Opel Ampera-e trekt belangstelling zakelijke rijder

Haalt elektro-auto de voorspelde actieradius?

Soms gebeurt het dat een auto een hele tijd voor zijn marktintroductie volop in de belangstelling staat. Dat gaat op voor de nieuwe Opel Ampera-e die volledig elektrisch rijdt en in aanmerking komt voor een lage bijtelling van 4 procent. Staan zakelijke rijders terecht in de rij. Autovandaag zocht het uit tijdens de eerste kennismaking in de omgeving van Oslo.

Langzaam begint de elektrische auto naar een volwassen status te groeien. Die volwassenheid gaat dan met name om de actieradius, want dat was tot nu toe een heikel punt. Gelukkig komen er steeds meer merken die in de praktijk aanzienlijk meer kilometers kunnen maken dan tot voor kort voor mogelijk werd gehouden.

Actieradius

De Opel Ampera hoort op papier tot de auto’s die ver komen. Volgens de zogenaamde NEDC-norm zou de Ampera-e maar liefst 520 kilometer moeten kunnen rijden. Dat is echter veel te rooskleurig, simpelweg omdat deze norm totaal geen rekening houdt met praktijkomstandigheden. Opel roept zelf dat het nieuwe model 380 kilometer moet halen. Dat lijkt alleen maar mogelijk met veel stadsgebruik, omstandigheden waaronder veel energie wordt teruggewonnen. Wie een gemiddelde rit rijdt met een mix van stad, 80 km/h-wegen en snelweg die komt eerder uit op 330 kilometer. In ons geval in het nog koude Noorwegen bleek zelfs 300 kilometer net niet mogelijk. Gelukkig is dat een hoeveelheid waarmee de gemiddelde Nederlander prima uit de voeten kan.

Zwaartepunt

Opel voorziet de vijfdeurs Ampera-e van een 60 kW batterij en dat is fors. Dat is ook direct te merken aan het flinke gewicht van 1.691 kg. De auto meet 4,16 meter in lengte en kan door zijn wat hogere opbouw als een ruimtewagen worden gekenschetst. Deze hoge koets heeft geen negatieve invloed op het rijgedrag. De batterij ligt onder de wagenvloer en verlaagt het zwaartepunt enorm.

De Ampera-e werd ontwikkeld door Chevrolet in Amerika. Daar wordt de auto ook gebouwd als de Chevrolet Bolt. Opel heeft met name een paar elementen in de vormgeving aangepast en kleine afstemmingen gewijzigd. Aan de buitenkant ziet de vijfdeurs er gewoon goed en modern uit, maar valt in saaie kleuren niet echt op. Gelukkig zijn er ook vrolijkere tinten als oranje, rood en blauw.

De interieurruimte blijkt prima te voldoen. Vier volwassenen hebben genoeg plaats en een kind erbij op de middenpositie van de achterbank is ook geen probleem. Daarbij biedt de Ampera-e een bagagevolume van minimaal 381 liter, maar dan moet wel de vloerplaat in de laagste positie worden gelegd. Natuurlijk kan de bank worden neergeklapt en groeien de mogelijkheden naar 1.274 liter en dat is bij deze voertuiglengte helemaal goed.

Materialen

Het interieur toont bij de inrichting wat speelse elementen. Maar er valt wel meteen op dat de gekozen materialen erg hard zijn. De harde plastics geven daardoor en niet al te hoogwaardige indruk, terwijl juist de techniek in de Ampera-e dat wel zou verdienen. De hier en daar aangebrachte witte elementen fleuren het geheel wel op, maar zijn ook erg hard. Kleur zit er nog bij de stiksels van de bekleding, zodat het geheel best origineel overkomt.

Amerikanen malen niet zo om harde kunststoffen, maar zijn wel helemaal weg van gadgets. En op dat vlak stelt de Ampera-e zeker niet teleur. Het instrumentarium kent een volledig digitale weergave. Het is best even zoeken om de gewenste informatie te vinden. In het midden staat duidelijk afleesbaar de snelheid, alle andere info is ondergeschikt en wordt veel kleiner weergegeven. Waar zit de klok? Een beetje verstopt achter de rand van het stuurwiel op het centrale scherm. Dat heeft flinke afmetingen en dient voor de weergave en bediening van tal van andere functies. Via Apple Car Play wordt de mobiele telefoon gekoppeld waarop dan ook de navigatie draait. Om vlot het scherm te bedienen is enige gewenningstijd nodig. De schermen zijn kleurrijk wat weer verwijst naar de gadgets die Amerikanen zo graag zien. De auto bemoeit zich met van alles en nog wat. Hij belt, zoemt en praat er lustig op los en dat is niet altijd bevorderlijk voor de rust en het begrip wat van er aan de hand is.

Motor

De elektromotor is een stevige jongen met een vermogen van 204 pk en een koppel van 360 Nm. Dan blijkt vlot presteren geen enkele probleem. In slechts 7,3 seconden vliegt de Opel naar de 100 km/h en heeft een op 150 km/h afgeregelde topsnelheid. Nu is het leuk om de kracht van een elektromotor te ervaren, bevorderlijk voor de actieradius zijn dit soort capriolen niet. Op het instrumentarium wordt weergegeven hoeveel kilometer nog kan worden afgelegd. Daarbij geeft de auto een minimum en maximum aan. Die voorspelling gaat fors omlaag als de maximale kracht wordt aangesproken. Beter is het om de snelheid te beperken en zeker in de stad in de zogenaamde L-stand te rijden. Dan wint de auto maximaal energie terug en hoeft er niet of nauwelijks te worden geremd. Dat doet de auto automatisch bij gas loslaten. Opel spreekt dan van One Pedal Driving. Daarmee ziet de berijder in stadsverkeer de voorspelling van het aantal te rijden kilometers oplopen.

Prijs

Opel levert de Ampera-e in twee uitrustingsvarianten. De basisversie die al zeer compleet is met alles wat een automobilist nodig heeft, kost 40.995 euro. De rijkere Launch Executive komt op 44.995 euro en biedt onder meer lederen bekleding, 17 inch lichtmetalen wielen, Opel Eye, metaallak, achteruitrijcamera, verwarmbaar stuur en stoel/achterbankverwarming. In vergelijking met de bescheiden concurrentie lijkt de Opel duurder. Maar dat kan de gemiddelde gebruiker niet echt boeien. Dat wordt een zakelijke rijder die de auto op de zaak rijdt en over het aanschafbedrag bijtelling moet betalen. En juist die is met een percentage van 4 procent uitermate gunstig. De meeste klanten zullen de auto gaan leasen. Kijk voor de tarieven op onze leasevergelijker.

Opel Nederland is zich ervan bewust dat de vraag naar de Ampera-e groter zal zijn dan het aanbod. Voorlopig lanceert het merk zijn nieuwkomer maar op vier Europese markten, Duitsland en de landen waar elektrische auto’s door stimuleringsmaatregelen worden bevorderd (Noorwegen, Zwitserland en Nederland).

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.