Volkswagen Tiguan 2.0 TSI: sportief comfort

Hoe bevalt de Tiguan-met-GTI-blok?

Een echte sportversie van de Tiguan is er niet, maar met de 2.0 TSI in combinatie met het R-Line-pakket komt men een heel eind. Hoe bevalt de 'Tiguan GTI'? AutoVandaag zocht het uit met een rijtest.

Design

De Tiguan met 220 pk sterke 2.0 TSI-motor mag dan geen officiële sportuitvoering zijn, dankzij het (optionele) R-Line-pakket staat er zeker een auto met sportieve uitstraling voor de deur. Ook als het R-Line-pakket niet wordt aangevinkt onderscheidt de 2.0 TSI zich, want de trapeziumvormige uitlaten zijn exclusief voor de 2.0 TSI en 2.0 TDI.

Motoren

Voorin de testauto ligt de 220 pk sterke 2.0 TSI, een motor die we kennen uit de Golf GTI. Het is meteen de sterkste benzinemotor die Volkswagen in de Tiguan aanbiedt. Een vergelijkbare dieseloptie wordt gevormd door de 2.0 TDI biturbomotor, die een vermogen van 240 pk ophoest. Beide motoren worden geleverd met standaard 4Motion-vierwielaandrijving en een zeventrapsautomaat.

Het overige benzineaanbod begint met een 1.4 TSI, die een vermogen van 125 pk levert. Die motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, gekoppeld aan voorwielaandrijving. Bij de dieselmotoren is de 2.0 TDI ook de instapper, maar dan levert de motor een vermogen van 115 pk. Aan die krachtbron is dan eveneens een handgeschakelde zesbak gekoppeld, ook weer in combinatie met voorwielaandrijving.

Prestaties/Rijeigenschappen

Ondanks de relatief stugge vering blijft de Tiguan 2.0 TSI een comfortabele auto. Korte oneffenheden zijn wel voelbaar, maar langere 'hobbels' worden mooi opgevangen. Tegelijkertijd versterkt de hardere demping het sportievere karakter van de auto ten opzichte van de meer modale Tiguan-uitvoeringen. Ondanks de brede banden waarop de auto staat, dringt het bandengeruis nauwelijks het interieur binnen. De wind is daarentegen opvallend aanwezig. Typisch dat bij een eerdere kennismaking op de Autobahn het comfort aan boord nog altijd goed zit bij in Nederland hoogste illegale snelheden richting de 200 km/h. Ook dan blijft het mooie geluid van het Dynaudio-systeem nog goed te horen.

De acceleratie verloopt moeiteloos, er is genoeg kracht voorhanden. Binnen 6,5 seconden is de 100 km/h bereikt en de Tiguan gaat door tot de 220 km/h. De dieselversie heeft een gelijke sprinttijd en gaat nog 8 km/h sneller. De zeventrapsautomaat doet er ook in Comfort-stand niet te lang over om terug te schakelen zodra om acceleratie gevraagd wordt. In alle rijstanden leent de Tiguan 2.0 TSI zich zowel voor een sportief als comfortabel rijgedrag. Alleen in de Sport-stand reageert de auto iets te fel op het gas om in rustig stadsverkeer te rijden, dan hebben de andere rijmodi de voorkeur.

De 2.0 TSI mag dan een ‘GTI-blok’ zijn, het motorgeluid is niet bijzonder sportief. Desondanks kan de soundtrack er prima mee door. Het geluid klinkt zelfs een beetje een dieselachtig en blijft mooi op de achtergrond. Zelfs bij (stevig) accelereren laat het blok relatief weinig van zich horen.

Ergonomie/Ruimte

De stoelen bieden ook op langere afstanden een comfortabele zit, terwijl ze ook goede steun bieden als de sportieve kant van de auto wordt aangesproken. Voor twee volwassenen biedt de Tiguan ook genoeg ruimte en een prettige zithouding op de achterbank. De achterpassagiers beschikken  over een eigen aircobediening. Het interieur is opgebouwd uit mooie en goed afgewerkte materialen, aangekleed met LED-lichteffecten die standaard zijn bij de Highline. Opvallend: er zit nog een ‘ouderwetse’ CD-wisselaar in het handschoenenkastje. De bagageruimte meet 615 tot 1.655 liter.

Prijs/uitrusting

De Tiguan 2.0 TSI heeft als basis het uitrustingsniveau Highline, wat betekent dat onder andere 18-inch wielen, chromen dakreling, LED-koplampen, donkerrode LED-achterlichten, het Active Info Display, parkeersensoren voor en achter en het Composition Media-multimediasysteem standaard aanwezig zijn. De vanafprijs van de auto bedraagt 52.090 euro. De 240 pk sterke dieselversie kost minimaal 57.550 euro.

Voor de testauto zijn hier nog het R-Line exterieurpakket, Advance-pakket en het Executive-pakket aan toegevoegd, aangevuld met als losse opties als het Discover Pro-multimediasysteem, digitale radio, Dynaudio-geluidssysteem, head-up display en een hele rits aan veiligheids- en rijhulpsystemen. Dit alles drijft de prijs van de testauto op tot een buitenproportionele 67.858 euro.

De prijslijst van de Volkswagen Tiguan begint al bij 30.850 euro voor de Trendline met 1.4 TSI onder de kap. Dit instapmodel is standaard uitgerust met onder meer 17-inch wielen, automatische airco, automatisch dimmende binnenspiegel, cruise control, het Composition Touch-multimediasysteem, rijstrookassistent en autonoom noodremsysteem. Eigenlijk al prima voor de gemiddelde koper van een middenklasse SUV.

Lease

Voor de Tiguan biedt Volkswagen vanaf 33.750 euro de op lease gerichte Business-uitvoering. Ook kan de liefhebber kiezen voor de Business R. De leaseprijzen van de Tiguan beginnen bij 411 euro per maand. Alle tarieven zijn eenvoudig te vergelijken in de leasevergelijker.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (2)

Volkswagen Tiguan 2.0 TSI: sportief comfort
Heb mijn nieuwe Tiguan nu 3 weken. Afgelopen zaterdag naar Duitsland voor korte vakantie en daar weigerden m n remmen. Doodsangsten uitgestaan. Service vanuit Nederland.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Tiguan 2.0 TSI: sportief comfort
* Prachtige uitvoering met gps en lederpakket. * Sportieve look, vooral in kleur Candy White. * Krachtige motor dankzij koppel van 280 Nm. *.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5