Design
In het hoge Noorden van Finland en Noorwegen stapten we in de vernieuwde Ford Kuga. Het is de middelste SUV van het merk. In een lager segment krijgt Ford met de Ecosport niet echt aansluiting met de koplopers. De grote Edge speelt het merk vanwege de BPM-berekening op basis van CO2-uitstoot ook niet bepaald in de kaart. Anders is het met de Kuga, die in het middenformaat een prima figuur slaat. Het nieuwe front zorgt ervoor dat de auto weer helemaal aansluiting vindt bij de nieuwere Ford-modellen. Het vooraanzicht wordt compleet gemaakt met nieuwe koplampen voorzien van LED-dagrijverlichting, een kleine ondergrille en mistlampen in een nieuwe behuizing. Afhankelijk van het uitrustingsniveau worden verschillende accenten gelegd. Zo heeft de ST-Line een zwarte grille met twee brede spijlen, terwijl de meer verfijnde Vignale een honingraatstructuur vertoont. Andere verschillen zijn er bij de wielen, de rijhoogte en het gebruik van chromen, dan wel zwarte accenten. De achterkant wordt gesierd door verlichtunits die eveneens nieuw van de tekentafel zijn gekomen.
Opvallend
Het interieur is vooral op details aangepast. Zo integreert Ford het nieuwste Sync multimediasysteem met vergaande mogelijkheden om diverse functies met spraakcommando's in gang te zetten. Bij de luxueuze Vignale-uitvoering past Ford specifieke materialen toe die het model naar en hoger niveau tillen. Bij de Vignale hoort niet alleen een fraaie leersoort voor de bekleding, maar door deze middels een patroon te perforeren en te stikken wint de auto tevens aan uitstraling. Ook het dashboard is netjes bekleed en afgewerkt met prachtige stiksels. Daarbij nog wat panelen en accenten in specifieke materialen en kleuren en de Vignale is compleet.
Motoren
Op motorisch vlak heeft Ford nog nieuws te melden. Op de Nederlandse markt concentreert het merk zich volledig op de 1,5 liter viercilinder. Die zijn er voortaan in twee smaken, benzine en diesel. Maar dat Ford niet voor één gat te vangen is, blijkt uit de beschikbaarheid van diverse vermogensvarianten op benzine. Dezelfde motor spuugt er met het grootste gemak 120, 150 of 182 pk uit, terwijl 1.5 TDCi in alle gevallen goed is voor 120 pk. Omdat deze diesel een gunstige CO2-uitstoot heeft ten opzichte van zijn 2.0-liter voorganger, kan de nieuwe diesel voor een lagere prijs worden aangeboden. Maar het gros van de Kuga's zal hier verkocht worden met de 150 pk benzinemotor. Deze voorwielaandrijver heeft in alle gevallen een zesversnellingsbak in de aandrijflijn. Een prima combinatie die goed voldoet en garant staat voor normale prestaties. Wie liever een automaat rijdt, die is overgeleverd aan de 182 pk variant, altijd standaard met vierwielaandrijving. Dat scheelt helaas ineens negenduizend euro in de aanschafprijs!
De Kuga is een prettig rijdende, comfortabele auto die veel binnenruimte biedt voor passagiers en bagage. Geen wonder dat veel automobilisten zo graag een SUV willen. De vormgeving is natuurlijk al een paar jaar bekend, maar kan nog steeds prima mee.
Leaseversies
Ford schotelt de Kuga-koper vier uitrustingsvarianten voor. Alhoewel Ford diverse modellen in een speciale lease-uitvoering aanbiedt, is dat bij de Kuga niet het geval. Bekijk en vergelijk alle leasetarieven in onze leasevergelijker.
Prijs/Uitrusting
Vanaf 26.705 euro staat de Kuga bij de dealer. Die prijs werd eerder dit jaar een stuk verlaagd met direct een positief gevolg voor de verkoopaantallen. Slim dat Ford deze prijsstelling vasthoudt. Maar toch zal het gros van de kopers niet voor de Trend Essential gaan. Ondanks dat deze auto al is voorzien van airconditioning, cruise control met snelheidsbegrenzer, elektrische portierruiten rondom en een audiosysteem. De Trend Ultimate biedt met dakrelings, dual zone automatische airco, navigatiesysteem en Sync 3 al een stuk meer. Toch verwacht Ford het meeste van de Titanium, die vanaf 30.705 euro op de prijslijst staat. Kopers worden bij deze versie aangetrokken door de 17-inch lichtmetalen wielen, automatisch dimlicht, Keyless Entry, half lederen bekleding en een regensensor. De duurste variant op benzine is de Vignale 1.5 EcoBoost automaat 4WD voor maar liefst 47.705 euro. De dieselreeks start bij 35.705 euro voor de Trend Ultimate.
Schrijf een review