Opel Insignia Sports Tourer biedt grootse mogelijkheden

Elegantie en functionaliteit smelten samen

In het zakelijke D-segment heeft Opel zojuist de tweede generatie Insignia gelanceerd. AutoVandaag voelde tijdens de persintroductie in Duitsland de sedan, of liever Grand Sport, al aan de tand. Nu is de ruimtelijke Sports Tourer aan de beurt.

Wat een indrukwekkende auto. Zeker aan deze Sports Tourer van de nieuwe Opel Insignia lijkt geen einde te komen. Op een dikke centimeter na haalt dit nieuwe model de 5 meter lengte. En die lengte wordt door het ontwerp van de auto nog eens extra benadrukt.

Dakrand

Het front ligt laag en komt breed over. De belijning op de flanken richt alle aandacht op de achtersteven. Dat doet de schouderlijn ter hoogte van portiergrepen eveneens, maar ook de ten opzichte van de vorige Insignia omgedraaide vleugel op de flanken. Andere sterke lijnen vormen de aluminium dakrails en de chromen lijsten die de portierruiten markeren. Die volgt aan de achterkant echter niet de ruitlijn, maar loopt met de dakrand door tot de achterlichten. En juist dat kenmerk maakt deze Sports Tourer anders dan iedere andere stationwagon in dit segment. Brede, driedimensionale achterlichten met LED-techniek, een forse achterklep en fraai in de bumper opgenomen uitlaatmonden doen de rest.

20 inch

Dit exemplaar is een zogenaamde Business Executive die speciaal op de zakelijke rijder is afgestemd. Standaard rolt deze auto op 17 inch lichtmetalen wielen, maar onder dit exemplaar liggen 20 inch zogenaamde Iconic wielen. Deze dragen beslist bij aan het imposante uiterlijk van de Insignia en blijken gelukkig geen dissonant bij het rijcomfort. Bijdragen doen ook de OPC-line voor- en achterbumper die onderdeel uitmaken van het Business Executive introductiepakket. Afhankelijk van de uitrusting is een met de voet te openen achterklep standaard of optioneel. In het donker projecteert de auto een afbeelding van zichzelf op het wegdek precies daar waar de voet onder de achterbumper geplaatst moet worden. De klep kan overigens ook door twee keer drukken op de afstandsbediening worden geopend.

Bagageruimte

Gezien het formaat van de Insignia Sports Tourer zijn de verwachtingen over de ruimte in het interieur hoog gespannen. De auto heeft onder de rolhoes, die handig tijdens het inladen in een hogere stand kan worden gezet, een minimaal volume van 532 liter. De achterbank kan in twee delen plat door aan de hendels in de bagageruimte te trekken en dan groeit het volume door tot 1.638 liter. Een prima ruimte, maar tegelijk een tegenvaller. Er zijn meerdere concurrerende stationwagons die meer ruimte bieden. Een verklaring hiervoor kan worden gevonden in de zijruiten die wat gespierd naar binnen buigen. Een keuze die Opel bij het opstellen van de eisen klaarblijkelijk heeft gemaakt. Het zal geen negatieve invloed hebben op het verkoopresultaat.

AGR-stoelen

Ruimte voor de passagiers is er volop. Voorin worden de gebruikers verwend op de zogenaamde AGR-stoelen die een nog betere ondersteuning bieden dan het standaard meubilair. Ze zijn in alle richtingen elektrisch verstelbaar, maar de meerprijs is fors met 3.195 euro. De voorkant van de zitting kan worden verschoven om ongeacht de lengte de bovenbenen optimaal te ondersteunen. De ruimte op de achterbank is meer dan prima. Zelfs bij het optionele schuifdak zitten mensen met een lengte van boven de 1,80 meter niet met de kruin tegen het plafond.

Head-up

De inrichting maakt een complete, maar daardoor ook een beetje drukke indruk. De middenconsole zorgt voor rust door een bescheiden aantal bedieningsknoppen. Veel elementen worden op het centrale scherm bediend. Opel heeft boven de spiegel ook nog een aantal knoppen die wellicht wat toelichting vragen. OnStar is natuurlijk van de partij, de dienst van het merk waarmee hulp kan worden ingeroepen. Door simpel op de knop te drukken maakt de auto via GSM verbinding met de helpdesk. Een medewerker staat de berijder in de eigen taal te woord en zoekt bijvoorbeeld een restaurant, een winkel, parkeergarage en programmeert deze naar wens in op het navigatiesysteem. Ook technische vragen over de auto kunnen worden gesteld. Daarnaast zit een knop om telefoons en tablets aan te melden op Wifi. Tot zeven apparaten kunnen worden gekoppeld. De head-up display projecteert de belangrijkste informatie op de voorruit en daardoor wordt het reguliere instrumentarium enigszins overbodig.

Reiswagen

Motorisch biedt Opel in de Insignia Sports Tourer diverse mogelijkheden. Benzinerijders krijgen de 1,5 liter turbo voorgeschoteld goed voor 140 of 165 pk. De 2 liter Turbo met automaat en 4x4 is meteen enorm duur en zal in Nederland nauwelijks worden verkocht. Het dieselprogramma bestaat uit de 1,6 liter met 110 of 136 pk en de 2 liter goed voor 170 pk. Die laatste, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, ligt in het vooronder van dit testexemplaar. Gelukkig is de motor ook verkrijgbaar met een automaat, want daar vraagt de Insignia echt om. De dikke diesel maakt de Insignia tot een heerlijke reiswagen om comfortabel lange afstanden mee af te leggen. In het interieur is het netjes stil en eenmaal op de snelweg is de motor al helemaal niet te horen. De auto accelereert in 8,9 seconden naar de 100 km/h en topt op 233 km/h. Flinke cijfers die doen vermoeden dat de auto ook prima vooruit komt met de 136 pk 1.6 CDTi. Het brandstofverbruik van de 2 liter komt in de praktijk uit op 1 op 14 en dat moet met een rustige rechter voet beslist beter kunnen.

Prijzen

Opel levert de Insignia Sports Tourer in twee uirustingsvarianten, de Online Edition en de Innovation. Speciaal voor de zakelijke markt is er de Business Executive met een specifieke uitrusting en scherpe prijsstelling. De 1.5 Online Edition start bij 34.945 euro en dat betekent dat de Sports Tourer ten opzichte van de Grand Sport 1.300 euro extra kost. Het dieselprogramma begint bij 36.145 voor de 110 pk 1.6 CDTi. De meerprijs voor de 136 pk bedraagt slechts duizend euro. De volgende stap is de 2.0 CDTi vanaf 40.540 euro. Als Business Executive start de Sport Tourer bij 35.795 euro en het dieselaanbod vangt aan bij 36.995 euro. Deze 2.0 CDTi komt op 40.995 euro. Onze leasevergelijker gaat verder in op de exacte specificaties en mogelijkheden.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Opel Insignia Sports Tourer biedt grootse mogelijkheden
Ik heb vele Opels gehad en heb ook nog een Astra en een Vectra, ik heb 3 jaar een Insigna van Opel gereden, en kan niet anders zeggen dat in tegenstelling tot de andere modellen de Insigna een waardeloze en slechte auto is, goedkoop met chinese rommel onderdelen in elkaar geprutst, niks dan ellende mee gehad, van de motor en de turbo tot de ESP en het dashboard, wegligging enz, enz. 3 jaar volledige ellende.
Wat een jammerlijke miskoop!!! Dat had ik niet verwacht toen ik deze Insigna kocht. Ik heb hem onlangs met veel verlies na 3 jaar en 90.000 km verkocht een zware desillusie rijker. NOOOOOOIT meer een Insigna.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

mooie auto

Minpunten

schechte techniek
Opel Insignia Sports Tourer biedt grootse mogelijkheden
Heb een insignia 1.8 met 9500km op de teller. Nog geen minpunten kunnen vinden. Heb hiervoor een Opel Vectra 1.8 GTS gereden. De.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia Sports Tourer biedt grootse mogelijkheden
Sinds november 2010 rijd ik een Sports Tourer, diesel 160 pk, circa 85.000 km per jaar. De auto rijdt tot nu toe probleemloos hoewel ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia Sports Tourer biedt grootse mogelijkheden
Nu 10.000 km gereden in deze Opel Insignia Sports Tourer met 180 pk. Met een caravan van 5 meter en dik 1350 kg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia Sports Tourer biedt grootse mogelijkheden
hallo, heb een 2 liter turbo, ach ach... wat gaat dat als een speer zeg, mensen kijken ook nog steeds naar je auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia Sports Tourer biedt grootse mogelijkheden
Rij er nu 3 maanden in en heb 10000 km op de teller staan. Hij heeft inmiddels 5 x een bezoek gebracht aan de garage... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Insignia Sports Tourer biedt grootse mogelijkheden
leuke auto om in te rijden,op een paar min punten na. het uitelijk is van de insignia is erg mooi.de afwerking is voldoende .de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Insignia Sports Tourer biedt grootse mogelijkheden
Sinds juli in het zakelijke bezit van de 1.6 Turbo. Een hele "rijke" auto met praktische zaken zoals aut. ruitenwissers en verlichting. De algemene rijeigenschappen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Insignia Sports Tourer biedt grootse mogelijkheden
Deze uitvoering is een beroerde caravantrekker, absoluut niet doen! Zelfs in Nederland met een caravan van 3.50 mtr en 700 kilo met heel veel moeite.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Insignia Sports Tourer biedt grootse mogelijkheden
ik heb de auto net 4 dagen hij gaat als een kanon. hiervoor een vectra gts 1800 gehad, er zit dag en nacht verschil in... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia Sports Tourer biedt grootse mogelijkheden
prachtige wagen....14000km veel rijplezier....en dan het begin van alle ellende om de1000km in panne met verstopte DPF .....geen enkele waarschuwing gaat aan onmiddelijk het.. Lees volledige review.
Opel Insignia Sports Tourer biedt grootse mogelijkheden
rij een insignia tourer 1.6 turbo 180 pk mooie auto om te zien maar veel kleine problemen zoals rail voor afdekking bagage kapot hendel voor.. Lees volledige review.
Opel Insignia Sports Tourer biedt grootse mogelijkheden
Ik heb sinds 2 maanden een Insignia Tourer 2.0 Turbo automaat. Het is werkelijk een fantastische auto. Heerlijke motor. Alleen het benzineverbruik valt wat.. Lees volledige review.
Opel Insignia Sports Tourer biedt grootse mogelijkheden
Bezit van april 2009 een 1,8liter benzine. Design, wegligging en comfortgevoel is perfect, maar de prestaties zijn onvoldoende en het verbruik is te hoog. Reeds 22000km.. Lees volledige review.
Opel Insignia Sports Tourer biedt grootse mogelijkheden
Sinds 5 weken heb ik een Opel Insignia 130pk diesel tot op heden een fijne auto allen het motor en banden geluid valt mij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Insignia Sports Tourer biedt grootse mogelijkheden
Hewel, ik ben een veelrijder met 60000km/jaar. Na 7 audi's in 18 jaar(sublieme wagens, maar lieve mensen, ook zeer veel problemen gehad) was de.. Lees volledige review.
Opel Insignia Sports Tourer biedt grootse mogelijkheden
Ik rij sinds 3/4 jaar een Sports Tourer 16.T Executive. Nog nooit na bijna een jaar nog steeds met zoveel plezier in een auto gestapt... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia Sports Tourer biedt grootse mogelijkheden
overgewaardeerde auto die niet in prijs kwaliteit verhouding staat. Voor het geld van deze auto, deze auto heeft 55.000 euro gekost, had ik beter weer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Insignia Sports Tourer biedt grootse mogelijkheden
heb sinds 2 januari de opel insignia tourer, ben in het algemeen tevreden, maar de vering van de insignia is niet goed... Lees volledige review.
Opel Insignia Sports Tourer biedt grootse mogelijkheden
fijne auto 4 mnd in gebruik , 16000 km gereden geen nadelen gevonden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia Sports Tourer biedt grootse mogelijkheden
Prima auto. Caravan van 1500 kg was geen enkel probleem, ook niet in de bergen. Jammer dat de airco een zingend/rinkelend geluid maakt. Aircopomp is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Insignia Sports Tourer biedt grootse mogelijkheden
Rij nu precies een jaar de 1.6 turbo 5 deurs hatchback , moest wel erg wennen aan de motor ( tubo bij 2000 rpm inkomen).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Insignia Sports Tourer biedt grootse mogelijkheden
mijn Insignia (030309) van 35000euro is in 11 maanden 17000 km meer dan 20 keer in de garage geweest in binnen en buitenland'veel.. Lees volledige review.
Opel Insignia Sports Tourer biedt grootse mogelijkheden
Geweldige auto. De eerste auto waar ik na ruim een half jaar nog steeds met veel plezier in stap... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Insignia Sports Tourer biedt grootse mogelijkheden
Ik heb sinds mei 2009 een insignia Business edition en heb er 30000km mee gereden. Veel problemen gehad met trillend stuur bij snelheden boven.. Lees volledige review.
Opel Insignia Sports Tourer biedt grootse mogelijkheden
Mijn vorige review heb ik geschreven op 2-8-2009, type 1.6 turbo sedan. Met kilometerstand van 18000 nu een update van mijn ervaringen. - de auto is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Insignia Sports Tourer biedt grootse mogelijkheden
Sinds eind april in het bezit van een 2.0cdti 110pk ST edition. Op 't eerste zicht zag het er een leuke auto uit, met als.. Lees volledige review.
Opel Insignia Sports Tourer biedt grootse mogelijkheden
Meer in de garage gestaan dan gereden, na 45.000 km de volgende mankementen gehad en slecht opgelost: - wegklapbare trekhaak werkte niet waardoor wij bijna niet.. Lees volledige review.
Opel Insignia Sports Tourer biedt grootse mogelijkheden
Heb 14000 km gedaan met 5-deurs Insignia CDTI 130pk en had er meer van verwacht. Positief zijn zeker de motor (rijdt en schakelt fijn,.. Lees volledige review.
Opel Insignia Sports Tourer biedt grootse mogelijkheden
Sinds het voorjaar van 2009 rijden wij in een Opel Insignia Cosmo, 1,8 benzine. Als extra opties hebben wij de AFL-verlichting, navi 800.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Insignia Sports Tourer biedt grootse mogelijkheden
Ik heb een heeele slechte ervaring met mijn Insignia 1.6 Turbo hatchback, 15.000 km mee gereden. We reden op weg naar de vakantiebestemming op de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5