Design
Heel verrassend is het ontwerp van de Seat Ateca niet, of het moet de relatief rechte achterzijde zijn. De neus heeft veel weg van de Leon, waar hij in feite op is gebaseerd. Zijn silhouet is minder dynamisch van aard, maar dat heeft wel positieve invloed op de binnenruimte. En mocht je toch van dynamische looks houden, een Ateca Cupra is al bespied. Ons zilvergrijze exemplaar oogt vooral keurig en binnen de lijntjes. Wanneer je de Reference-uitvoering bestelt, moet je ook mistlampen en zilverkleurige bodembeschermplaten missen. Een blik in de brochure bewijst dat er veel meer mogelijk is. Seat biedt vier stylingkits met rood, blauw, oranje of zilverkleurig thema voor in- en exterieur. Zelfs de lichtmetalen wielen zijn dan in een van die kleuren uitgevoerd. Wie durft!?
Opvallend
Bij crossovers en SUV’s is vierwielaandrijving anno 2016 van ondergeschikt belang, zo ook bij de Seat Ateca. Om de CO2-uitstoot zo laag mogelijk te houden, kan alleen de sterkste dieselvariant van de Ateca worden gekoppeld aan 4Drive-vierwielaandrijving. Je hebt dan ook meteen de meest luxueuze versie. Bij neefje Volkswagen Tiguan is dat anders, zo ook de samenstelling van de motoren. Waar Volkswagen instapt met 1.4-liter benzine- of 2.0-liter dieselmotoren, start Seat met de hier geteste 1.0 EcoTSI of 1.6 TDI. Ongeacht de motorisering heeft de Ateca een opvallend kleine draaicirkel: 10.8 meter. Niet voor niets noemt Seat de Ateca 'klaargestoomd voor de stadsjungle'…
Motoren
Seat durft het aan om een driecilinder te monteren in hun Ateca. De 1.0 EcoTSI levert 115 pk en 200 Nm en doet daarmee qua vermogen niet onder voor concurrenten zoals Nissan Qashqai. Tegenstrevers zoals de Renault Kadjar en Hyundai Tuscon trappen af met meer vermogen, maar minder trekkracht. Seat biedt verder keuze uit de 1.4 TSI 150 pk, de 1.6 TDI 115 pk of de 2.0 TDI met 150 pk of 190 pk. In dat laatste geval is vierwielaandrijving standaard. Een DSG-7 automaat is optioneel voor deze krachtpatser, zo ook voor de 1.4 EcoTSI. Hoewel de Volkswagen Groep ook een automaat biedt voor de 1.0 TSI, valt de Ateca buiten de prijzen.
Prestaties/Rij-eigenschappen
Toch is het met de 1.0 EcoTSI allerminst behelpen. Sterker nog, wij vinden het een waardige instapper waar de meeste kopers goed mee uit de voeten kunnen. De driecilinder is zeer goed gedempt en laat weinig van zich horen, ook wanneer hij echt aan de bak moet. Wie met de caravan op stap gaat kan beter de 1.4 EcoTSI overwegen, maar de eenliter voelt fit en gretig aan en biedt ook genoeg ‘Schwung’ in het zesde verzet. Een automatische transmissie hebben we niet gemist.
SEAT staat bekend om zijn sportievere inborst als het om design en rijden aan komt. Bij de Ateca is dat niet anders. Is de eerste SUV van Seat daarmee een sportieveling? Nee, maar hij gaat een dynamische rijstijl niet uit de weg en rijdt ook stabiel en comfortabel tijdens toeren. Hij leert zich kennen als een sterke allrounder, waar bijvoorbeeld de Renault Kadjar meer op comfort zit en de Nissan Qashqai wat steviger is.
Prijs/uitrusting
De Seat Ateca is met een rijklaarprijs van 26.685 euro niet de goedkoopste in zijn segment, maar hij biedt wel veel value for money. De Reference-uitvoering heeft al 16-inch velgen, airco en een touchscreen, maar de Ateca Style heeft voor 28.985 euro al comfortabele luxe zoals parkeersensoren achter, cruise control, een lederen stuur, Apple CarPlay/Android Auto, automatisch geregelde airco en 17-inch velgen. In ruil voor ruim 32 mille staat de Xcellence-uitvoering voor de deurm met nog groter lichtmetaal, navigatie, LED-koplampen, alcantara bekleding, sportstoelen, chromen dakrails, keyless entry en – met dieselmotor – vierwielaandrijving. Omdat de uitvoering Reference een niet heel riante optiekeuze heeft, geniet de Ateca Style de voorkeur.
Lease
De Seat Ateca is niet alleen aantrekkelijk voor de particuliere koper, maar ook voor de leaserijder. Leaseprijzen beginnen bij 347 euro en 202 euro netto bijtelling per maand, maar stel zelf jouw Ateca samen op LeaseAutoVandaag en vraag een offerte op maat aan.
Schrijf een review