Tesla Model S P100D Ludicrous imponeert

Ludicrous is rediculous

Het is al weer zo'n vier jaar geleden dat de eerste Tesla Model S op de markt verscheen. En die tijd heeft het merk niet bepaald stilgezeten. Ondanks dat de Model S zijn vertrouwde vorm heeft behouden, zijn er technisch de nodige stappen gemaakt. Tijd voor een hernieuwde kennismaking.

Tesla heeft de Model S de afgelopen jaren constant een upgrade gegeven, waardoor rijden met de nieuwste uitvoering weer een andere sensatie is, zeker als P100D Ludicrous.
Tesla Model S P100D Ludicrous

Het leveringsprogramma van de Tesla Model S blinkt uit in eenvoud. Er is één carrosserievariant, twee aandrijflijnen en twee batterijtypes. Dat levert in totaal vier modellen op in een zeer brede prijsrange. Aan de basis staat de Model S 75 die volgens de officiële en niet realistisch verbruikscyclus 490 kilometer kan rijden. De 75D is dezelfde echter met een tweede elektromotor waardoor er sprake is van vierwielaandrijving. Beide auto's hebben een 75 kWh batterij. Bij de 100D wordt die ingeruild voor een versie van 100 kWh. Vierwielaandrijving is in dit geval altijd standaard. Dan krijgen we de topper die onderwerp is van deze hernieuwde kennismaking, de P100D Ludicrous. Grote batterij, vierwielaandrijving, de krachtigste elektromotoren en een bereik van 613 kilometer. Kan Tesla dat waarmaken?

Meteen 'aan'

De buitenkant van de Model S is vrijwel gelijk gebleven. De auto verscheen in 2013 met een flinke surrogaatgrille die tot een uitermate bescheiden formaat is teruggebracht. Onnodig om een auto een grille te geven, terwijl deze niet nodig is. Wel gemakkelijk om juist daaraan de nieuwste oplage te herkennen. Andere uiterlijke veranderingen betreffen de meegespoten skirts, een vernieuwde achterbumper met glanzend zwart gespoten diffuser.

Veel grappige details zijn behouden. In de uitloper van het linker achterlicht zit een klepje waarachter de aansluiting voor de laadstekker schuil gaat. Deze hoeft na gebruik niet eens gesloten te worden, dat doet de auto helemaal zelf. 'Helemaal zelf' is ook sleutelwoord bij talloze andere functies. Op een knop drukken om de deuren te openen, onzin. Zodra de sleutel binnen het bereik van de auto is komen de chromen portiergrepen automatisch naar buiten. De auto staat dan ook meteen 'aan' en is direct klaar voor gebruik.

Eenvoud

In het interieur overheerst de eenvoud. Dat komt onder meer omdat er fysiek in de Model S maar twee knopen zitten, één voor de alarmlichten, de ander voor de ontgrendeling van het dashboardkastje. Verder heel weinig poespas. Hier en daar metaalkleurige lijsten, onder meer rond de ventilatieroosters, het instrumentarium en het centrale scherm. Ook rust in de bekleding, leer in één kleur, op de portierpanelen en achterin. Jammer alleen dat de achterbank erg vlak is, weliswaar plaats biedt aan drie personen, maar totaal geen ondersteuning geeft in bochten. De vloer is volledig vlak, dat komt omdat de batterij hieronder ligt. Dat is goed nieuws voor het zwaartepunt dat door zijn geringe hoogte in belangrijke mate bijdraagt aan het uitstekende weggedrag. In het interieur heeft de middenconsole wat wijzigingen ondergaan en kreeg onder meer extra bekerhouders.

17-inch

Een centrale rol is er weggelegd voor het 17-inch grote scherm dat midden op het dashboard is geplaatst. Waar het instrumentarium vooral de functies van de boordcomputer en de snelheid weergeeft, wordt de hele auto vanaf het centrale scherm geregeld. De Model S is permanent verbonden met internet. Via een Spotify-abonnement kan iedere gewenste muziek worden opgevraagd. Het navigatiesysteem heeft weer contact met Google en beschikt daardoor over de nieuwste kaarten. De rijhoogte, het al dan niet extra afremmen om energie terug te winnen, het openen van het eventueel aanwezige schuifdak, de radio, de volledige klimaatbeheersing, als het niet op het centrale scherm te vinden is, zit het er gewoon niet op. Ook de verschillende mogelijkheden van de automatische piloot zijn hier te kiezen. Want op dat vlak gaat Tesla verder dan ieder ander.

Rijbaan wisselen

Zodra de cruise control is ingeschakeld volgt de Model S keurig zijn voorganger. Als deze remt, doet de auto dat ook en trekt samen weer op tot de ingestelde snelheid. Dat kan ook in de file tot en met stilstand. Dat maakt filerijden ineens geen vermoeiende bezigheid meer. Na het twee keer naar je toehalen van de richtingaanwijzerhendel leest de auto niet alleen de strepen op de weg, maar stuurt er ook netjes midden tussen. Wel is het de bedoeling het stuur lichtjes vast te houden, anders volgt er een melding en schakelt het systeem uit. Dat is gewoon een kwestie van voorschriften en veiligheid. Maar waar sommige auto's wat zoekerig tussen de lijnen blijven, houdt de Tesela kordaat koers. Redelijk nieuw is dat de auto automatisch van rijbaan kan wisselen. Alleen maar de richtingaanwijzer helemaal doordrukken. De auto kijkt via de vele camera's of er plaats is op de gewenste rijbaan en schuift er keurig eentje op. Dit ging op het testexemplaar nog een beetje bruusk, maar als het goed is heeft de nieuwste software-update dit inmiddels verholpen. De auto is zo gemaakt dat er aan de lopende band updates worden doorgevoerd, helemaal automatisch als de berijder dat wil. Overigens is de uitbreiding van vier naar acht camera's voor vrijwel volledig autonoom rijden een optie.

Bruikbaar

Dan de elektrische aandrijving. De auto functioneert fluisterstil en dat geeft veel rust. De twee motoren samen zorgen voor een vermogen van 612 pk en een koppel van maar liefst 967 Nm. Daarin schuilt het geheim van de enorme kracht die deze auto tentoonspreidt. Waar de Model S 75 slechts 4,6 seconden nodig heeft om de 100 km/h te bereiken, vraagt de P100D Ludicrous hiervoor nog maar 2,7 tellen. Volstrekte waanzin natuurlijk, maar tegelijk geeft het wel aan waartoe elektrische auto's in staat zijn. Bij de acceleratie van 0 tot 100 km/h hoort ook een forse topsnelheid van 250 km/h. Voor de actieradius is het niet handig deze mogelijkheid veelvuldig te benutten. Volgens de officiële NEDC-norm haalt de auto op een volle lading 613 kilometer. In de praktijk blijven daar zo'n 500 reële kilometers van over. Dat maakt de Tesla Model S tot een uitermate bruikbare, volledig elektrische auto.

Superchargers

Natuurlijk kan de auto op allerhande manieren worden opgeladen van een normaal stopcontact tot de eigen Tesla Supercharger. Daarmee 'tankt' de gebruiker in een dik kwartier zomaar 200 kilometer aan stroom. Tot 80 procent is de Tesla in veertig minuten al vol. Deze Tesla Superchargers staan in heel Europa en zijn zo geplaatst dat alle grote steden te bereiken zijn. Meestal zijn ze te vinden in de buurt van restaurants of hotels, zodat men tijdens het laden kan eten of genieten van een kopje koffie. Geen gedoe met pasjes en afrekenen, de auto wordt herkend en de afrekening vindt automatisch plaats.

Lekker vol geladen kan de Model S weer de sporen worden gegeven. De enorme kracht van de elektromotor blijft iedere keer weer geweldig om te voelen. En dat in een 4,97 meter lange gezinswagen met plaats voor vijf (optioneel voor twee kinderen extra) en 745 tot 1.645 liter aan bagageruimte. Een belevenis, iedere keer weer. Door de instelbaarheid van het onderstel kan helemaal worden bepaald of de auto comfortabel of juist heel sportief is afgestemd.

Prijzen

Zoals gezegd een eenvoudig programma bij de Model S. Die kost 82.985 euro voor de S 75, De vierwielaangedreven S 75D komt op 88.785 euro. De stap naar de S 100D is een grote. Die kost namelijk 114.435 euro. En dan het neusje van de zalm, de P100D Ludicrous, daarvoor moet 162.985 euro bij Tesla worden achtergelaten. Kijk op onze leasevergelijk voor de uitvoeringen en leaseprijzen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.