Ruim veertig jaar geleden kwam Ford met de Fiesta op de proppen en settelde zich meteen comfortabel tussen de compacte hatchbacks waarvan het aanbod op dat moment nog bescheiden was. De auto groeide keer op keer naar volwassenheid en zet ook nu weer een flinke stap voorwaarts naar het niveau van menig groter model.
Balans
Net voor het uit productie gaan van de afgelopen generatie wist Ford de Fiesta nog steeds hoog in de verkoopranglijsten te houden en had het bestaande model feitelijk nog wel even mee gekund. Maar Ford heeft natuurlijk een strak introductieschema en met de nieuwe Focus in aantocht is het nodig de balans in het programma op orde te houden. En waar de kleine Ka is vervangen door de aanzienlijk grotere Ka+ maakt ook de Fiesta weer een beweging naar boven, zonder dat dit prijstechnisch gevolgen heeft.
Breder en groter
Geen wonder dat de ontwerpers de basisvormen van de nieuwe Fiesta nauwelijks hebben aangepast, ondanks dat de hele auto nieuw is. De grote, laag geplaatste grille, de langgerekte koplampen, de belijning van de zijruiten en zelfs de karakterlijnen op de zijkant van de carrosserie werden rechtstreeks overgenomen. Eigenlijk toont alleen de achterkant helemaal nieuw. De wat smalle, naast de achterruit geplaatste lichtunits hebben plaats gemaakt voor grotere exemplaren. Die zijn horizontaal in het ontwerp opgenomen. Hierdoor krijgt de Fiesta een bredere uitstraling. Maar is de auto ook daadwerkelijk breder en groter? Ten opzichte van de bestaande versie groeide de Fiesta 7 centimeter in lengte en net iets meer dan een hele centimeter in de breedte. Daarmee blijft de auto mooi compact. Dat fenomeen is bij meer concurrerende modellen te zien, het B-segment lijkt zo'n beetje het einde van de groei gevonden te hebben.
Detailaanpassingen
Tijdens de ontwikkeling heeft Ford zeer nadrukkelijk geluisterd naar de gebruikers van het bestaande model. De opmerkingen die daaruit voortkwamen zijn nadrukkelijk als basis genomen voor de vele detailaanpassingen van de nieuwe Fiesta. Een voorbeeld is de waterafvoer van het dak. Dat werd voorheen niet goed geregeld, zodat bij het openen van een portier een plens water in het interieur en dus ook op de inzittende stroomde. Door een nieuwe vormgeving van het dak wordt dit ongemak voorkomen. Sommigen klanten hadden uit esthetisch oogpunt moeite met de ruitensproeiers op de motorkap. Daarom plaatst Ford deze onderdelen voortaan onder de kap. Langere bestuurder hebben profijt van de nieuwe ruitenwissers die een groter oppervlak meenemen en zodoende voor een beter zicht zorgen.
Lakschades
Als een van de voorportieren van de Fiesta wordt geopend, dan valt het oog vroeg of laat op een handige vinding. Geheel automatisch komt er een kunststof strip naar buiten die een positie inneemt rond de portierrand. Hiermee worden kleine lakschades voorkomen. Bij het sluiten schuift deze weer keurig in z'n uitgangspositie terug. Een goed voorbeeld van een vernieuwing die nu eens niet elektronisch is. Al heeft de Fiesta hiervan niet de primeur.
SYNC
Iedere nieuwe auto die verschijnt schuift moeiteloos met de stand der elektronica mee omhoog. En dat betekent dat deze nieuwe Fiesta uiteraard volop voorzieningen biedt die men gewend is van doorgaans grotere modellen. Gezeten op de bestuurderszitplaats wordt dat direct al duidelijk. Gelukkig hebben de ontwerpers het aantal bedieningsknoppen flink teruggedrongen. Veel functies zijn op het aanzienlijk grotere beeldscherm van het SYNC systeem ondergebracht. Dat was lange tijd veel te klein van formaat, terwijl het dashboard overliep van de klokken. Diverse voorzieningen kunnen zelfs met de stem worden bediend en de verfijning van dit systeem gaat steeds verder. Het bellen van iemand, maar ook het invoeren van een navigatiebestemming of het kiezen van een favoriet stuk muziek, het werkt simpel en eenvoudig met eenvoudige, gesproken commando's. Ford heeft met Bang & Olefsen een verbintenis voor het op maat maken van een audiosysteem, dat het B&O merklabel draagt. Het resultaat is een prachtig geluid omdat het systeem door de Deense fabrikant toegespits is op de ruimte van de Fiesta.
Correcties
Nieuw in de Fiesta is Lane Keeping Assist. Een voorziening die van verschillende auto's al bekend is, maar in het compacte segment nog zeker niet alom aanwezig is. De camera die achter de spiegel tegen de voorruit zit, ziet de lijnen op het wegdek. Deze informatie dient als basis om de auto tussen de lijnen te houden. De bestuurder voelt kleine correcties in het stuur. Maar de auto blijft beslist niet zelfstandig tussen de lijnen. De bestuurder voelt verder een trilling in het stuur als een lijn wordt overschreden zonder de richtingaanwijzer te gebruiken. Beide functies zijn al standaard vanaf het basismodel en daarmee neemt de Fiesta onder de compacte modellen een behoorlijk unieke positie in.
Titanium
De meest populaire en best verkochte uitvoering is de Titanium. Die variant krijgt van Ford standaard airconditioning, lichtmetalen wielen, cruise control, instappen en starten zonder sleutel, mistlampen en het SYNC-systeem met spraakherkenning. Aan dat systeem kunnen smartphones worden gekoppeld via Apple Car Play of Android Auto. Bij de Titanium horen sportiever gevormde stoelen die ook op langere ritten een weldaad vormen voor het lichaam. Ze omsluiten bovenbenen en lenden uitstekend ook een van die eigenschappen waarmee de Fiesta zich zeer positief ten opzichte van de concurrentie onderscheidt.
Praktijkverbruik
Motorisch nieuws biedt de Fiesta niet. Dat is ook niet nodig. De bestaande 3 cilinder 1 liter levert 100 pk en dat blijkt meer dan voldoende voor goede prestaties. De auto accelereert in 10,5 seconden naar de 100 km/h en haalt een top van 183 km/h. Bovendien springt de motor uitermate gunstig met de brandstof om. Dat resulteert in een praktijkverbruik van 1 op 16,5. Wie er bewust op gaat letten kan zelfs 1 op 18 behalen. Ford-kopers verwachten het nodige van het onderstel van hun auto. Dat van de nieuwe Fiesta blijkt actief comfortabel. Sportief rijden met deze vriendelijk ogende hatchback blijkt goed mogelijk, maar het comfort blijft onder alle omstandigheden overeind. Ford biedt met de nieuwe Fiesta een zeer concurrerend, uitstekend totaalpakket.
Prijzen
De prijzen beginnen bij 16.245 euro voor de 70 pk 1.1 Trend. De 1.0 Turbo Titanium komt op 19.545 euro. Hetzelfde bedrag wordt gevraagd voor de ST-Line die meer sportief van inslag is. Voor 500 euro minder is er ook een driedeurs carrosserie. Ford zit nog vol in de opbouw van het leveringsprogramma. Uitbreiding is er in de vorm van de sportieve ST-Line en de luxueuze Vignale. Volgend jaar komt er nog een avontuurlijke Active-variant bij. Alle mogelijkheden zijn te vinden in de leasevergelijker.
Schrijf een review