Met de Stelvio blijft Alfa Romeo weg uit het populaire C-segment waar de SUV en crossover hoogtijdagen beleven. De 4,69 meter lange Stelvio staat duidelijk een sport hoger op de autoladder waar onder meer auto's als de BMW X3, Audi Q5 en Mercedes-Benz GLC de dienst uitmaken. Auto's waar de kopers hoge verwachtingen van hebben en waarvan de merken al minimaal aan hun tweede generatie bezig zijn. De kunst is om daar een eigen plekje in te verwerven, al speelt het Alfa Romeo in de kaart dat ook de duurdere SUV's alleen maar aan belangstelling winnen.
Gewelfd
De Stelvio, vernoemd naar de beroemde Italiaanse Alpenpas, toont groot, maar dat valt met een totale lengte van 4,69 meter behoorlijk mee. De wielbasis van 2,82 meter schept alle voorwaarden voor een flink interieurvolume en datzelfde doen de breedte en hoogte. De 19 inch wielen dragen ook bij aan het forse voorkomen waardoor de Stelvio behoorlijk aanwezig is op de weg. De instapvarianten rollen overigens op 17 inch. Het front heeft alle Alfa-kenmerken zoals de staande grille in het midden en de twee luchtinlaten onder in de bumper die bij liefhebbers bekend staan als de 'snorren'. De motorkap toont gewelfd en heeft twee sterk aanwezige randen langs de zijkanten. De koplampen vertonen speelse vormen die met de LED-dagrijverlichting worden versterkt. De schouderlijn loopt ter hoogte van de portiergrepen, maar blijft keurig tussen de wielen. Aan de achterkant worden de spatborden extra aangezet, terwijl die lijn geheel tegen verwachting in niet doorvloeit in de achtersteven. Daar staat de belijning ook weer op zich. Liggende achterlichten, een dakspoiler, ronding in de achterklep en een aluminium plaat onderaan de bumper bepalen daar het beeld samen met de twee verchroomde uitlaten.
Eikenhout
Al bij al zorgt Alfa Romeo er wel voor dat de Stelvio klasse uitstraalt en dat er ook meteen de indruk wordt gegeven van een auto uit een hoger segment. Dat is goed gedaan. Het interieur moet daar natuurlijk ook aan voldoen. Nu leverde de importeur een donkergrijze Stelvio met een zwarte bekleding. Saaier kun je het niet bedenken, ook al gaat de gemiddelde Nederlandse koper voor dit soort combinaties. Foei! Wie echt smaak heeft wordt overigens bij Alfa Romeo op z'n wenken bediend met leer in beige, rood of bruin. Er bestaan mogelijkheden om andere delen van het interieur ook in deze tinten te bestellen en te combineren met diverse accenten in aluminium of diverse tinten eikenhout. Dat wordt voor aanschaf een weekendje lekker puzzelen met de beschikbare lakkleuren en de enorme reeks wielen die Alfa biedt.
Eigenwijs
Het stuurwiel wordt direct herkend uit de Giulia. Daarop zit linksonder de startknop, lekker eigenwijs. Op de spaken kunnen andere functies worden bediend zoals audio en telefoon. Het instrumentarium is gevat in twee net niet gesloten kokers voor snelheid en toerental, behoorlijk traditioneel dus. Daar tussen in staat een digitale display voor de boordcomputer waarop tal van functies kunnen worden getoond. Het digitale scherm is mooi in het zwarte gedeelte boven de middenconsole opgenomen. Zonder instructieboekwerk kom je daar overigens niet uit. Voor de hand liggende functies zijn in menustructuren verstopt en daardoor praktisch onbruikbaar. Denk aan de snelheidsbegrenzer. Waar iedere autofabrikant deze combineert met de cruise control, verstopt Alfa het in de boordcomputer. Bovendien is het opmerkelijk dat deze topversie standaard niet is uitgerust met actieve cruise control (alleen optie). Wat verder opvalt is dat bepaalde functies van het multimediasysteem behoorlijk de tijd vragen om hun berekeningen uit te voeren en dat hoeft tegenwoordig toch echt niet meer.
Achterbank
De Stelvio is voorzien van fors bemeten stoelen die comfortabel zijn en ook goed ondersteunen. Lange ritten vormen zo een feest. De achterbank biedt voldoende ruimte, maar de rugleuning is opvallend vlak. Dat heeft meestal als oorzaak dat een vlakke rugleuning compacter neer te klappen is. Een middenarmsteun is er wel standaard op aanwezig. Die rugleuning kan met behulp van twee grote knoppen op de zijkanten van de bagageruimte op afstand worden neergeklapt. Daarmee wordt de behoorlijk bemeten bagageruimte van 525 liter uitgebreid tot 1.600 liter. Prima waardes voor een gebruik als gezinswagen.
Verbruik
Alfa Romeo levert de Stelvio met benzine- en dieselmotoren. De 2.0 Turbo van 200 of 280 pk heeft altijd vierwielaandrijving en een automaat. Die laatste voorziening is op iedere Stelvio standaard, ook de diesels. Daarvan beschikken de 150 en 180 pk louter over voorwielaandrijving, terwijl deze topper met 210 pk wel weer integrale aandrijving heeft. Wat opvalt is dat de auto ondanks zijn forse voorkomen beslist niet zwaarlijvig is. Deze topdiesel weegt 1.634 kg. En wie met paarden, boot of caravan op stap gaat die mag maar liefst 2.300 kg aan de trekhaak hangen. Vlot presteren is mede dankzij het koppel van 470 Nm kinderspel. In 6,8 seconden passeert de naald al de 100 km/u en Alfa geeft een topsnelheid op van 215 km/h. In het gemiddelde praktijkverbruik komt het bescheiden gewicht goed tot uitdrukking, want het is geen enkel probleem om met deze snelle diesel boven de 1 op 14 uit te komen.
Comfort
Alfa Romeo's zijn doorgaans sportief afgestemde auto's. Maar een SUV-rijder stelt andere eisen. De Stelvio is beslist geen doetje, maar de algehele indruk is toch eerder comfortabel dan sportief. En op lange afstanden is dat ook perfect. De relatief grote wielen hebben geen nadelige invloed op het geboden comfort, terwijl de carrosserie in bochten mooi stabiel blijft en niet teveel overhelt. Via de DNA-knop kan het karakter van de auto nog wat worden aangepast en hangt de auto wat 'actiever' aan het gas en stuurt directer.
Prijzen
Het leveringsprogramma start met de 2 liter Turbo vanaf 55.150 euro met 4WD en automaat. Het uitrustingsniveau Super komt twee mille duurder uit. Wie gaat voor 280 pk Super die laat 61.650 euro bij de dealer achter, terwijl de V6 Quadrifoglio topversie maar liefst 121.750 euro vraagt inclusief een flinke BPM-afdracht aan de overheid. De instap diesel is met 54.650 euro de meest betaalbare Stelvio, maar dan alleen met voorwielaandrijving. Dat geldt ook voor de Super-versie en de 180 pk die bij 56.650 euro begint. Deze 210 pk Super wel standaard met AWD kost 64.150 euro. Kijk in onze leasevergelijker voor alle details en prijzen.
Schrijf een review