Opel Crossland X dirigeert Meriva naar de vergetelheid

Franse basis en techniek voorspellen toekomst

Waar ruimtewagens in de jaren negentig en de eerste jaren van deze eeuw mateloos populair waren, heeft dat voertuigtype het stokje moeten over geven aan de SUV en crossover. Vandaar dat Opel de Meriva aan de kant schuift voor de nieuwe Crossland X.

Opel lanceert de Crossland X als opvolger van de ruimtelijke Meriva. Qua gebruiksmogelijkheden doet de nieuwe crossover nauwelijks voor zijn voorganger onder.
Opel Crossland X voorzijde

Enkele maanden geleden was het groot nieuws dat PSA (Peugeot, Citroën, DS) het merk Opel overneemt van General Motors. Beide bedrijven snuffelen al jaren aan elkaar en dat leidt nu al tot een vergaande samenwerking bij een aantal projecten. Het eerste project is deze Crossland X.

Designfeatures

De nieuwste Opel staat namelijk op een nieuwe bodemgroep van PSA, die ook terug te vinden zal zijn onder de C3 Aircross en de volgende generatie Peugeot 2008. Sterker nog, de Opel Crossland wordt bij Peugeot in de fabriek gebouwd en heeft een PSA-aandrijflijn.

Toch toont de nieuwe crossover helemaal als een echte Opel. Dat begint meteen aan de buitenkant waar alle designfeatures naar het Duitse merk verwijzen. Kijk maar naar de opbouw van het front met de chromen vleugel aan de bovenkant van de grille, de typische belijning op de flanken alsmede de chromen lijst die bovenlangs de zijruiten loopt en eindigt boven de achterlichten. De Crossland X blijkt 4,21 meter lang en daarmee overtreft de auto menig concurrent. Met 1,83 meter blijkt de Opel niet overdreven breed, maar qua hoogte doet het model met 1,61 meter niet voor anderen onder.

Kunststoffen

Na het openen van de portieren valt de blik meteen op een interieur dat typisch Opel is. Direct wordt duidelijk dat er vrijwel niets van de Franse partner wordt geleend, althans niets wat zichtbaar is. De materialen van dashboard en portieren, ja zelfs de geur van de kunststoffen is Opel. Dat geldt natuurlijk ook voor de vormgeving van de klokken, het stuurwiel en de middenconsole met hoog daarin opgenomen het digitale scherm voor alle elektronische functies. Maar ook de stoelen zijn typisch Opel door de keuze van de bekledingsstoffen, de kleur die met de stiksels wordt ingebracht als ook de mogelijkheid om de lengte van de zitting aan te passen.

Voorin zitten volwassenen uitstekend. Bij de duurdere versies kunnen de stoelen zowel in hoogte als ook in hoek worden aangepast. Door het flinke ruitoppervlak is het zicht naar voor en opzij prima.

Rechthoekig

Omdat de Crossland X de Meriva opvolgt, verwachten kopers het nodige op het gebied van flexibiliteit. En juist op dat vlak weet de nieuweling prima te scoren. Voor twee volwassenen biedt de achterbank volop ruimte zowel voor benen als hoofd. Die bank kan in twee ongelijke delen worden verschoven om bijna traploos te variëren tussen been- en bagageruimte. Ook kan de rugleuning in hoek worden versteld. De zitting is behoorlijk kort en de bank als geheel is erg vlak. Dat heeft invloed op het comfort, vooral voor de achterpassagiers tijdens lange vakantieritten. Qua bagagevolume weet de Opel te overtuigen. Minimaal is er al 410 liter beschikbaar in een mooi rechthoekige vorm. De achterbank maximaal 15 centimeter naar voren levert extra volume op en natuurlijk kan de bank helemaal plat, zodat de Crossland X 1.255 liter kan bieden.

Dode hoek

Op elektronisch vlak ontbreekt het de Crossland X aan niets. Uiteraard kan de mobiele telefoon worden gekoppeld via Apple Car Play en Android Auto. Een moderne smartphone kan in de middenconsole door middel van inductie worden geladen. Wie voor de maximale uitrusting gaat krijgt een achteruitrijcamera, parkeerhulp, Forward Collision Alert, automatisch remmen, Lane Keep Assist, camera voor het lezen van verkeersborden en een detectie van voertuigen in de dode hoek.

Uitlaat

Vooral tijdens het rijden wordt de link met Peugeot duidelijk. De 1.2-liter driecilinder motor voorin de Crossland X komt van Peugeot, evenals de hieraan gekoppelde versnellingsbakken. Het leveringsprogramma begint met de 82 pk versie zonder turbo. Met dit blaasapparaat zijn vermogens van 110 en 130 pk beschikbaar. De kennismaking betreft de 110 pk turbo met de optionele sequentiële zestrapsautomaat. Een combinatie die uit diverse PSA-producten bekend is. Toch geeft Opel er een eigen draai aan, onder meer door de tuning van de uitlaat, waardoor de Crossland zijn eigen sound heeft. De prestaties zijn normaal met een acceleratie naar 100 km/h in 11,8 seconden en een top van 187 km/h. Prima, maar niet meer dan dat. Ook bij tussenacceleraties doet de motor goed z'n best, maar springt er niet uit. De bak neemt af en toe wat tijd om te schakelen. Het brein heeft blijkbaar bedenktijd nodig. De auto voelt wat smal aan, al blijkt de stabiliteit op de snelweg prima in orde. Afrolgeluiden dringen afhankelijk van het wegdek soms behoorlijk door in het interieur, dat verder keurig is geïsoleerd. De besturing is wat aan de vage kant, duidelijk afgestemd op mensen die hun auto vooral vanuit praktische overwegingen kiezen. Op dat vlak overtuigt de Crossland beslist. Jammer dat de Opel maar 840 kg mag trekken en dus voor menig caravan ongeschikt is.

Prijzen

Met een vanafprijs van 19.995 euro voor de 82 pk Selection begint de Opel Crossland X wat hoger dan de concurrentie. Wie gaat voor minimaal airco is sowieso 22.195 kwijt voor de Online Edition. De extra souplesse van de turbomotor kost minimaal 23.995 euro voor de 110 pk Online Edition. De automaatversie daarvan komt op 26.195 euro en dan wordt de Opel Crossland X zo zoetjes aan een steeds duurdere auto. Met een Franse basis is er natuurlijk ook een diesel, de bekende 1.6 van Peugeot die in de Crossland X vanaf 25.995 euro wordt geleverd met 100 pk (ook 120 pk beschikbaar). Specifieke leasevarianten bestaan er (nog) niet. Kijk voor alle specificaties en leaseprijzen in onze leasevergelijker.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.