Met een lengte van 4,04 meter is de nieuwe Ford Fiesta beslist niet de langste auto in het B-segment. Ook qua breedte, hoogte en wielbasis blijft het model keurig in de middenmoot. Dat is altijd een goede propositie geweest, dus waarom zou Ford hier vanaf wijken?
Bij de tijd
De carrosserie is helemaal nieuw vormgegeven, maar tegelijk hebben de ontwerpers de bestaande Fiesta in het achterhoofd gehouden. De stijl is dan ook vooral een evolutie van de bestaande hatchback die tot in de maand mei uitermate succesvol verkocht en inmiddels ook helemaal 'op' is.
De Fiesta is voor en in Europa ontwikkeld en wordt in het Duitse Keulen gebouwd. Opmerkingen van klanten zijn bewust in het nieuwe model verwerkt. Daar zijn tal van voorbeelden van. Aan de buitenkant zorgen ribbels in het dak voor een betere waterafvoer waardoor wordt voorkomen dat bij het openen van de deuren een plens water in het interieur terecht komt. De ontsierende ruitensproeiers op de motorkap zijn uit het zicht, dichter op de ruit geplaatst. Ook is het bereik van de ruitenwissers vergroot, zodat met name langere bestuurders een beter zicht krijgen. De portiergrepen zijn keurig in de schouderlijn opgenomen en de portieren zelf worden beter geïsoleerd. Dat dient zowel de demping van buitengeluiden als het solide gevoel dat zo'n deur bij het dichttrekken geeft.
Aan de achterkant hebben de staande achterlichten plaats gemaakt voor horizontale units en heeft het derde remlicht aan de buitenkant geen schroeven. Voorheen was de achterklep voorzien van een kunststof buitenpaneel, maar dit onderdeel is nu volledig van plaatstaal. Aan de buitenkant maakt de Fiesta een serieuze indruk, oogt iets groter dan zijn voorganger en is weer helemaal bij de tijd.
Ford Dock
Na het openen van een van de portieren, de Fiesta is er wederom als drie- en vijfdeurs, valt het oog op het nieuwe dashboard dat een ontwerp is van Nederlander Amko Leenarts. De bovenkant is uit een zachte kunststof gemaakt en ziet er verzorgd uit. Alle andere toegepaste kunststoffen zijn hard, terwijl inzittenden juist daarmee eerder in aanraking komen dan met het dashboard. Afhankelijk van het uitrustingsniveau worden er hier en daar accenten aangebracht in glanzend zwart, metaalkleur of bij de ST-Line in sportieve kleuren. Het instrumentarium bestaat uit twee analoge klokken met in het midden een digitaal scherm waarop de boordcomputer zijn gegevens projecteert. Het stuurwiel biedt de nodige bedieningsknoppen voor audio, cruise control, telefoon en boordcomputer. Waar de Fiesta voorheen een piepklein multimediascherm bezat, is dat nu van groter formaat. Bovendien is het dichter bij de bestuurder plaatst en door aanraking te bedienen. Het formaat is afhankelijk van de gekozen uitrusting of opties. In de basisversie bedraagt de beelddiagonaal 4,2 inch en bij de tweede variant 8 inch. Boven op de schermrand kan het zogenaamde Ford Dock in stelling worden gebracht om hierin de smartphone te vergrendelen. Die kan aan het scherm worden gekoppeld. In de topversies zit een B&O Play-geluidsinstallatie met versterker die een groot aantal luidsprekers aanstuurt. De mogelijkheden van het systeem zijn enorm en wie zich qua geluidsbeleving maximaal wil verwennen doet er verstandig aan dit onderdeel aan te vinken.
Middenmoot
Een klein detail dat aangeeft hoe ver het luisteren naar de klant gaat, is te zien bij het dashboardkastje. De greep om deze te openen zit helemaal links zodat ook de bestuurder er gemakkelijker bij kan.
De interieurruimte is normaal voor een auto uit dit segment. De beenruimte op de achterbank is redelijk en datzelfde geldt voor de hoogte van de koets achterin. Wie kiest voor het grote glazen schuifdak zal hiervan de consequenties qua hoofdruimte op de koop toe moeten nemen. Met een bagagevolume variërend van 303 tot 984 liter is de Fiesta beslist niet de grootste, maar acteert in de middenmoot. De stoelen in de gereden Titanium zijn voldoende groot, ondersteunen zelfs de schouders prima en geven volop zijdelingse steun. En dat terwijl Ford voor met name de ST-Line en Vignale andere meubilair aanbiedt. Die zijn meer op sportiviteit of comfort afgestemd.
Motoren
Motorisch start de keuze met een nieuwe 1.1-liter driecilinder die met 70 en 85 pk bestaat. Ongeacht het vermogen blijft het koppel van 110 Nm bij 3.500 tr/min gelijk. De minst krachtige sprint in 14,9 seconden naar de 100 km/h en haalt een top van 160 km/h. De meest verkochte krachtbron in Nederland wordt ongetwijfeld de bekende 1.0-liter driecilinder turbo die 100 pk voortbrengt. Deze krachtbron heeft de 100 km/h al in 10,5 seconden op de teller staan en topt op 183 km/h. Het is juist deze versie die werd voorgereden. De motor functioneert net als in andere Ford-modellen mooi stil en vlot. De voorwielen worden aangedreven via een handgeschakelde zesbak en dat is in de praktijk gunstig voor het verbruik. De motor functioneert goedmoedig en is al bij lage toerentallen bij de les. Wie het onderste uit de kan wil, zal wat nadrukkelijker moeten schakelen om het toerental wat hoger te houden. De bak schakelt soepel en met korte wegen. Ook qua besturing voldoet de nieuwe Fiesta aan de hoge verwachtingen en dat geldt ook nog eens voor de afstemming van het onderstel. De auto is misschien net iets minder scherp, maar heeft aan comfort juist gewonnen. Ford levert ook de ST-Line die een duidelijk andere afstemming heeft, dus wie voor maximale scherpte gaat, wordt door Ford ook optimaal bediend.
Prijzen
Het leveringsprogramma is enorm, al zal het nog tot in 2018 duren voordat alle varianten beschikbaar zijn. Aan de basis staat de driedeurs Trend vanaf 15.745 euro. De vijfdeurs is 500 euro duurder. Vanaf de basisversie heeft de Fiesta al airconditioning, maar ook een snelheidsbegrenzer, Lane Departure Warning, Lane Keeping Assist, Hill Launch Assist, radio, elektrische voorportierramen en centrale vergrendeling met afstandsbediening. Het tweede niveau is de Titanium met lichtmetalen wielen, automatische airco, cruise control, keyless start, mistlampen voor, SYNC3 inclusief Apple Car Play en Android Auto, herkenning van verkeersborden en sportstoelen. Deze uitrusting wordt automatisch gekoppeld aan de 100 pk Ecoboost turbomotor en kost minimaal 19.545 euro als vijfdeurs. Deze auto kan ook met een automaat worden geleverd vanaf 21.545 euro. Dit zijn overigens de officiële prijzen in de prijslijst, aan particuliere kopers biedt Ford meteen bij aanvang interessante kortingen van 500 tot 750 euro. Liefhebbers kopen er voor 995 euro een First Edition-pakket bij met het B&O Play-audiosysteem, automatisch inparkeren, inklapbare buitenspiegels, achteruitrijcamera, adaptieve cruise control en Pre Collision Assist. Ford levert verder de nieuwe 1.5-liter diesel goed voor 85 pk vanaf 18.495 euro. Verder zit de vanafprijs van de ST-Line op hetzelfde niveau als de Titanium en begint de Vignale bij 22.795 euro. Speciale leaseversies zijn op dit moment nog niet voorzien. Kijk voor specificaties en leaseprijzen op onze leasevergelijker.
Schrijf een review