Lexus IS300h blijft gebruikers verwennen

Front letterlijk aangescherpt

Eerder dit jaar onderwierp Lexus de IS300h aan een facelift. Daarbij zijn wat trekjes overgenomen van de erg scherp gelijnde NX. Maar op het rijkarakter heeft dat gelukkig geen invloed, zo bewijst een hernieuwde kennismaking met deze compacte sedan.

Waar Lexus in het verleden heel nadrukkelijk naar de ontwerpen van vooral de Duitse merken keek, heeft de Japanse topper inmiddels een volledig eigen designtaal gevonden. Een belangrijk onderdeel daarvan zijn de haast overdreven scherpe lijnen, niet alleen in het front, maar ook op de flanken en bij de achtersteven. De huidige Lexus NX, de compacte SUV, is daar het meest extreme voorbeeld van. De meest compacte sedan van het merk, de IS300h, is overduidelijk nog van voor die periode, maar een facelift brengt de auto wel iets meer in de huidige richting.

Scherpte

Zoals bij een normale facelift heeft Lexus de voorbumper en de koplampen aangepast. Juist in die elementen is scherpte doorgevoerd. Dat is vooral te zien aan de twee elementen aan beide zeiden van de bumper. Daar zijn twee hoge roosters te vinden voor de koeling van de remmen. Ook de koplampen zijn anders van vorm en verlopen aan de onderkant strakker, terwijl de indeling met gebruikmaking van moderne LED-technieken eveneens is aangepast. Nu hebben we hier te maken met de F Sport Line, die wat afwijkende elementen op het front heeft. De afwerking van de zojuist genoemde hoge roosters wijkt af door toevoeging van glanzend zwarte randen, terwijl ook de grille een sportievere aanblik heeft vanwege de honingraad indeling. De auto rolt in deze versie op 18-inch wielen die titaniumkleurig zijn afgewerkt. Aan de achterkant is feitelijk alleen de indeling van de verlichting aangepast, terwijl bij de F Sport Line in het zwarte deel van de bumper twee metaalkleurige elementen zijn aangebracht.

Isolatie

De veranderingen die Lexus in het interieur van de IS300h aanbracht, zijn uiterst beperkt. Het meest in het oog springt de middenconsole met iets gewijzigde bekerhouders en een andere steun bij de joystick ter bediening van het centrale scherm. Het lijkt ook alsof de accuratesse van dit onderdeel een stuk is verbeterd. De gebruiker navigeert trefzekerder door de menu's. De F Sport Line heeft uitstekend ondersteunende stoelen die in ruime mate verstelbaar zijn. De afwerking is van een zeer hoog niveau en daarmee geeft de Lexus direct een verwend gevoel af aan zijn gebruikers. Mooie materialen, doordachte elementen en verfijning in de details wekken dit gevoel op. Lexus IS ook een meester in de isolatie van het interieur, waardoor het onder alle omstandigheden mooi stil is. Dat alles maakt de IS300h ondanks zijn leeftijd van vier jaar een auto waarin je heel graag lange ritten maakt.

Hybride

In Nederland is dit model Lexus alleen verkrijgbaar als hybride. De IS300h beschikt over een 2.5-liter viercilinder benzinemotor die wordt ondersteund door een elektromotor. De bijbehorende batterij wordt geladen bij gas los en remmen. Onder optimale omstandigheden kan de auto enkele kilometers volledig elektrisch rijden. Dat heeft natuurlijk een positief gevolg voor het brandstofverbruik, dat in de praktijk boven de 1 op 15 uitkomt. De verbrandingsmotor levert een vermogen van 181 pk en een koppel van 221 Nm. Maar als de elektromotor zijn diensten aanbiedt groeit dit naar 223 pk. Deze elektrische ondersteuning zorgt zelfs voor een koppel van 300 Nm. Vlot presteren is voor de IS300h dan ook geen enkel probleem. De auto sprint in 8,4 seconden naar de 100 km/h en topt op 200 km/h.

Lexus pastte bij de IS300h de afstemming van de ophanging iets aan, waardoor het al uitstekende weggedrag naar een nog hoger plan wordt getild. Want ook het geboden comfort draagt bij aan het al eerder aangehaalde verwende gevoel. De IS300h is gewoon een heel fijne auto waar je als bestuurder snel één mee wordt. Het volledige gedrag van de auto is premium.

Prijzen

Lexus houdt het aanbod van de IS300h relatief eenvoudig. Er bestaan vijf uitrustingsvarianten, waarvan de Business Line vooral op de zakelijke gebruiker is afgestemd. De vanafprijs bedraagt 39.995 euro en daarmee kan de auto de concurrentie met louter benzine of diesels goed aan. De rijker aangeklede Business Line komt op 42.995 euro. Daarna neemt het model een sportieve of juist luxueze aftakking. De Sport Edition komt op 44.995 euro en deze F Sport Line kost 48.995 euro. De meest luxueuze is de Luxury Line voor 53.995 euro. In dat geval beschikt de auto over 18-inch wielen, dode hoekdetector, Cross Trafic Alert, DAB+, lederen bekleding, Lexus Premium navigatiesysteem, parkeersensoren rondom, stoelverwarming en -ventilatie en elektrisch verstelbare stuurkolom en stoelen. Deze elementen heeft de auto extra ten opzichte van de Business Line. Voor exact specificaties en prijzen ga naar onze leasevergelijker.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (2)

Lexus IS300h blijft gebruikers verwennen
Ik rij nu zelf al bijna 2 jaar met m'n Lexus IS220D, heb nu 60000km op de teller staan. De wagen heeft mij nog.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Lexus IS300h blijft gebruikers verwennen
Na een handgeschakelde IS250, 3 jaar gehad 130000 km nu een automaat en dat past perfect bij deze auto. Ben een bij tijden zeer sportieve.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5