De belangstelling voor plug-in hybrides holt in Nederland achteruit. Jaren lang waren ze niet aan te slepen, maar toen in Den Haag werd besloten het voordeel in de bijtelling op te heffen, was het met de PHEV's snel gedaan. De eerste kopers van een Volvo XC90 profiteerden nog volop en betalen nog enkele jaren een geringe bijtelling. Dat betekent echter niet dat wie nu valt voor een XC60 T8 Twin Engine de volle mep betaalt.
Goede deal
De bijtelling voor iedere auto met een verbrandingsmotor is gelijk getrokken op 22 procent. Toch kunnen kopers van deze Volvo rekenen op indirect voordeel. Omdat plug-in hybrides zeer gunstig, of liever veel te gunstig uit de verbruikscyclus volgens de norm van de Europese unie naar voren komen, betaalt de koper slechts een schijntje aan BPM. Even een vergelijking bij deze Volvo XC60. Wie gaat voor de 320 pk sterke T6 benzine, die laat 17.265 euro aan BPM bij de dealer achter. Voor een T8 Twin Engine gaat er maar 2.310 euro naar Den Haag. En dan krijgen we het effect dat deze T8, die exclusief belastingen tien mille duurder is dan de T6 aan het einde van de optelling een paar duizend euro minder kost. Dat betekent niet alleen meer auto voor minder geld, maar ook een lagere bijtelling afgezet tegen het systeemvermogen en de prestaties. Nog steeds een goede deal dus.
Beer los
Zoals gezegd ligt er onder de neus van de nieuwe XC60 in deze T8-uitvoering de bekende 2 liter viercilinder benzine die standaard al goed is voor een vermogen van 320 pk. Daarmee lijkt de auto al ruim bedeeld. Daarbij komt dan nog een elektromotor die 87 pk afgeeft. Volgens Volvo mag dat straffeloos bij elkaar worden opgeteld tot 407 pk. Daarbij leveren beide motoren samen een gigantisch koppel van 640 Nm. Niet moeilijk om bij voorbaat al voor te stellen wat dat betekent voor de prestaties. Als beide motoren samenwerken en de elektronica op maximaal presteren wordt ingesteld, is de beer helemaal los. In slechts 5,3 seconden katapulteert de Volvo zich naar de 100 km/h. En wie het gaspedaal op de bodem houdt schiet met hetzelfde gemak door naar een topsnelheid van 230 km/h. Leuk om te proberen, maar het gaat tegelijk een beetje knagen. Wat is nu precies het doel van de toegevoegde elektromotor?
Gewetensvol
Natuurlijk laat Volvo niet na om te roepen dat het milieu wordt gediend. Volgens de NEDC-norm komt de auto meer dan 47 kilometer op één liter benzine. Helaas, alleen in theorie is dat te bereiken. Sterker, wie altijd korte ritten rijdt en tussendoor de batterij volledig oplaadt, die kan wel 1 op 100 rijden. Maar dat is niet de praktijk. De praktijk is dat de auto uitnodigt tot een vlotte rijstijl en dat kost brandstof. Door de elektromotor, batterijen en de bijkomende regelsystemen en kabesl weegt de T8 247 kg meer ten opzichte van een T6. Gewicht dat altijd aanwezig is en een deel van de brandstof voor zich opeist. Wie nooit aan het laadsnoer gaat, die zeult dit extra gewicht gedurende het hele leven van de XC60 mee zonder er voordeel van te hebben. Nu is dat niet helemaal waar, want met een knop op de middenconsole kan voor verschillende standen worden gekozen. De auto kent namelijk een hybridestand waarbij bij gas los en remmen energie wordt teruggewonnen die wordt opgeslagen in de batterij. Deze energie kan bij accelereren of in stedelijk gebied worden gebruikt om de elektromotor aan te drijven. Al bij al vraagt de XC60 T8 om een gewetensvolle chauffeur die de extra mogelijkheden van zijn of haar auto niet alleen kent, maar die ook op waarde weet te schatten en optimaal gebruikt. Een gemiddeld testverbruik afgeven heeft geen enkele zin omdat het volledig afhankelijk is van hoe vaak de batterij wordt volgeladen.
Stoepranden
Nu kan de XC60 natuurlijk volledig verstandelijk worden benaderd. Daarmee doen we de auto beslist te kort. Want het is een echte Volvo met alle positieve eigenschappen die daarbij horen. De auto is fors van formaat, heeft de stijlkenmerken van de 90-modellen, maar komt net wat minder pompeus over dan de XC90. De auto past beter in een Europese omgeving. Tal van details laten er geen misverstand over bestaan dat dit een echte Volvo is. De vorm van de grille, de Thor Hammer koplampen, de oplopende ruitlijn en natuurlijk vooral ook de vorm van de achterlichten. Standaard staat deze R-Design versie op 19 inch lichtmetalen wielen, maar dat het nog veel gekker kan bewijst dit exemplaar op optionele 21 inch met vijf keer drie spaken. Net als bij de V90 blijken deze grote wielen totaal geen afbreuk te doen aan het rijcomfort, maar bij stoepranden of ruige ondergrond zijn ze wel veel gevoeliger voor beschadigingen.
Tankklepje
Aan de buitenkant is naast het typeplaatje achterop alleen aan het 'tankklepje' op het linker voorscherm te zien dat het een plug-in hybride is. Omstanders zullen bij het wegrijden direct opmerken dat er geen motor loopt. Sterker nog, ook de gebruiker vergeet dat wel eens. Daarom gebeurde het twee keer dat de auto werd verlaten en dat bij terugkomst de benzinemotor vrolijk stond te draaien om de verwarming op temperatuur te brengen. Niet vergeten de auto nadrukkelijk uit te zetten en bij het sluiten goed te letten op het inklappen van de spiegels ten teken dat de deuren echt op slot zijn. De batterij en de elektromotor maken in bescheiden mate aansprak op de binnenruimte. Daarom biedt de T8 minder bagagevolume dan de andere XC60's. Dat varieert van 468 tot 1.395 liter. Bij een louter benzine- of dieselgestookte XC60 is dat 505 tot 1.432 liter, dus inderdaad geen enorm verschil.
Contourstoelen
Rijden doet de auto meer dan uitstekend, vlot en comfortabel bij een laag geluidsniveau. Alhoewel de plug-in component vooral voordeel biedt op lange afstanden, is het een echte vakantieauto om heel ver weg mee te gaan. Volvo zet daarbij natuurlijk ook het comfort van de stoelen in. Bij de R-design zijn dat de zogenaamde contourstoelen die wat sportiever zijn gesneden. En juist dat zal niet voor iedere Volvo-rijder de juiste keuze zijn. Wat wel zeer in de smaak valt is de Orrefors kristallen pookknop die specifiek tot de uitrusting van de T8 behoort. Ook achterpassagiers genieten van volop comfort en zitten op net zo fraai leer met Alcantara als voorin. Hoofd- en beenruimte worden in meer dan voldoende geboden terwijl het midden van de rugleuning op de achterbank kan worden neergeklapt tot een comfortabele armleuning.
Pilot Assist
Het centrale scherm is bekend uit de 90-serie en omvat een enorme hoeveelheid aan functies. Een deel daarvan zal de eigenaar nooit gebruiken. Daarom is het beslist verstandig kort na aanschaf eventueel met het instructieboekje erbij alle mogelijkheden door te nemen. Want men heeft er wel voor betaald. Alle denkbare elektronische assistentie- en veiligheidssystemen zijn van de partij. Het Pilot Assist voor beperkt autonoom rijden is als losse optie te koop maar ook te vinden in een optiepakket samen met Intellisafe Surround dat de hele omgeving van de auto controleert en ingrijpt als dat nodig is. Even wennen dat de auto zoveel zelf doet, maar daarna werkt het voortreffelijk. Alleen het sturen tussen de lijnen verloopt niet altijd even trefzeker.
Prijzen
Volvo begint de XC60 als T5 Momentum voor 58.995 euro met louter voorwielaandrijving. De T5 AWD start vanaf 61.915 euro en wie de maximale kracht van 320 pk wenst betaalt 69.915 euro voor de T6 AWD. De T8 zet, zoals reeds uitgelegd, prijstechnisch een stapje terug vanaf 66.965 euro voor de Momentum en 72.815 euro voor deze R-design. De 190 pk diesel kost minimaal 61.915 euro. Kijk voor alle mogelijkheden in de leasevergelijker.
Schrijf een review