Als sinds het einde van de jaren negentig maakt de vijfdeurs Seat gebruik van de bodemgroep van de Volkswagen Golf. De auto heeft een lage, sportieve uitstraling en beschikt daarmee over een eigen uitstraling die niet snel verwisseld zal worden met een model van een ander merk. Ondanks dat de sportieve nadruk bij Seat is verdwenen, blijft dat oude DNA toch nog steeds merkbaar aanwezig.
Verbindingsmogelijkheden
Wat moet een ontwerper veranderen aan een nog geen vijf jaar oude auto? De Leon is nog steeds eigentijds en vraagt daardoor weinig. Het merk beperkt zich dan ook tot de zaken die doorgaans bij een facelift worden aangepakt. Denk aan de vormgeving en indeling van de bumpers, de grille en de koplampen. Hier en daar een extra lakkleur en andere wielen en dan zijn de zichtbare wijzigingen aan de Seat Leon wel opgesomd. Uiteraard gelden de veranderingen ook voor de andere twee carrosserieversies, de driedeurs SC en de ST, de stationwagon.
Een blik in het interieur leert dat ook hier het ontwerp in grote lijnen behouden is gebleven. Het dashboard heeft een brede overkapping waaronder ook het scherm van het navigatiesysteem valt. Daarmee toont de Leon een van de wijzigingen. De laatste mogelijkheden zijn hierop aangebracht. Naast audio, navigatie en telefoon de bekende verbindingsmogelijkheden. Ook is de middenconsole voorzien van een opbergvak waarin mobiele telefoons via inductie kunnen worden geladen. Dat laden gaat niet snel, maar na een flinke rit is de telefoon wel vol. En het mooie is dat het laden door een eventueel hoesje heen gaat.
Interieur
Deze prachtig aubergine Leon kent de zonaamde Style uitrustingsvariant die behoorlijk compleet is. De verwende automobilist zal er weinig in missen. De auto beschikt over prima stoelen bekleed met een combinatie van kunstleer en alcantara. Ze zijn goed te verstellen, kunnen voldoende diep voor langere personen en weten ook op lange ritten prima te ondersteunen. De ruimte op de achterbank is normaal te noemen, twee volwassenen kunnen er goed zitten. Het bagagevolume is van niveau en varieert van minimaal 380 liter tot 1.210 liter als de bank wordt neergeklapt. De totaalindruk die de Leon maakt is nauwelijks aangetast. De auto behoudt zijn sportieve trekjes, waardoor een deel van de kopersgroep wordt aangetrokken.
Zuinig
Onder de motorkap van dit exemplaar ligt de driecilinder 1 liter met turbo en directe inspuiting. De motor die inmiddels de basispositie in het programma inneemt. De kleine driepitter levert een keurig vermogen van 115 pk en komt aan een verdienstelijk koppel van 200 Nm bij 2.000 tr/min. Daarmee verklapt de Leon al enigszins zijn prestaties. Die zijn van een prima niveau. In 9,6 seconden sprint de hatchback naar de 100 km/h en zet een top neer van 202 km/h. Maar daarmee zijn de kwaliteiten van deze motor nog lang niet verteld. Nieuw is dat de 1.0 TSI kan worden gekozen met een 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling. Daarmee gaat het comfort naar een hoger niveau. De bak schakelt uitermate vlot, zonder het te laten voelen en blijkt in de sportstand extra bij de les. Even snel inhalen wordt zo kinderspel. Ongeacht de omstandigheden produceert de motor weinig geluid omdat Seat de isolatie gewoon goed voor elkaar heeft. Bovendien blijkt het principe van downsizing bij de Leon uitstekend te werken, want het gemiddelde brandstofverbruik in de dagelijkse praktijk valt met 1 liter op 16,5 kilometer zeer gunstig uit. De manier waarop wordt gereden en de samenstelling van de ritten lijkt hier nauwelijks vat op te hebben, de Leon 1.0 TSI toont zich bijna constant van zijn zuinige kant.
Zwaartepunt
Binnen de Volkswagen Groep krijgen de afzonderlijke merken de gelegenheid de gezamenlijk ontwikkelde bodemgroep naar eigen inzicht af te stemmen. Die klus heeft Seat prima geklaard. De Leon heeft een wat lager zwaartepunt dan de Golf, maar is beslist niet té sportief. Als gezinsauto voldoet de auto uitstekend, maar wie even lekker de grenzen wil opzoeken zal merken dat de vering en demping beslist niet te slap zijn. De vernieuwde Leon is de versie met 1 liter en DSG blijkt gewoon een uitstekend totaalpakket te bieden.
Prijzen/Uitvoeringen
Waar de keuze bij de 1 liter TSI voor de facelift bescheiden was, kan de koper nu kiezen uit de Reference en Style-uitvoeringen. Daarnaast is er nog de speciaal op de zakelijke rijder afgestemde Style Business Intense uitgave. De prijslijst van de Leon start bij 21.900 euro voor de 1.0 TSI Reference. De Style begint bij 24.100 euro met zesbak en komt op 25.500 euro met DSG. Naast deze 1.0 TSI levert Seat in de Leon de 1.4 TSI (op aardgas met 110 pk, anders 150 pk), de 1.8 TSI (180 pk) en in de Cupra de 2 liter TSI van 300 pk. Het dieselaanbod omvat de 1.6 TDI en de 2.0 TDI. Naast de hatchback is vooral de ST populair. Voor deze ruimtere carrosserievariant geldt een meerprijs van 1.000 euro. Kijk op onze leasevergelijker voor de mogelijkheden.
Schrijf een review