Ford evolueert en vernieuwt Fiesta

Klanten hebben het voor het zeggen

Na 41 jaar lanceert Ford de vijfde volledig nieuwe generatie van de populaire Fiesta. Omdat het merk nadrukkelijk naar opmerkingen van bestaande klanten heeft geluisterd, zal de auto zijn vooraanstaande positie in het segment probleemloos kunnen vasthouden.

Met een lengte van 4,04 meter is de nieuwe Ford Fiesta beslist niet de langste auto in het B-segment. Ook qua breedte, hoogte en wielbasis blijft het model keurig in de middenmoot. Dat is altijd een goede propositie geweest, dus waarom zou Ford hier vanaf wijken?

Bij de tijd

De carrosserie is helemaal nieuw vormgegeven, maar tegelijk hebben de ontwerpers de bestaande Fiesta in het achterhoofd gehouden. De stijl is dan ook vooral een evolutie van de bestaande hatchback die tot in de maand mei uitermate succesvol verkocht en inmiddels ook helemaal 'op' is.

De Fiesta is voor en in Europa ontwikkeld en wordt in het Duitse Keulen gebouwd. Opmerkingen van klanten zijn bewust in het nieuwe model verwerkt. Daar zijn tal van voorbeelden van. Aan de buitenkant zorgen ribbels in het dak voor een betere waterafvoer waardoor wordt voorkomen dat bij het openen van de deuren een plens water in het interieur terecht komt. De ontsierende ruitensproeiers op de motorkap zijn uit het zicht, dichter op de ruit geplaatst. Ook is het bereik van de ruitenwissers vergroot, zodat met name langere bestuurders een beter zicht krijgen. De portiergrepen zijn keurig in de schouderlijn opgenomen en de portieren zelf worden beter geïsoleerd. Dat dient zowel de demping van buitengeluiden als het solide gevoel dat zo'n deur bij het dichttrekken geeft.

Aan de achterkant hebben de staande achterlichten plaats gemaakt voor horizontale units en heeft het derde remlicht aan de buitenkant geen schroeven. Voorheen was de achterklep voorzien van een kunststof buitenpaneel, maar dit onderdeel is nu volledig van plaatstaal. Aan de buitenkant maakt de Fiesta een serieuze indruk, oogt iets groter dan zijn voorganger en is weer helemaal bij de tijd.

Ford Dock

Na het openen van een van de portieren, de Fiesta is er wederom als drie- en vijfdeurs, valt het oog op het nieuwe dashboard dat een ontwerp is van Nederlander Amko Leenarts. De bovenkant is uit een zachte kunststof gemaakt en ziet er verzorgd uit. Alle andere toegepaste kunststoffen zijn hard, terwijl inzittenden juist daarmee eerder in aanraking komen dan met het dashboard. Afhankelijk van het uitrustingsniveau worden er hier en daar accenten aangebracht in glanzend zwart, metaalkleur of bij de ST-Line in sportieve kleuren. Het instrumentarium bestaat uit twee analoge klokken met in het midden een digitaal scherm waarop de boordcomputer zijn gegevens projecteert. Het stuurwiel biedt de nodige bedieningsknoppen voor audio, cruise control, telefoon en boordcomputer. Waar de Fiesta voorheen een piepklein multimediascherm bezat, is dat nu van groter formaat. Bovendien is het dichter bij de bestuurder plaatst en door aanraking te bedienen. Het formaat is afhankelijk van de gekozen uitrusting of opties. In de basisversie bedraagt de beelddiagonaal 4,2 inch en bij de tweede variant 8 inch. Boven op de schermrand kan het zogenaamde Ford Dock in stelling worden gebracht om hierin de smartphone te vergrendelen. Die kan aan het scherm worden gekoppeld. In de topversies zit een B&O Play-geluidsinstallatie met versterker die een groot aantal luidsprekers aanstuurt. De mogelijkheden van het systeem zijn enorm en wie zich qua geluidsbeleving maximaal wil verwennen doet er verstandig aan dit onderdeel aan te vinken.

Middenmoot

Een klein detail dat aangeeft hoe ver het luisteren naar de klant gaat, is te zien bij het dashboardkastje. De greep om deze te openen zit helemaal links zodat ook de bestuurder er gemakkelijker bij kan.

De interieurruimte is normaal voor een auto uit dit segment. De beenruimte op de achterbank is redelijk en datzelfde geldt voor de hoogte van de koets achterin. Wie kiest voor het grote glazen schuifdak zal hiervan de consequenties qua hoofdruimte op de koop toe moeten nemen. Met een bagagevolume variërend van 303 tot 984 liter is de Fiesta beslist niet de grootste, maar acteert in de middenmoot. De stoelen in de gereden Titanium zijn voldoende groot, ondersteunen zelfs de schouders prima en geven volop zijdelingse steun. En dat terwijl Ford voor met name de ST-Line en Vignale andere meubilair aanbiedt. Die zijn meer op sportiviteit of comfort afgestemd.

Motoren

Motorisch start de keuze met een nieuwe 1.1-liter driecilinder die met 70 en 85 pk bestaat. Ongeacht het vermogen blijft het koppel van 110 Nm bij 3.500 tr/min gelijk. De minst krachtige sprint in 14,9 seconden naar de 100 km/h en haalt een top van 160 km/h. De meest verkochte krachtbron in Nederland wordt ongetwijfeld de bekende 1.0-liter driecilinder turbo die 100 pk voortbrengt. Deze krachtbron heeft de 100 km/h al in 10,5 seconden op de teller staan en topt op 183 km/h. Het is juist deze versie die werd voorgereden. De motor functioneert net als in andere Ford-modellen mooi stil en vlot. De voorwielen worden aangedreven via een handgeschakelde zesbak en dat is in de praktijk gunstig voor het verbruik. De motor functioneert goedmoedig en is al bij lage toerentallen bij de les. Wie het onderste uit de kan wil, zal wat nadrukkelijker moeten schakelen om het toerental wat hoger te houden. De bak schakelt soepel en met korte wegen. Ook qua besturing voldoet de nieuwe Fiesta aan de hoge verwachtingen en dat geldt ook nog eens voor de afstemming van het onderstel. De auto is misschien net iets minder scherp, maar heeft aan comfort juist gewonnen. Ford levert ook de ST-Line die een duidelijk andere afstemming heeft, dus wie voor maximale scherpte gaat, wordt door Ford ook optimaal bediend.

Prijzen

Het leveringsprogramma is enorm, al zal het nog tot in 2018 duren voordat alle varianten beschikbaar zijn. Aan de basis staat de driedeurs Trend vanaf 15.745 euro. De vijfdeurs is 500 euro duurder. Vanaf de basisversie heeft de Fiesta al airconditioning, maar ook een snelheidsbegrenzer, Lane Departure Warning, Lane Keeping Assist, Hill Launch Assist, radio, elektrische voorportierramen en centrale vergrendeling met afstandsbediening. Het tweede niveau is de Titanium met lichtmetalen wielen, automatische airco, cruise control, keyless start, mistlampen voor, SYNC3 inclusief Apple Car Play en Android Auto, herkenning van verkeersborden en sportstoelen. Deze uitrusting wordt automatisch gekoppeld aan de 100 pk Ecoboost turbomotor en kost minimaal 19.545 euro als vijfdeurs. Deze auto kan ook met een automaat worden geleverd vanaf 21.545 euro. Dit zijn overigens de officiële prijzen in de prijslijst, aan particuliere kopers biedt Ford meteen bij aanvang interessante kortingen van 500 tot 750 euro. Liefhebbers kopen er voor 995 euro een First Edition-pakket bij met het B&O Play-audiosysteem, automatisch inparkeren, inklapbare buitenspiegels, achteruitrijcamera, adaptieve cruise control en Pre Collision Assist. Ford levert verder de nieuwe 1.5-liter diesel goed voor 85 pk vanaf 18.495 euro. Verder zit de vanafprijs van de ST-Line op hetzelfde niveau als de Titanium en begint de Vignale bij 22.795 euro. Speciale leaseversies zijn op dit moment nog niet voorzien. Kijk voor specificaties en leaseprijzen op onze leasevergelijker.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (33)

Ford evolueert en vernieuwt Fiesta
Na 16 maanden nog steeds een genot om in te rijden, super wegligging, geen problemen, prima verbruik ( 1:18 ) mede door veel snelwegkilometers. Rustig van binnen met een heerlijk motorgeluid bij accelereren. Uitstekend meubilair, dit is bij ford toch altijd prima voor elkaar! Prijs/kwaliteit is dik in orde, zoek maar, een auto die er zo uitziet en zo presteert is niet te vinden voor die prijs! Een dikke pluim voor het motortje! En het "geklaag" over het dashboard, onzin, ergonomisch niks mis mee, duidelijk, simpel in de bediening en volledig, zeker met het technologiepakket!
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Prijs, motor ( vermogen, geluid, verbruik), looks, interieur, wegligging.

Minpunten

Instap naar achter, geen zesversnellingsbak.
Ford evolueert en vernieuwt Fiesta
Een mooie auto ziet er mooi en modern uit. jammer dat de achterbank niet helemaal horizontaal naar beneden kan.
Rijdt heel plezierig benzine verbruik ongeveer 1 op 15 . goede navigatie en simpel te bedienen en geluids boxen. jammer van het foutje bij de ford financiering. goed opletten dus en 2x later controleren of alles goed is ingevuld. verder een uitstekende auto Degelijk lekker. een auto waar je trots op mag zijn.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

soepel modern, een genot om in te rijden,

Minpunten

achteruit versnelling soms moeilijk in te krijgen of vliegt eruit. . verlichting dasbord brand ook als de lichten niet aan zijn daardoor vergeet je soms je lichten aan te doen wat je ook wel ziet bij andere merken,
Ford evolueert en vernieuwt Fiesta
Ford heeft 10x nieuwe software gezet. Niets helpt. Ze weten niet hoe het probleem opgelost moet worden. En je wordt naar huis gestuurd met: het is een productstandaard. Dit was de 1e en laatste keer dat ik een Ford gekocht heb.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5

Pluspunten

stoelen

Minpunten

houdt in bij optrekken, stottert, rijdt niet gelijkmatig.
Ford evolueert en vernieuwt Fiesta
Probeer zo goedkoop mogelijk van a naar b te komen maar toch wel comfortabel...... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford evolueert en vernieuwt Fiesta
Erg mooie en complete auto. Heb nu 1000 km er op zitten en hij rijdt heerlijk. Ook de mogelijkheid om je verbruik te zien ..... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford evolueert en vernieuwt Fiesta
sportieve auto voor weinig geld.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford evolueert en vernieuwt Fiesta
De Auto heeft last van rolgeluid m.n. op de snelweg. Daarnaast soms vage geluiden over de aandrijving. Stuur voelt wel stevig aan vanaf 100km, is.. Lees volledige review.
Ford evolueert en vernieuwt Fiesta
Na tweemaal reparatie versnellingsbak (uit Halewood) en aanhoudende fluittoon nieuwe bak (uit Boredaux) gemonteerd. Na vervanging druklager geluid weer terug. Onbegrijpelijk. Verdere klachten lekkage schutbord, ruitenwissers,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford evolueert en vernieuwt Fiesta
Wij hebben de dag na aflevering (1 juni 2009) meteen de caravan erachter gehangen en naar Frankrijk vertrokken. Gedurende de vakantie gemiddeld! 1:16 gereden. Dit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford evolueert en vernieuwt Fiesta
hele fijne auto stuurt geweldig schakelt soepel,1.4 is niet gewldig snel maar genoeg om vlot met het verkeer mee te komen en het pakket van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford evolueert en vernieuwt Fiesta
titanium met launchpakket, zeer compleet dus. van begin af fuel save getankt en nu weer overgestapt op v-power. de prestaties lijken nu wat beter. heel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford evolueert en vernieuwt Fiesta
Voertuig bevalt goed in de breedste zin van het woord. het enige maar niet onbelangrijke minpunt is het tegenvallende brandtosf verbruik. Bij net rij gedrag (mox.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford evolueert en vernieuwt Fiesta
Ik heb 2 jaar geleden een Ford Fiesta gekocht uit december 2004. Niets mis mee...alleen was vrij snel mijn airco niet goed. Naar de.. Lees volledige review.
Ford evolueert en vernieuwt Fiesta
Nog even geen goed revieuw omdat we hem vandaag gekregen, hebben een Ford Fiesta cool en sound pakket aanbieding. Bij alle andere merken die.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford evolueert en vernieuwt Fiesta
De Fiesta is nu 11 jaar oud en heeft op een paar mankementen na, me nog nooit in de steek gelaten. Vooral de remmen hebben.. Lees volledige review.
Ford evolueert en vernieuwt Fiesta
Volgens mij klopt het trekkgewicht van de fiesta niet. Volgens kenteken beide gevallen 100 kg. Hier staat ongeremd 500 kg. en geremd 100 kg. Zou op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford evolueert en vernieuwt Fiesta
heb hem sinds 23 juli 2009 het is een volledige auto voorheen reed ik een focus maar deze is compacter mooie uitstraling er zit ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford evolueert en vernieuwt Fiesta
Ik heb een Ford Fiesta van 2,5 half jaar. Toen ik de auto had gekocht, reed ik trots weg, auto was nog geen jaar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford evolueert en vernieuwt Fiesta
Sinds een jaar eigenaar van een fiesta 1.6S van 2007. Op zich zeer tevreden over deze auto. Bij aflevering vocht achter de display geconstateerd, maar daar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford evolueert en vernieuwt Fiesta
Nooit meer een Ford ! Ik ben eerste eigenaar van deze auto en heb de eerste 4 jaar (is nu net 5 jaar) met veel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford evolueert en vernieuwt Fiesta
nieuw model fiesta gekocht, top auto met zeerveel extra's alle denkbare opties. rijdt al25 jaar ford, koop elke 3 jaar een nieuwe enmet geen één.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford evolueert en vernieuwt Fiesta
Ik heb de auto v.a. nov. 2008 en er bleek een naad niet goed gelasd te zijn, dus auto na een wasbeurt vol water; gerepareerd. Terugschakelen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford evolueert en vernieuwt Fiesta
Rijdt goed, schakeld soepel en ook op snelheid goede weg-ligging(zoals mijn vorige focus). Maar het benzine verbruik is erg hoog (1 op 7) kan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford evolueert en vernieuwt Fiesta
Ik heb de nieuwe Ford Fiesta vanaf 10/10/2008,en hij is al 4 x naar de garage geweest. Na 4 weken begon de auto vreemde geluiden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Ford evolueert en vernieuwt Fiesta
Ik rijd in diverse Fiesta's (hetzelfde type/model) dankzij het Autodate - bedrijf waar ik lid van ben. Bij alle modellen valt mij op dat de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford evolueert en vernieuwt Fiesta
na 6 maand nog zeer tevreden,een fijne en zuinege auto.. Lees volledige review.
Ford evolueert en vernieuwt Fiesta
auto waar we in het begin best tevreden over waren maar al snel doken de eerste probelemen op. gelukkig binnen de garantietermijn maar 't zou.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford evolueert en vernieuwt Fiesta
Ik heb begin maart een Fiesta uit 2003 bij de dealer gekocht. Tot nu toe bevalt de wagen erg goed. De prestaties van de 1.4.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford evolueert en vernieuwt Fiesta
Heb mijn fiesta 1.4 tdci gekocht in januari 2004, ik rijd +/- 15000 km per jaar, rijd niet slecht, alleen ik vind persoonlijk de algemene.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford evolueert en vernieuwt Fiesta
Heb immiddels al twee fiesta's gereden van ongeveer 4.5 jaar oud en heb al heel veel problemen met beide auto's gehad. Doorgebrande bougies 3 x.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford evolueert en vernieuwt Fiesta
Geweldige auto voor een hele redelijke prijs. Nu eindelijk vijf deuren inplv, 3 en dat voor nul meerprijs. Meer dan complete auto!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford evolueert en vernieuwt Fiesta
een complete auto met alle extra,s eraan zorgen dat we zorgeloos kunnen rijden met een luxe die we van Ford gewent zijn. Wij rijden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford evolueert en vernieuwt Fiesta
heerlijke auto om lekker sportief mee te rijden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5