Design
Van de drie full-size sedans die Mercedes-Benz aanbiedt, kreeg de E-Klasse als laatste van de drie de nieuwe designtaal aangemeten. De huidige E lijkt misschien wat erg veel op de C-Klasse, maar dat betekent wel dat het een mooie en stijlvolle auto is. Voor de plug-in hybrideversie is het uiterlijk niet aangepast. Slechts een extra ‘tankklep’ in de achterbumper en subtiele emblemen op de voorschermen laten zien dat de auto ook op elektriciteit rijdt.
Motoren
Het motorenaanbod van de E-Klasse begint bij de 2.0-liter viercilinder dieselmotor in de E200d. Deze motor levert 150 pk. Andere dieselvarianten zijn de E220d en E350d. Die eerste is eveneens een viercilinder lijnmotor en levert 194 pk, de andere betreft een V6 met 258 pk. Mercedes biedt daarnaast een uitgebreide reeks benzinemotoren, met als instapper de E200 vier-in-lijn, goed voor 184 pk. Optioneel kan die motor worden gecombineerd met 4Matic vierwielaandrijving. Boven de E200 volgt de E250 met 211 pk. De overige twee viercilinders zijn de E300 met 245 pk en de geteste E350e met 286 pk en elektrische ondersteuning. De E 400 staat voor de kleinste benzine-V6, met standaard 4Matic-vierwielaandrijving en een vermogen van 333 pk. Bovenaan de range staat de Mercedes-AMG E 43 4Matic met 401 pk. Begin dit jaar wordt dit aanbod nog uitgebreid met de E 63 AMG met 612 pk. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een negentrapsautomaat.
Prestaties/Rij-eigenschappen
De stoelen bieden een zachte zit en kunnen op vele manieren worden ingesteld. Zo vind je altijd een ideale zitpositie. Het mooi afgewerkte interieur biedt ook achterin genoeg zitruimte. De batterij van de elektromotor neemt wel bagageruimte in, maar met 450 liter inhoud kan men er nog steeds genoeg in kwijt. Eenmaal de juiste zitpositie gevonden en gestart, dan zoeft de auto geruisloos weg op de elektromotor. Zodra er wat meer gas wordt gegeven, schakelt de verbrandingsmotor bij. Hoe voller de batterij, hoe later de verbrandingsmotor assisteert. Die overgang gaat vrijwel onmerkbaar. Bij het optrekken springt de verbrandingsmotor al snel bij, maar eenmaal op constante snelheid rijdt de auto zowel binnen de bebouwde kom als op doorgaande wegen veelvuldig op elektriciteit. Als er een route in de navigatie is ingevoerd, dan zal de E350e indien nodig zijn elektriciteit opsparen om in de stedelijke gebieden zo veel mogelijk of zelfs volledig elektrisch te kunnen rijden.
De batterij is vrij snel leeg. Deze levert genoeg stroom voor het gemiddelde woon-/werkverkeer, maar bij aankomst thuis of op het werk moet de auto wel altijd opgeladen kunnen worden. Filerijden met veel stoppen en optrekken kost veel extra stroom. Na een halve Amsterdamse ringweg was de Mercedes daarmee door zijn stroomvoorraad heen. De theoretische elektrische actieradius volgens NEDC-cyclus bedraagt 32 kilometer. Het opgegeven theoretische gecombineerde verbruik luidt 1 op 47,6 tot 1 op 40. Dat is optimistisch vergeleken met de praktijk, maar zeker als er veel 'gestekkerd' wordt is de E350e verreweg de zuinigste E-Klasse die in de showroom staat.
In de rijmodus Comfort is het inderdaad heel comfortabel aan boord. De vering is soepel afgesteld, maar zonder dat de auto teveel gaat deinen. Precies de goede balans. De auto reageert met een subtiele vertraging op bewegingen van het gaspedaal. Die vertraging heeft puur met de elektrische aandrijflijn te maken, want de gewone E heeft dat niet. Zodra de stroom op is of als een van de Sport-modi wordt ingeschakeld – waarbij de elektrische aandrijflijn wordt uitgeschakeld – verdwijnt de vertraging. De batterij laadt bij het remmen zo veel mogelijk bij, waarbij de Mercedes in de Sport-modi actief remt op de elektromotor. Daardoor kan zelfs een beetje geremd worden door slechts het gaspedaal los te laten. Verwacht bij de rijstanden Sport en Sport+ overigens geen sportieve auto. Door de strakkere afstellingen wordt de Mercedes iets sportiever in vergelijking met de Comfort-modus, maar in lijn met het algehele karakter van de auto staat comfort altijd op nummer één.
Prijs/uitrusting
De Mercedes-Benz E-klasse staat in de showrooms met een vanafprijs van 52.528 euro. De E350e is er vanaf 65.878 euro en alleen leverbaar als Business Solution. De Business Solution heeft standaard het uitrustingsniveau Avantgarde als basis. De standaarduitrusting bestaat daarmee uit onder andere het Comand Online-mediasysteem, parkeerassistent, stoelverwarming, rijstandenselectie en Keyless Go. De E350e wordt ook geleverd met laadkabels voor een 220V-aansluiting en voor een wallbox.
Zoals we eerder al ondervonden, doen de verschillende rijhulpsystemen hun werk goed. Lane Keep Assist corrigeert in sommige situaties misschien wat erg fanatiek, maar veiligheid voor alles. De inhaalassistent, waarmee de auto zelf van rijstrook wisselt, mocht bij introductie van de E-Klasse nog niet in Nederland worden gebruikt, maar inmiddels is dat wel al enige tijd het geval. De inhaalassistent werkt indrukwekkend goed. Het systeem wisselt bijna net zo snel van rijstrook als dat je zelf zou doen. Alleen bij spitsstroken werkt het systeem niet, aangezien die met een doorgetrokken streep gescheiden zijn.
Lease
De Mercedes-Benz E350e is afgestemd op de zakelijke rijder. Het merk levert de auto alleen als Business Solution. Ook enkele andere E-Klasse-modellen op benzine en diesel zijn er als Business Solution. Vergelijk alle Mercedes-Benz E-Klasse-modellen eenvoudig in de leasevergelijker en vraag een offerte aan.
Schrijf een review