Opvallend design
Het uiterlijk van de nieuwe Ignis is een hoofdstuk op zich. Het is al weer even geleden dat op de Nederlandse markt een compacte auto verkocht werd die een zo nadrukkelijk Japans design heeft. Het design kan worden geschaard onder de Japanse retrostijl, waarbij verschillende designkenmerken van eerdere Suzuki-modellen terugkomen. Vooral de SC 100 GX, een piepkleine coupé uit eind jaren zeventig, is er goed in te herkennen. Het design blijkt het publiek in twee kampen te verdelen: men vindt de Ignis erg leuk of juist helemaal niet. Helaas voor Suzuki bleek tijdens de test dat het laatste kamp wat groter is. Misschien een kwestie van wennen aan zoveel originaliteit. Hoewel de nieuwe Ignis er compacter uitziet, is de hatchback overigens net zo groot als de oorspronkelijke Ignis die van 2001 tot en met 2006 in ons land te koop was.
Motoren
Het motorenaanbod van de Ignis is overzichtelijk, want dat bestaat uit slechts één motor. Dat is de 90 pk sterke 1.2-liter viercilinder benzine. Wel heb je als koper de keus om de krachtbron te laten ondersteunen door mild hybrid-technologie. Bij gas los en remmen wordt energie teruggewonnen en die wordt weer ingezet om elektrische onderdelen te voeden. Denk aan de airco, multimediasysteem en de startmotor. Hierdoor wordt brandstof bespaard. De mild hybrid-versie heeft ook een start-/stopsysteem. In principe is de Ignis voorzien van voorwielaandrijving en een handgeschakelde transmissie met vijf verzetten. Een automaat staat op de optielijst, zij het niet in combinatie met de mild hybrid-technologie. Vierwielaandrijving behoort eveneens tot de mogelijkheden.
De vierwielaandrijving is aanwezig bij de testauto en ook de mild hybrid-ondersteuning is op de optielijst aangevinkt. Het praktijkverbruik van de testperiode bedraagt 1 op 17,3. Dat is toch wel een duidelijk verschil met de opgegeven 1 op 21,3 voor deze uitvoering.
Prestaties/Rijeigenschappen
De Ignis is afgestemd op comfort, het onderstel werkt korte oneffenheden goed weg. De auto heeft een stabiel weggedrag, maar in bochten met slecht wegdek wil de Suzuki wel eens een klein stapje opzij zetten. Binnen de bebouwde kom maakt de Ignis een vlotte indruk en kan men zeker prima met het overige verkeer meekomen. Ook met het juiste tempo invoegen op de snelweg vormt geen probleem.
Boven de ca. 120 km/h wordt het acceleratievermogen duidelijk minder, maar het comfort blijft ook op die snelheden prima voor elkaar. Het motortje snort er lustig op los in het vooronder, maar het rumoer valt mee. Bij 130 km/h draait de motor 3.500 toeren. Bij 100 km/h ligt het toerental op zo’n 2.600 toeren. Dan is het een stuk rustiger aan boord. Op lagere snelheden is de motor bij het optrekken vrij aanwezig, maar eenmaal op constante snelheid blijft het bij een subtiel snorren.
De besturing is niet heel direct en ‘plakt’ een beetje rond de middenstand. Eenmaal ingestuurd laat het stuurwiel zich echter soepel en licht ronddraaien. De bediening van de pedalen en de pook komt ietwat ielig over, maar de bak schakelt verder fijn en de auto went snel. Alleen het inleggen van de achteruitversnelling gaat niet altijd even soepel, daar moet nadrukkelijk de tijd voor worden genomen.
Ergonomie/Ruimte
De relatief hoge zitpositie ten opzichte van andere compacte auto's is plus en wordt over het algemeen door veel mensen gewaardeerd. Het materiaal van het dashboard bestaat hoofdzakelijk uit harde plastics, maar de afwerking is goed en het dashboard is overzichtelijk. Ondanks de vrij dikke C-stijlen laat het overzicht naar buiten niets te wensen over. Het zitcomfort sluit aan op de onderstelafstemming: comfort is de belangrijkste pijler.
Prijs/uitrusting
De Suzuki Ignis staat in de prijslijst vanaf 14.499 euro. Voor dat bedrag staat de Comfort-uitvoering klaar, die standaard onder meer 15-inch stalen wielen met wieldoppen, airco, radio met Bluetooth, 12-volt-aansluiting, automatische verlichting en een remassistent aan boord heeft.
De testauto is van het topmodel Stijl, die een vanafprijs heeft van 17.999 euro. In combinatie met de vierwielaandrijving en mild hybrid-technologie stijgt die prijs naar 19.999 euro. Als Stijl wordt de Ignis standaard uitgerust met 16-inch lichtmetalen wielen, 7-inch touchscreen, digitale radio, navigatie, cruise control, stoelverwarming vóór, rijstrookassistent en assistentie voor het op- en afrijden van hellingen.
Verder is de Ignis - in alle uitvoeringen - met stripings en extra off-roadaankleding te personaliseren. De automatische verlichting is in sommige situaties wat besluiteloos met het wel of niet inschakelen. Bij laagstaande zon en in een miezerbui gingen de lampen geregeld aan en uit op ogenschijnlijk willekeurige momenten. De rijhulpsystemen doen hun werk op zich goed, maar de autonome remassistent veroorzaakt te snel paniek met zijn waarschuwingen.
Lease
Suzuki levert voor de nieuwe Ignis geen speciale leaseuitvoeringen. De Ignis is te leasen vanaf 199 euro per maand. De Ignis is vooral ook interessant in de private lease. Daarvoor biedt Suzuki zelf ook diensten aan, waarmee de Ignis is te leasen vanaf 259 euro per maand. Stel de nieuwe Suzuki Ignis in de leasevergelijker volledig naar wens samen en vergelijk de tarieven.
Schrijf een review