Maserati Levante voor asfalt en blubber

Eerste af-fabriek trekhaak in de historie van het merk

Fabrikanten van sportwagens in de topklasse verdienen tegenwoordig vooral hun geld met SUV's en crossovers. Het Italiaanse Maserati deed in dat segment nog niet mee, maar dicht nu de nieuwe Levante een zeer belangrijk rol toe. Op stap met de dieselversie op het Britse platteland.

AutoVandaag maakte door middel van een autotest kennis met de Maserati Levante diesel op het Britse platteland.
Maserati Levante diesel achterkant

Design

Nee, geen circuit in zuidelijke gebiedsdelen, maar smalle slingerende weggetjes tussen behoedzaam uit losse stenen opgestapelde muurtjes. Daar laat Maserati AutoVandaag kennismaken met de nieuwe Levante. De ruim 5 meter lange SUV werd eerder dit jaar al in bescheiden aantallen in productie genomen, maar nu de diesel beschikbaar is, kan de opmars in Europa pas echt beginnen.

Maserati rekent voor. Van de 1 miljoen premiumauto’s die wereldwijd jaarlijks worden verkocht, is de helft een SUV. Daarom moet de Levante in 2018 ook vijftig procent van de totale Maserati-verkopen voor zijn rekening nemen. De andere helft wordt ingenomen door de Ghibli (26 procent), Quattroporte en de GT-modellen.

De Levante is een grote auto, zowel in lengte als breedte. De hoogte is niet overdreven en daardoor komt het model van een afstandje bekeken niet pompeus over. De bolle vormen van de carrosserie horen bij het merk-DNA van Maserati, net zoals de grille. Toch zet het merk met de Levante weer een stap in een nieuwe richting. De grote SUV draagt namelijk ontwerpdetails van de Alfieri Concept uit 2014. Weliswaar een proefballon voor een GT, maar vooral in het front is bij de Levante gelijkenis te ontdekken. Uit de vorm van de achterlichten en de verbindende chroomstrip spreekt ook de ontwerptaal die het merk pleegt toe te passen. In ieder geval slaat de nieuwe Levante geen slecht figuur ten opzichte van concurrenten als de Porsche Cayenne en de Range Rover Sport.

Opvallend

Het interieur is met prachtige materialen ingericht en voorzien van alle luxe. Toch valt het op dat standaard lang niet alle elektronische voorzieningen aanwezig zijn. Bij Maserati stellen ze resoluut dat moderniteiten als Lane Departure Warning, Forward Collision, een 360-graden-camera en parkeersensoren helemaal niet nodig zijn. Toch kan de koper ze bij de opties aankruisen. De concurrentie levert ze immers ook.

Bijzonder is de mogelijkheid om het dashboardkastje met een zelf gekozen code te vergrendelen. Speciaal bedoeld om kostbaarheden in op te bergen bij valet parking. Centraal op het instrumentarium zit ook nog een scherm waarop naar wens tal van gegevens getoond kunnen worden. Daaronder de mogelijkheid om de verdeling van de aandrijfkrachten over de wielen inzichtelijk te maken. Want natuurlijk worden alle wielen bij deze auto aangedreven. Door het specifieke karakter van een SUV is de Levante bovendien de allereerste Maserati die af-fabriek met een trekhaak kan worden geleverd. Wie overigens dit onderdeel vergeet te bestellen kan het later ook bij de dealer laten monteren.

Motoren

De V6 benzinemotor met een vermogen van 430 pk en een koppel van 580 Nm was al even in productie. Daar komt nog een 350 pk-variant bij en ook deze 3.0-liter diesel. Het is de bekende motor die ook in de Quattroporte en Ghibli ligt. In de Levante levert de Italiaanse diesel een vermogen van 275 pk en een verdienstelijk koppel van 600 Nm. Dat heeft de auto ook wel nodig, gezien het forse voertuiggewicht van 2.250 kg. Toch heeft de techniek geen enkel probleem om de kolos in 6,9 seconden naar de 100 km/u te slingeren en een top neer te zetten van 230 km/u. Er is aan alles te merken dat Maserati er ondanks een hoger gewicht het maximale aan gedaan heeft om het prestatieniveau boven dat van de vergelijkbare Cayenne van Porsche te krijgen.

Eenmaal op stap op smalle wegen breekt bij het passeren van een tegenligger met enige regelmaat het angstzweet uit. Dat komt natuurlijk deels omdat aan de ‘verkeerde’ kant van de weg rijden met een auto met het stuur aan de andere zijde geen dagelijkse kost is. Mijl na mijl wordt de Levante meer en meer eigen. De grote spiegels maken de koets redelijk overzichtelijk en het uitzicht vanaf de hoge zitpositie is vorstelijk.

Als basis dient het chassis van de Ghibli, daar komen ook de voorwielophanging met dubbele wishbones en de 5-link achterwielophanging vandaan. Maserati paste de bestaande onderdelen aan op off-road gebruik. Voor hetzelfde doel is de stijfheid van de carrosserie met zo’n twintig procent toegenomen. Toch zal maar een select deel van de Levantes daadwerkelijk door ruig terrein worden geloodst. Om de kwaliteiten van de auto te beleven, trokken we de stoute schoenen of liever de laarzen aan en verlieten het asfalt. De Levante kan met 19 tot 21 inch wielen worden geleverd. En laten onder dit exemplaar juist de grootste variant zitten met relatief lage banden. Wel winterschoeisel, dat moet worden toegegeven. Standaard heeft de SUV luchtvering en daarmee kan de hoogte van de auto worden gekozen. Het totale verstelbereik bedraagt 85 mm van een lage parkeerstand tot en met de hoogste positie in het terrein. In de twee beschikbare terreinstanden gaat de aandrijving uit van een 50/50-verdeling met kleine aanpassingen afhankelijk van de omstandigheden. Ter vergelijking, op de verharde weg gaat normaal gesproken 80 tot 90 procent van de aandrijfkrachten naar de achterwielen. Ook maakt de auto onderscheid tussen de linker en rechter wielen met behulp van het Torque Vectoring systeem. Voor een optimalisering van het bochtengedrag kunnen de binnenste wielen in een bocht worden geremd, terwijl de aandrijving naar de buitenste exemplaren gaat.

Lease-versies

De prijslijst van de Maserati Levante is eenvoudig van opbouw. Daarin staan alleen de drie motorische mogelijkheden genoemd. Verder diverse optiepakketten en losse opties. In deze prijscategorie zijn er geen specifieke leaseversies beschikbaar. In onze leasevergelijker worden alle mogelijkheden snel duidelijk.

Prijs/Uitrusting

Wie al eerder zijn of haar oog op de Levante liet vallen moest minimaal 142.066 euro meebrengen voor de Levante S met de krachtigste benzinemotor. Van de minder sterke benzineversie is de prijs nog niet bekend. Maar de diesel wordt sowieso de instapper vanwege een gunstige invloed op de BPM. Die is namelijk vanaf 104.224 euro beschikbaar. Voorts kan de koper kiezen uit een aantal optiepakketten. Zo is er het Luxury Pack Zegna met onder meer speciale Zegna-bekleding met grijze details van zijde. Daarnaast nog een gewoon Luxury Pack en een Sport Pack, de laatste onder meer met 20-inch wielen, rode remklauwen, sportstoelen en een achterspoiler. De genoemde elektronische voorzieningen vallen onder het Driver Assistance Pack. Daarnaast bestaan er nog vier kleinere optiepakketten om het aanbod compleet te maken. De optiemogelijkheden beslaan dus één A4-tje waar menig concurrent een volledige encyclopedie voorschotelt.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.