Vanaf veraf staat de Renault Twingo GT al te stralen in de opvallende kleur Orange Piment, die specifiek is voor deze uitvoering. De uiterlijke veranderingen ten opzichte van de minder bedeelde Twingo-varianten zijn van dichtbij direct te herkennen. Zo staat de auto op fraaie 17-inch lichtmetalen wielen met een eigen ontwerp. De banden zijn precies even breed als bij de Twingo Dynamique (185 voor en 205 achter), maar ze vallen een maatje platter uit om dezelfde omtrek te houden. Waar bij de Twingo al wordt gespeeld met stickers, is de striping van de GT weer een eigen element. Die loopt niet alleen over de zijkanten van de koets, maar ook over het dak en de motorkap. Vervolgens is de GT goed te herkennen aan de toegevoegde luchtinlaat op de linker flank. Een element dat niet bij iedereen waardering krijgt, maar wel lekker eigenwijs staat.
Ver insturen
De uiterlijke toevoegingen vertellen maar een deel van het verhaal. De Twingo GT profiteert van de plaatsing van de driecilinder turbomotor boven de achteras onder de vloer van de bagageruimte. De korte neus biedt slechts plaats aan de radiator en de vulopeningen voor andere vloeistoffen dan de benzine. Daardoor kunnen de voorwielen extra ver insturen met een grote plus voor de wendbaarheid onder krappe omstandigheden. De turbomotor leverde tot nu toe een vermogen van maximaal 90 pk en een koppel van 135 Nm. Behoorlijk wat voor een model uit het A-segment. Maar Renault Sport vond dat uiteraard niet overtuigend genoeg. Zij wisten de bestaande krachtbron verder te kietelen tot een vermogen van 110 pk. Dat is gelijk aan dezelfde motor in de Smart Forfour Brabus. Dit resultaat wordt bereikt door wijzigingen aan de turbo, het inlaattraject, motormanagement en de benzine- en waterpomp. Daardoor neemt ook het koppel toe tot 170 Nm bij 2.000 tr/min. Het resultaat is uiteraard een positieve invloed op de prestaties. De auto sprint in 9,6 seconden naar de 100 km/h en haalt een topsnelheid van 182 km/h. Bijzonder is dat de krachtigste Twingo in de praktijk de meest zuinig blijkt te zijn. Zuiniger dan de SCe 70 en de TCe 90 met EDC-bak.
Veren en dempers
Maar met alleen uiterlijk vertoon en een extra krachtige motor is de Twingo GT er nog niet. De auto vraagt om een aangepaste afstemming van het onderstel en juist daar heeft Renault Sport een behoorlijke winst wetente behalen. De aanpassingen betreffen onder meer het verlagen van het onderstel, terwijl tegelijk ook specifieke veren en dempers worden gemonteerd. Een nabehandeling werd gedaan op de elektronische stabiliteitscontrole en de tractiecontrole. Dat alles blijft niet zonder effect. De stuggere afstemming beperkt het overhellen in bochten en geeft achter het stuur het gevoel alsof het zwaartepunt aanzienlijk is verlaagd. De algehele stabiliteit van de Twingo gaat er enorm op vooruit en daarbij biedt de GT de plus van de betere prestaties. Eigenlijk zou iedere Twingo dit onderstel moeten krijgen.
Driepitter
Het rappe Franse karretje nodigt enorm uit tot maximaal presteren en kijken waar de grenzen liggen. Dat kan overigens behoorlijk ongestraft. In iets te snel genomen bochten zorgt ESP er meteen voor dat het koppel wordt afgebouwd zodat de richtingsverandering zonder kleerscheuren wordt volbracht. Uiteraard is dan wel even voelbaar dat de auto gas terug neemt. Dat mag de pret zeker niet drukken. De vlotte driepitter klinkt best krachtig achterin en laat zijn geluid de vrije loop via een uitlaatsysteem met twee verchroomde uitmondingen onder de achterbumper. De bumpers zijn gelijk aan de optionele exemplaren van de minder gemotoriseerde versies. Daarbij horen smalle zwarte randen langs de spatborden en een diffuserachtige inzet in de achterbumper met bij de GT twee halfronde uitsparingen voor de twee uitlaatmonden.
Presteren
Net als de gewone Twingo beschikt de GT over een handgeschakelde vijfbak. De pook maakt voldoende korte slagen om snel te kunnen schakelen. Als de motor zoveel mogelijk binnen het optimale toerenbereik wordt gehouden, gaat presteren kinderlijk eenvoudig en levert de Twingo GT optimaal genot. Het mag geen pure sportversie worden genoemd vergelijkbaar aan een Clio en Mégane R.S., maar compacte lol biedt dit kleintje volop.
Dashboard
Het interieur blaast qua kleurenpracht een vrolijk nootje mee. De stoelen met aangebouwde hoofdsteunen hebben een witte, kunstlederen contrastrand die om de rugleuning en zitting loopt. Oranje stiksels worden rijkelijk toegepast, terwijl die kleur ook terugkomt in de drie banen op de bekleding. Verder beschikt de Twingo GT over oranje randen langs de ventilatieroosters en rond de pook. Het dashboard is feitelijk gelijk aan de andere Twingo's. De glanzende panelen zijn in donkergrijs metallic uitgevoerd net als de spaken van het stuur.
De standaarduitrusting mag rijk worden genoemd met onder meer een elektronisch geregelde klimaatbeheersing met airco, parkeersensoren in de achterbumper, mistlampen met actieve bochtenverlichting en een regen/lichtsensor. De instaplijsten en aluminium pedalen zorgen er tot slot voor dat Renault Sport er met een gerust hart zijn handtekening op zet. Die staat dan ook te lezen op de genoemde dorpellijsten, op de inleg in de meegespoten strip op de portieren alsmede met chromen letters op de glazen achterklep.
Prijzen
De officiële prijslijst van de Renault Twingo begint bij 11.690 euro. Voor dat bedrag levert de 1.0-liter motor een vermogen van 70 pk. De 0.9-liter turbo met 90 pk is er alleen als Intens voor 15.890 euro. De GT staat nog een flinke trede hoger en kost 18.290 euro. De auto behoort tot een piepklein segment met weinig concurrenten. Kijk in onze leasevergelijker voor alle mogelijkheden van de Renault Twingo.
Schrijf een review