Citroën C3 Aircross biedt kleurrijke ruimte

Compacte SUV met lichte terreinkwaliteiten

Een opvolger bedenken voor de zeer populaire C3 Picasso en tegelijk nieuwe kopers aantrekken die gaan voor een SUV, voor die taak stond de ontwikkelingsafdeling van Citroën. Het resultaat is de nieuwe C3 Aircross, een SUV van buiten en een MPV van binnen.

Citroën volgt de C3 Picasso op door de nieuwe C3 Aircross, een auto die de eigenschappen van een ruimtewagen koppelt aan een SUV.
Citroën C3 Aircross voorkant

Waar Citroën jaren geleden niet geloofde in SUV’s en de mogelijkheid zelfs wegwimpelde met een voorbijgaande trend, ligt de nadruk bij het merk er nu volledig op. Het ontwikkelen van SUV’s is nodig om het doel te bereiken van 1,6 miljoen voertuigen in 2020. Naast de focus op SUV’s wil Citroën uitgroeien tot de referentie op het gebied van comfort.

Twee niveaus

De 4,15 meter lange C3 Aircross staat op een wielbasis van 2,60 meter. De auto maakt gebruik van een nieuwe bodemgroep die binnen PSA breed zal worden ingezet. Nu al loopt de auto in het Spaanse Zaragoza van de band samen met de nieuwe Opel Crossland X en daar komt later nog de opvolger van de huidige Peugeot 2008 bij. Maar de uitstraling is 100% Citroen. Dat begint al meteen aan de voorkant waar de hoekige neus direct herkenbaar is aan de verlichting die op twee niveaus is geplaatst, smalle lichtunits langs de grille en grotere lampen in de bumper. De vormgeving is hoekig met juist afrondingen aan de randen. Verder spelen kleuren een grote rol, dat kennen we al van de huidige C3. De koper kan spelen met acht lakkleuren, een contrasterend dak in vier tinten en vier zogenaamde colorpacks waarin de spiegelkappen, dakrails, diverse randjes en de ribbels op de achterste zijruiten van kleur kunnen wisselen. Dat alles maakt maar liefst 90 combinaties mogelijk en dan wordt nog niet eens gesproken over vijf verschillende interieurinrichtingen.

Voorstoelen

De behoorlijk rechtop staande zijkanten verschaffen de C3 Aircross veel binnenruimte, zodat vier volwassenen meer dan voldoende ruimte krijgen. Op de voorstoelen is het prima gesteld. Die hebben een voldoende hoge rugleuning voor een prima ondersteuning van de schouders. In de duurdere varianten zit er aan de rugleuning van de bestuurdersstoel een comfortabele armleuning. Qua comfort spelen ook de kussens van een stoelen een belangrijke rol. Ook op lange ritten zorgt de auto voor een ontspannen houding die lang uit te houden is.

Achterbank

De achterbank is opmerkelijk vlak, zowel de zitting als de rugleuning. Dat biedt aan de achterpassagiers weinig houvast. Die vorm van de bank zorgt wel voor extra compacte mogelijkheden om de bagageruimte uit te breiden en daaraan hangt Citroën de bewering op dat de C3 Aircross qua functionaliteit aan de top van het segment staat. De rugleuning kan in een 40/20/40 verhouding worden neergeklapt. De bank kan bovendien over 15 centimeter worden verschoven. De hoogte tot aan het dak is behoorlijk voor volwassenen. Wie kiest voor het panoramadak zal echter merken dat de randen hiervan de hoofdruimte wat beperken, dat lijkt tegenwoordig eerder regel dan uitzondering. Daarnaast biedt de auto de mogelijkheid de rugleuning van de passagiersstoel plat te leggen, zodat de interne laadlengte groeit naar 2,40 meter. De vloer van de bagageruimte kan op twee hoogtes worden vergrendeld. Minimaal beschikt de nieuweling over 410 liter aan bagageruimte en groeit tot een flinke 1.289 liter in het maximale geval.

Bodemvrijheid

Het SUV-karakter komt extra tot uitdrukking door een flinke bodemvrijheid waardoor de auto gemakkelijk de gebaande weg kan verlaten. Ook bestaat er de mogelijkheid van Grip Control, een elektronische voorziening met vijf voorgeprogrammeerde standen om te rijden op onverharde ondergrond, sneeuw en ijs met behoud van grip. Daaraan gekoppeld Hill Assist Descent waarmee de daalsnelheid kan worden beperkt. Met behulp van gas en rem geeft de bestuurder de maximale snelheid aan. Bij de uitvoering met automaat wordt een extreem lage snelheid gekozen door de pook in de neutraalstand te zetten.

Head Up

Op het gebied van elektronica voldoet de C3 Aircross aan de huidige normen. Tal van moderne voorzieningen zijn aanwezig of optioneel verkrijgbaar. Denk aan Head Up display in kleur, herkenning van verkeersborden en via de cruise control automatisch aanpassen aan de geldende snelheid, park assist voor automatisch inparkeren en een bird view camera. Natuurlijk heeft de Citroën alle verbonden diensten naast Apple Car Play en Android Auto om de mobiele telefoon te koppelen en gebruik te maken van wel 700 beschikbare apps. Verder kan de mobiele telefoon via inductie worden opgeladen. Wat tegenvalt is dat er slechts één USB-aansluiting aanwezig is.

Motoren

En dan de motoren. Alhoewel Citroën natuurlijk diesels levert (100 en 120 pk) ligt de nadruk op de driecilinder benzinemotoren. Daarbij zijn geen noviteiten te melden. Aan de basis krijgt de auto een 1,2 liter zonder turbo, goed voor een vermogen van 82 pk. De volgende stap is veel aantrekkelijker, de 110 pk sterke turboversie tijdens de lancering gekoppeld aan een 6-traps automaat. Een prima, zeer ontspannen combinatie die de bestuurder ontzorgt. Ondanks dat de Aircross een behoorlijk voertuigvolume heeft, geeft de motor onder geen enkele omstandigheid het gevoel wat te kort te komen. Het geluidsniveau blijft keurig binnen de perken.

Ruimtelijk

Rijden in de C3 Aircross geeft een goed gevoel. Het comfort van meubilair en onderstel is prima. Door het grote glasoppervlak geeft het interieur een ruimtelijke indruk. Ruimtelijker dan de Opel Crossland X, maar dat kan een kwestie van vormgeving en kleurstelling zijn. Delen van de portierpanelen zijn met dezelfde stof als de stoelen bekleed, terwijl ook op het dashboard deels zachte materialen worden gebruikt. Met de knieën komt de bestuurder normaal gesproken niet onzacht in aanraking met interieurdelen.

Prijzen

De frisse en kleurrijke C3 Aircross wordt door Citroën in de markt gezet vanaf 19.690 euro. Voor dat bedrag levert Citroen de versie Live die onder meer standaard is voorzien van cruise control, verkeersbordherkenning, Lane Departure Warning, radio met bluetooth en in 60/40 neerklapbare achterbank. Het tweede niveau is de Feel vanaf 21.390 euro. Op dat niveau begint ook de turboversie van 110 pk die 22.690 euro moet opbrengen. De automaat vraagt een meerprijs van 2.300 euro. De snelste benzineversie biedt 130 pk en standaard een zesbak voor 26.540 euro in het uitrustingsniveau Shine. De dieselprijslijst start voor de C3 Aircross vanaf 25.200 euro. Kijk voor de uitrustingsspecificaties naar onze leasevergelijker waar uiteraard ook alle (lease)prijzen te vinden zijn.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.