Renault geeft Scénic vierde leven

Frisse vormgeving op extreem grote wielen

Buigen of barsten. Die keus stond Renault voor bij de beslissing of er een vervolg zou worden gegeven aan de succesvolle Scénic-reeks. Steeds meer merken trekken zich uit het ruimtelijke segment terug, maar Renault verstevigt juist zijn positie.

Design

Renault heeft ervoor gekozen om het fenomeen ruimtewagen een nieuwe invulling te geven. Het resultaat: de Scénic en Grand Scénic beleven een tweede jeugd. Oude principes gaan over boord, nieuwe elementen worden toegevoegd. Waar de eerste Scénic regelrecht vernieuwend was, de tweede generatie stukken serieuzer overkwam en het vorige model daar alleen maar op voortborduurde, zet Renault de Scénic nu weer helemaal fris op de kaart. De auto deelt het onderstel zoals vertrouwd met de Mégane. Er zijn qua afmetingen twee varianten. De (korte) Scénic beschikt over een wielbasis van 2,734 meter, terwijl de Grand Scénic doorgroeit naar 2,804 meter. Daarmee overtreffen ze alle voorgaande generaties. Dat belooft al meteen goed nieuws voor een ruimtewagen.

Qua indeling van de achterkant wijken de nieuwe Scénic en Grand Scénic sterk van elkaar af. Zo beschikt de korte versie over horizontaal geplaatste verlichtingsunits, deels op de achterklep, waardoor de auto in uitstraling aansluit bij de Clio en Captur. De Grand Scénic draagt de hoger geplaatste verlichtingsunits naast de achterruit. Deze leggen een link naar de Espace.

De Grand Scénic heeft een streepje voor als het om de toegankelijkheid van het interieur gaat. Door de langere wielbasis passen er simpelweg langere achterdeuren in. Dat is ook wel erg handig bij de optioneel verkrijgbare extra stoelen op de derde zitrij. Passagiers die hier willen zitten moeten via de achterdeuren naar binnen en dan komt wat extra ruimte goed van pas.

Opvallend

De designafdeling onder leiding van Nederlander Laurens van den Acker stond erop dat de nieuwe Scénic op 20 inch zou gaan rollen. Daar zitten diverse consequenties aan. Grote wielen worden vaak voorzien van erg lage banden, maar dat is bij de Scénic gelukkig niet het geval. Gelukkig maar voor het comfort. Bovendien zijn banden op grote wielen doorgaans erg breed en dat is duur als ze vervangen moeten worden. Renault nam in de ontwikkelingsfase al contact op met bandenfabrikanten Michelin, Goodyear en Continental. Zij leveren één standaard maat: 195/55 R 20 die vergelijkbaar geprijsd is met banden die op 17 inch wielen worden geleverd. Ook winterbanden van het drietal zijn al beschikbaar. De 20 inch wielen bestaan er in staal met keurige wieldoppen en in meerdere lichtmetalen versies. Zo is er een type bij met kunststof inleg die naar wens kan worden gewisseld door andere kleuren of een ander ontwerp. Leuk om af en toe een andere uitstraling te geven, maar ook ideaal bij kleine beschadigingen.

Net zoals bij de Captur en de vernieuwde Clio kan het dak van de Scénic in een contrastkleur worden gespoten. Die mogelijkheid bestaat voor de Scénic en Grand Scénic. Sowieso valt op dat eigenlijk alle lakkleuren de auto's goed staan.

Wie een Scénic gewend is, vindt het wellicht jammer dat de drie zitplaatsen op de tweede zitrij niet meer volledig verwijderbaar zijn. Renault levert nu een neerklapbare achterbank in twee delen met drie voorgevormde zitplaatsen. Die kan worden verschoven en in delen neergeklapt. Voordeel: er hoeft niet meer met losse stoelen gesleept te worden.

Motoren

Motorisch lopen beide carrosserieversies aardig in de pas met de Mégane, met uitzondering van de 1,6 liter van 205 pk die niet beschikbaar is. Dat betekent dan ook vierwielbesturing niet tot de mogelijkheden behoort. Het benzineaanbod beperkt zich tot de 1,2 liter viercilinder turbo die kan worden gekozen met 115 en 130 pk. Beide versies kennen alleen een zesbak, de levering van een zeventraps EDC laat voorlopig nog op zich wachten. Met 130 pk en zeker een  koppel van 205 Nm bij 2.000 tr/min weet de Scénic TCe 130 prima te presteren. Zo haalt deze versie een topsnelheid van 190 km/u en sprint in 11,4 seconden naar de 100 km/u. De motor blijft onder alle omstandigheden rustig en ook andere van buiten het interieur komende geluiden worden netjes uitgefilterd.

Binnen het programma van de Scénic is er een flinke rol weggelegd voor de diesels. De koper kan kiezen uit 1,5 en 1,6 liter. De meest krachtige met twee turbo's levert een vermogen van 160 pk en presteert overtuigend (200 km/u topsnelheid, 0-100 in 10,7 seconden). Maar de zeer bekende 1.5 dCi goed voor 110 pk staat ook zijn mannetje. Wie gaat voor de versie met EDC krijgt de normale versie, terwijl de handgeschakelde variant wordt geleverd met Hybrid Assist. Dit staat voor een elektromotor, die bij accelereren de verbrandingsmotor assisteert. De stroom die daarvoor nodig is komt uit een batterij die bij remmen en gas los wordt opgeladen. Zo wordt energie die normaal verloren gaat ingezet om de auto extra kracht te geven en zo het brandstofverbruik terug te dringen. Hybrid Assist zorgt voor een extra verbruiksreductie met 7 tot 8 procent. Tijdens het rijden is van deze toevoeging weinig te merken. De auto accelereert vlot. De elektromotor komt soepel in zonder een schokje te laten voelen. Bij Hybrid Assist is het niet mogelijk om de elektromotor de auto geheel zelfstandig te laten voortbewegen.

Lease-versies

Globaal kan gezegd worden dat op de Nederlandse markt particuliere kopers zullen gaan voor de korte versie en dat zakelijke rijders de Grand Scénic in de armen zullen sluiten. Dieselmotoren zullen, een enkele uitzondering daargelaten, alleen zakelijk worden afgezet. Specifieke leasevarianten heeft Renault niet van de Scénic. Tegelijk wordt de extra uitrusting die de Intens biedt, aangeboden met een voordeel van 500 euro. Die versie wordt gekenmerkt door het Multi-Sense voor persoonlijke instellingen, parkeersensoren, R-Link multimediasysteem, lichtmetalen wielen, in hoogte verstelbare passagiersstoel, verschuifbare middenconsole met middenarmsteun en vliegtuigtafeltjes voor de achterpassagiers. Bekijk en vergelijk alle leasetarieven in onze leasevergelijker.

Prijs/Uitrusting

De Renault Scénic kent vier uitrustingsvarianten, luisterend naar de namen Life, Zen, Intens en Bose. De minst krachtige motor van 115 pk is de enige die als Life wordt geleverd, terwijl de Bose-variant op die krachtbron niet beschikbaar is. De prijslijst start bij 26.360 euro voor de TCe 115 Life. De 130 pk in Zen-uitvoering kost minimaal 28.660 euro. De meest complete is de Bose voor 32.660 euro. Het dieselaanbod begint bij 34.160 euro voor de dCi 110 EDC Zen. De handgeschakelde Hybrid Assist komt wat later. De 1,6 liter dCi 130 start als Intens bij 36.160 euro en de duurste variant is de dCi 160 met EDC uitsluitend als Bose voor 39.860 euro. De meerprijs voor de Grand Scénic komt neer op 1.200 euro. De derde zitrij vergt een extra uitgaven van 800 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Renault geeft Scénic vierde leven
Perfecte auto met veel waarde voor je geld. In vergelijking tot bijvoorbeeld Opel en Volkswagen krijg je veel meer luxe voor minder. Ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault geeft Scénic vierde leven
Wat me opvalt is dat er veel reviews staan over de Scenic II. Zelf rijd ik inmiddels ruim een jaar en 40.000km in de Scenic.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault geeft Scénic vierde leven
alleen bij aankoop met tom tom vind ik dat ze een kaart van heel europa er bij moeten doen en niet alleen benelux dit is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault geeft Scénic vierde leven
we rijden een een grand senic bouw jaar 1994..zoveel problemen met onze auto,geeft allerlei storingen aan...raam valt spontaan naar beneden,dashbord valt uit,voorlichten om de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault geeft Scénic vierde leven
wagen die aan onderhoud goud kost... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault geeft Scénic vierde leven
8 jaar mee gereden, klok staat nu op 120.000, maar helaas nu problemen met hydraulisch blok. Wordt dure grap, 1200 euro is ie niet meer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault geeft Scénic vierde leven
zoveel klachten gelezen over ramen die spontaan naar beneden vallen.bij mij ook vandaag. ik deed de deur dicht,r-achter en het raam viel naar beneden.ik heb.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault geeft Scénic vierde leven
Een van de ergste auto's die ik ooit heb gereden. Alles wat stuk kon, ging ook stuk of ging in storing... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault geeft Scénic vierde leven
penbobines die regelmatig uitvallen. Wegenwacht heeft Renault penbobines standaard bij zich, Dat zegt genoeg.. Renault Nederland neemt onvoldoende haar verantwoordelijkheid voor dit probleem... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault geeft Scénic vierde leven
Rij al ruim 8 jaar in een Scenic 2.0 RT. En er staat ruim 210.000 km op de teller. Heb tot nu toe geen enkele.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault geeft Scénic vierde leven
Heb nu 220.000km gereden. Auto is fijne reisgenoot. Verbruikt gemiddeld 6 liter diesel op 100 km. Recent echter turbo vervangen. Dure grap; alles bijelkaar circa.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault geeft Scénic vierde leven
Als de wagen loopt is het comfort voor mij uitstekend,maar er mankeert altyd wel wat aan de senic 2002.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault geeft Scénic vierde leven
Veel mankementen, computer gestuurd en alles raakt defect. Autobedrijf Bernault zeer slechte service!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Renault geeft Scénic vierde leven
Ik heb hem nu iets meer als 1,5 jaar in bezit en ben er erg tevreden mee, 1.6 16v motor heeft voldoende vermogen om met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault geeft Scénic vierde leven
Nu 4 jaar mee gereden (100000 km). Het is een 2 liter motor met automaat en rijdt op LPG. Behalve voor de normale servicebeurten nooit.. Lees volledige review.
Renault geeft Scénic vierde leven
Goede auto met 185000 op teller, remschijven en klauwen rondom vervangen, airco-pomp vervangen, getande riem vervangen, en diverse ondehouds-beurten. Geeft sinds geruime tijd onder het rijden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault geeft Scénic vierde leven
anderhalf jaar rijplezier (73.000 km) Sinds december 2008 rijden wij rond in een renault 2.0 dci, voorzien van alle luxe: dvd navigatie/bluetooth/zonwering,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault geeft Scénic vierde leven
Geweldige auto met af en toe problemen. Rij al 160.000km, automaat. 3x kachel vernieuwd, bobines en startmotor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault geeft Scénic vierde leven
Auto uit 2001, 160.000km, in het begin veel storingen met bobines, allemaal vervangen. Verder heerlijke auto... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault geeft Scénic vierde leven
Grote beurt voor m'n Scenic.50.000 km. Voorbanden vernieuwd.Vind ik normaal.1 achterband vernieuwd.Band had nog 2 mm profiel. Heel bijzonder vind ik.Garage gaf als verklaring dat.. Lees volledige review.
Renault geeft Scénic vierde leven
WAT EEN AUTO ZEG. 2X DISPLAY VERVANGEN.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault geeft Scénic vierde leven
mijn scenic uit 2004 heeft ondertussen ook al 3 kapotte bobines gehad, comentaar slechte zending maar de laaste twee moest ik wel gewoon betalen,tevens heb.. Lees volledige review.
Renault geeft Scénic vierde leven
Heb de scenic sinds november 2009, gekocht met 47.000 km op de teller, bj dec. 2006. Sinds november 2x in de garage gestaan i.v.m niet starten.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault geeft Scénic vierde leven
Prima auto. Volgens mij liggen de problemen deels aan de bestuurders van de auto's rij voorzichtig in je zult zien dat zich minder problemen voordoen... Lees volledige review.
Renault geeft Scénic vierde leven
Onze ervarvaring betreft een 1.6 Grand Scenic tussen 20.000 en 90.000 km. De auto is redelijk ruim, de stoelen op 1e en 2e.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault geeft Scénic vierde leven
Na vier jaar als leaseauto gereden met 130.000km er uit. Heerlijke auto en ruimte voor drie kinderzitjes op de achterbank. De 1.5dCi 78kW past geweldig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault geeft Scénic vierde leven
3 jaar / 140.000km Fijnste auto die ik tot nu toe heb gereden. Vooral de combinatie sterke diesel / automaat maakt autorijden tot een feest. De.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault geeft Scénic vierde leven
Na 3 jaar (en 45.000 km) met veel plezier te hebben gereden in een nieuw aangeschafte Grand Scenic 1.6 Tech Road hebben wij in 2008.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault geeft Scénic vierde leven
De auto in juni 2008 gekocht bij een dealer tegen een goede prijs. Bouwjaar is oktober 2003. Rijdt verder heel erg lekker, veel comfort, hoge zit,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault geeft Scénic vierde leven
Sinds 3 jaar in bezit van destijds nieuwe Grand Scneic Diesel. Het open dak is van meet af aan een irritator geweest. Maakt bij iets wind.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5