Nu was de bestaande Discovery al geen kleintje, de opvolger maakt direct een gigantische indruk. Nu zet dit exemplaar wellicht de kijker een beetje op het verkeerde spoor met de gigantische 22-inch zwarte wielen alsmede het volledig zwarte dak. Maar turend in de gegevens blijkt de Land Rover op drie centimeter na aan vijf meter lengte te komen. Dat betekent zo'n 14 centimeter meer dan zijn voorloper. Tegelijk is de auto breder, staat hij op een langere wielbasis en geheel volgens de trend wordt er in hoogte iets opgegeven.
Uitstraling
Op één vlak verliest de Discovery serieus en dat is bij zijn gewicht. Door volop gebruik te maken van aluminium gaat er zomaar 340 kg vanaf en dat is erg veel. De vormgeving sluit keurig binnen het merk aan. Grappig overigens om te vertellen dat de Discovery Sport - die de Freelander opvolgde - en deze nieuwe Discovery heel weinig met elkaar te maken hebben. De Discovery Sport loopt in de pas met de Range Rover Evoque, terwijl de Discovery familie is van de grotere Range Rovers. Er kan ook niet anders dan geconcludeerd worden dan dat de programma's van beide merken onder dezelfde hoed behoorlijk in elkaar schuiven, ook voor wat betreft de uitstraling.
Het vooraanzicht kan niet mis, alle elementen als de hoog geplaatste grille, de Discovery-vermelding op de motorkap en de kenmerkende vorm van de koplampen zijn aanwezig. Van achteren hebben de ontwerpers een beetje zitten kunstelen met het traditioneel niet symmetrisch zijn van de Discovery. Verder dan het uit het midden plaatsen van de kentekenplaat en de ruimte daarvoor zijn ze helaas niet gekomen. Aan de zijkant zijn er veel parallellen met andere auto's uit dezelfde stal, maar de link met alle vorige Discovery's wordt niet gelegd. De achterkant toont erg zwaar, al moet toegegeven worden dat dit effect door de grote, zwarte wielen wordt versterk. Standaard zijn overigens 19-inch wielen in zilvergrijs.
Zevenzitter
De instaphoogte is fors, velen zullen de vloer van de auto moeten gebruiken om op de stoelen te komen. Maar vanaf dat moment gaat alles goed. Niet alleen door het vorstelijke uitzicht en bijbehorende overzicht, maar vooral door de geneugten die de nieuwe Land Rover van binnen biedt. Royaal bemeten stoelen met een uitstekende zijdelingse ondersteuning zijn elementen van comfort die iedere kilometer tot een genoegen maken. De hoofdsteunen dienen dan wel de veiligheid, maar wie op de passagiersstoel een uiltje wil knappen wordt er ook comfortabel door opgevangen. Ook de armleuningen voegen veel toe. De achterbank biedt meer dan ruim plaats aan drie volwassenen en dan nog zijn de mogelijkheden van de Discovery niet ten einde. Door de extra lengte kan aan de zesde en zevende zitplaats ook meer bewegingsvrijheid worden toegevoegd. Meestal kan de derde zitrij slechts bruikbaarheid voor kinderen worden toegedicht, maar Land Rover bewijst dat het ook anders kan. De hoofdruimte is namelijk opmerkelijk, zodat volwassenen er redelijk kunnen zitten. De beenruimte is gewoon een kwestie van inschikkelijkheid van de passagiers op de normale achterbank. Al met al is de nieuwe Discovery een echte zevenzitter.
Opbergruimte
Bij het dashboard is vrijwel alles recht. De hoofdlijnen lopen keurig horizontaal van links naar rechts. Dat geldt ook voor de aluminiumkleurige sierlijst. Deze belijning wordt doorkruist door de middenconsole die juist weer verticaal is vormgegeven. Daarin komen de 4x4-genen nog het meest tot uitdrukking. Het instrumentarium bestaat uit twee traditionele klokken voor snelheid en toerental met in het midden een digitaal scherm voor tal van andere functies. Natuurlijk past Land Rover het eigen centrale scherm toe voor audio, navigatie, telefoon en wat men verder nog zou willen. Daar voegt het merk natuurlijk nog een aantal in het terrein nuttige mogelijkheden aan toe. De bediening van alles wat met klimaat heeft te maken inclusief stoelverwarming en -ventilatie zit daar direct onder. Met een druk op de knop klapt dit hele paneel naar voren. Er blijkt nog een klein opbergvak achter te zitten. Opbergruimte is er in de Discovery in royale mate. Tussen de stoelen in staat een forse bak met indien gewenst zelfs een koelkastje, een schuif met daaronder de bekerhouders. Die kunnen vervolgens ook weer worden weg geschoven en daaronder zit dan weer een enorme bak voor tal van spullen. Verder beschikt de Discovery nog over een dubbel dashboardkastje en een handige tassenhaak in de voetruimte van de voorpassagier.
Trekhaak
De inhoud van de bagageruimte is sterk afhankelijk van de gekozen stoelopstelling. In totaal valt de nieuwe Discovery iets krapper uit dan het vorige model. Met zeven stoelen in gebruik is er 258 liter beschikbaar. Met behulp van drukken op knoppen vouwt het hele interieur zich elektrisch samen en groeit de auto tot een bruikbaar volume van 2.406 liter. De vloer ligt behoorlijk hoog, ook al kan de hele koets van hoogte veranderen. Het laden en lossen wordt in dit geval bij de zeer complete First Edition vergemakkelijkt door een soort van platform dat bij het openen van de achterklep naar beneden opent. Hierdoor kan lading bijna buiten de auto al op vloerniveau worden gebracht. Handig! Bij de knoppen voor het neerklappen van de bank zit er ook eentje voor de elektrisch uitklapbare trekhaak. Al misstaat een permanent aanwezige trekhaak bij een auto als deze beslist niet.
Motor
Land Rover voert in de nieuwe Discovery de in eigen huis ontwikkelde 2.0-liter diesel met naar keuze 180 en 240 pk, naast de bestaande 3.0-liter V6 diesel die het tot 258 pk brengt. Dat lijkt een klein verschil, maar de winst zit vooral in het koppel dat tot 600 Nm wordt opgezweept en bovendien bij een lager toerental van 1.750 tr/min wordt bereikt (was 2.000 tr/min). De motor wordt gekoppeld aan een achttraps sequentiële automaat die wordt bediend met de bekende knop die uit de middenconsole omhoog komt als de motor wordt gestart. Het schakelen gaat prettig comfortabel, zonder dat de aandrijflijn het laat voelen. De techniek verdeelt de aandrijfkrachten over de vier wielen en op de middenconsole kiest de berijder voor het type ondergrond. De auto past daar vervolgens alle instellingen qua schakelprogramma, stuur- en gaspedaalrespons en rijhoogte op aan. Uiteraard heeft de berijder hier zelf ook nog enige invloed op. Maar voor de gemiddelde Discovery-rijder volstaan de standaard opties. De versnellingsbak kent een sportstand en dan is de beer helemaal los. De 3.0-liter V6 dieselt in 8,1 seconden pijlsnel naar de 100 km/h en haalt een top van 209 km/h. Hier is duidelijk de invloed van een lichtere en meer gestroomlijnde carrosserie te merken, voorheen kwam de Discovery met dezelfde motor niet verder dan 180 km/h. Een andere winst zit er bij het brandstofverbruik dat in de praktijk net aan de goede kant van de 1 op 10 zit. Qua energielabel is de nieuwe Discovery een letter in de goede richting opgeschoven. De viercilinders vallen nog een stuk gunstiger uit.
Comfort
Rijden met de nieuwe Discovery geeft een vorstelijk en onoverwinnelijk gevoel en dat is nog steeds heel erg Land Rover. Een auto die zijn inzittenden niet in de steek laat ook al houdt de verharde weg op. Ook al zal de gemiddelde rijder daar nauwelijks van af wijken. Het comfort is van hoog niveau en de relatief lage banden van deze 22-inch wielen doen daar geen afbreuk aan. De diesel trekt als een spreekwoordelijke lier, maar blijft geluidtechnisch op de achtergrond. Door de vele instelmogelijkheden van het onderstel gedraagt de auto zich op hogere snelheden keurig stabiel, terwijl juist op een oneffen ondergrond de ophanging keurig netjes de onvolkomenheden opvangen. Opmerkelijk hoe snel een bospad met flinke kuilen en bulten kan worden gereden zonder merkbare invloed op het comfort.
Uitvoeringen
De beschikbaarheid van de viercilindermotoren die ook nog eens flink zuiniger zijn zorgen ervoor dat de instapprijs van de nieuwe Land Rover Discovery aanzienlijk is verlaagd. In het nieuwe model kan vanaf 74.360 euro worden ingestapt (TD4 S). Het programma omvat verder de uitrustingsvarianten SE, HSE en HSE Luxury. Deze vier niveaus kunnen ook worden gecombineerd met de 240 pk diesel. De 3.0-liter V6 diesel kent niet het S-model en begint prijstechnisch bij 96.210 euro. Hier is de invloed van de grotere motor en de hogere CO2-uitstoot goed te merken. De gereden uitvoering betreft de V6 First Edition die wel heel erg compleet in de spullen zit. Mag ook wel voor 120.710 euro. De mogelijkheden zijn zeer uitgebreid. Kijk daarom bij onze leasevergelijker hoe u uw Discovery zou willen samenstellen.
Schrijf een review