk

Dat de Arona en Ibiza tegelijk zijn ontwikkeld komt heel sterk naar boven als een portier wordt geopend. Om te beginnen is het volledige dashboard identiek inclusief de brede balk die in dit geval parelmoet wit is. Dezelfde kleur wordt eveneens op elementen op de portierpanelen gebruikt. Het is de enige ‘kleur’ die wordt ingebracht om het verder saaie zwart te compenseren. De sportieve FR-versie heeft gelukkig rode accenten en stiksels. Het dashboard is voldoende overzichtelijk en heeft in dit geval een 8 inch beeldscherm waarop alle belangrijke functies van het infotainment worden getoond. Zodra men er met de vinger naar wijst worden de bedieningsfuncties op het scherm zichtbaar. De hoger gelegen materialen van het interieur zijn zacht, verder naar beneden worden het keiharde kunststoffen.

Actieve cruise control

Niet alleen het dashboard is één op één van de Ibiza overgenomen, dat geldt ook voor de portierpanelen en het meubilair. Dat is overigens prima en ook nodig om dit soort auto’s betaalbaar te kunnen produceren. De stoelen in deze Xcellence versie bieden een redelijke ondersteuning. De winst ten opzichte van de Ibiza zit vooral in de hoogte. Op elektronisch vlak volgt de Arona keurig de trends en dat betekent dat afhankelijk van het uitrustingsniveau diverse voorzieningen beschikbaar zijn waaronder actieve cruise control die keurig afstand houdt tot de voorganger. Verder verschijnen er midden op het dashboard met regelmaat mededelingen die moeten leiden tot een lager brandstofverbruik. Wie verzuimt de schakeladviezen te volgen krijgt een mededeling dat dit toch wel heel verstandig is. Wie uitrolt voor een verkeerslicht wordt uitgelegd dat dit pas gedaan moet worden bij een lager toerental. De techniek heeft gelijk, maar het komt wel een beetje betweterig over. Dit exemplaar is ook uitgerust met de mogelijk een mobiele telefoon met behulp van inductietechniek op de laden. Zodra het contact wordt uitgezet roept de auto op het centrale scherm dat er nog een telefoon in de later ligt. Niet vergeten! Dank je, fijn dat je het opmerkt. Als er in dit geval over contact wordt gesproken is de Xcellence Launch Edition voorzien van keyless entry en start. Door simpelweg de portiergrepen vast te pakken openen de deuren zich centraal. Overigens werkt dit alleen aan bestuurderskant. Het starten of uitzetten gebeurt simpelweg met een druk op de knop, zodat de sleutel altijd op zak kan blijven.

Motoren

Bij aanvang levert Seat twee motoren in de Arona. Feitelijk gaat het om één motor in twee vermogensvarianten. De 1 liter 3 cilinder benzine met turbo levert 95 en 115 pk. Het tweetal is respectievelijk uitgerust met een 5- of 6-versnellingsbak. In dit geval betreft de kennismaking de 115 pk met 6-bak. Een redelijk vlotte machine, mede dankzij een koppel van 200 Nm bij een laag toerental. Natuurlijk is de Arona zwaarder dan de Ibiza en heeft een groter frontaal oppervlak. Dat heeft zijn weerslag op het brandstofverbruik, maar 1 op 15,2 is voor een auto van dit formaat behoorlijk gunstig. Met vier personen aan boord, volle bepakking en een aanhanger zal de driecilinder beslist te kort komen. Diesels zijn in aantocht, maar vanwege ons belastingklimaat niet echt interessant.

Rijden

Het onderstel is identiek aan de Ibiza, maar de hogere zitpositie geeft een wat ander rijgevoel. Door de bank genomen is de Arona behoorlijk comfortabel, maar soms komt ie net wat te stug uit de hoek. De besturing werkt voldoende direct en het schakelen gaat lekker licht. De Arona is typisch een auto die een grote doelgroep aanspreekt. Is het een trendsetter die een flinke stap voorwaarts in het segment zet? Nee, dat is beslist niet het geval. Maar dat maakt voor de koper en de verkoopkansen niets uit. De markt voor compacte SUV’s is voorlopig nog niet verzadigd.

Prijzen

Het leveringsprogramma is bij het debuut van de Arona zeer bescheiden. De twee genoemde motoren plus drie uitrustingsvarianten die niet allemaal met elkaar te combineren zijn. De prijslijst start bij de Stijl Launch Edition voor 22.290 euro voorzien van de 95 pk motor. De Xcellence Launch Edition komt met deze motor op 25.290 euro. Dezelfde auto is er uiteraard ook met 115 pk en een 6-bak en kost dan 26.290 euro. De topper is de sportieve FR die alleen met 115 pk beschikbaar is en op 27.790 euro. De versies met de 115 pk motor kunnen eveneens met een DSG-bak worden geleverd. Later komen er nog meer varianten. Kijk voor alle mogelijkheden in de leasevergelijker.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.