Mercedes GLC Coupé een smakelijke niche

Is de Mercedes GLC Coupé echt sportiever dan de 'gewone' GLC of lijkt dat alleen zo? Autotest!

De zevende SUV-telg bij Mercedes is een feit. Hij heet GLC Coupé en staat in zijn doen en kunnen net wat sportiever in het leven dan de vorig jaar gelanceerde GLC. Bieden de Duitsers nu een smakelijke niche?

Design

Wanneer een merk een coupé-achtige daklijn toevoegt aan een SUV, weet je dat het een nicheproduct is. Feitelijk gezien is een dergelijk idee nogal tegenstrijdig en onzinnig, maar Mercedes ziet toegevoegde waarde voor de sportievere rijder. Een SUV vertaalt zich immers naar een Sports Utility Vehicle en de GLC Coupé ademt veel meer 'sport' dan zijn elegante broer GLC. De schuiner oplopende voorruit en sneller aflopende daklijn zijn tot daar aan toe, maar de achterzijde is compleet nieuw en oogt rank, net als bij de GLE Coupé en traditionele coupés zoals de C-Klasse Coupé. Er zit een duidelijke designstrategie achter, die de GLC Coupé bovendien 8 cm langer maakt. De aangepaste koplampen van de GLC Coupé zorgen voor het laatste onderscheid met de ‘gewone’ GLC. Alhoewel, op de achterbank is er minder hoofdruimte. Je leest er hier meer over.

Opvallend

Je zou het niet verwachten voor een SUV van minimaal 63.000 euro, maar de GLC Coupé heeft geen ruitenwisser achter. De reden is simpel; het design van de achterruit zorgt ervoor dat het water nier op de ruit blijft liggen. Verder is de GLC Coupé toch te voorzien van stoere treeplanken, een sportuitlaat op de benzineversies en een offroad-pakket, je bent SUV of niet. Alle versies zijn maximaal uit te rusten met 20 inch velgen (net als de GLA), maar voor de AMG kan het nog een maatje groter. Praktisch is weer de lastsensor die indien de GLC Coupé is voorzien van luchtvering de achterzijde iets laat zakken om makkelijker in te laden.

Motoren

De GLC Coupé wordt leverbaar met acht verschillende motoren maar het gamma trapt af met de GLC 250 (211 pk), GLC 250d (204pk, diesel) en GLC 220d (170 pk, diesel). Voor de jaarwisseling komen daar de 350d (252 pk), GLC 200d (136 pk), GLC 350e (plug-in hybride) en GLC 350d bij, met de Mercedes-AMG GLC 43 met 367 pk sterke zescilinder als kers op de taart (totdat de 63-variant met V8 verschijnt). Voor Nederland blijft de 245 pk sterke GLC 300 buiten beeld, omdat daar de toegevoegde waarde te klein voor is in onze markt, waar vooral de diesels het goed doen en de plug-in hybride een hele scherpe prijs heeft.

Alle motoren zijn standaard op optioneel uitgerust met de lichtere 9G-Tronic automaat, alleen de GLC 350 e moet het nog met – in tegenstelling tot in de E-Klasse – de 7G-Tronic transmissie doen. Daar staat tegenover dat de GLC 350 e plug-in hybride wel meer vermogen biedt: 320 pk. In de prestaties staat de plug-in hybride (los van de AMG) aan kop in het GLC-gamma met een sprintvermogen van 0-100 km/u in 5.9 seconden terwijl de topsnelheid 235 km/u bedraagt. En dat bij een gemiddelde CO2-uitstoot van 60 g/km, goed voor 21% bijtelling. De prijs van die plug-in hybride (circa 65 mille) is scherper dan verwacht want hij wordt nauwelijks duurder dan de GLC 250.

Prestaties/Rij-eigenschappen

De genoemde 9G-Tronic automaat is een aanwinst; hij schakelt sneller op, hangt beter aan het gas en schakelt zelfs in een ruk meerdere versnellingen terug wanneer dat gewenst is, bijvoorbeeld bij snel inhalen. In de Sport en Sport+ rijstanden gaat het wisselen van verzet met een schokje; sportief vindt Mercedes dat. De 350d diesel die vanaf oktober 2016 komt, is een alleskunner die ook de GLC Coupé snel maakt. Toch blijft hij altijd keurig op de achtergrond en gaat hij voorbeeldig rustig en trillingsvrij aan het werk. Wel vraagt het rempedaal meer druk dan verwacht als je echt wil vertragen. Een fijne diesel, al zal voor de meeste klanten de 250d met 204 pk en 500 Nm ook al meer dan voldoende zijn. Die hoor je alleen iets meer maar sleurt ook goed, ook in de negende versnelling. De 250 benzine met 211 pk zal vanwege de scherpe prijs van de GLC 350 e minder in trek zijn, maar ook daarmee kom je niets tekort. Hij is zelfs leverbaar met een sportuitlaat die in de Sport/Sport+ rijstand voor meer auditief plezier zorgt.

Het sportievere karakter van een coupé komt tot uiting in het rijden, want om te beginnen is de Dynamic Select rijstandenselector altijd standaard. Daarnaast heeft Mercedes de besturing directer gemaakt en ook de stuurbekrachtiging aangepast. Alleen de GLC 350e stuurt gewoonlijk wat licht, maar verder is de weerstand mooi op niveau. Standaard staat de GLC Coupé op een sportonderstel dat optioneel is te combineren met adaptieve demping of luchtvering met adaptieve demping. Die laatste houdt de GLC Coupé sportief als het moet maar kan ook veel reiscomfort verzorgen; ideaal, maar het nodigt minder uit tot sportief rijden dan wanneer je het sportonderstel met adaptieve demping bestelt.

Vierwielaandrijving is op alle uitvoeringen behalve de 200d standaard en in combinatie met luchtvering is de rijhoogte te vergroten ten behoeve van offroad-gebruik. Voor onroad-gebruik biedt 4Matic lekker veel grip. Ook de GLC plug-in hybride beschikt overigens over volwaardige vierwielaandrijving, in tegenstelling tot veel andere stekkermodellen.

Lease

De Mercedes GLC Coupé komt met alle standaard motorisaties in aanmerking voor 25% bijtelling, maar de GLC Coupé 350 e kan de zakelijke rijder verleiden met 21% bijtelling. Omdat de verwachte vanafprijs (ca. 65 mille) marginaal hoger ligt dan de reguliere 250-benzineversie, is dat de auto die dit jaar aantrekkelijk is. Ook volgend jaar, wanneer alle niet-volledig elektrische auto’s in de 22% bijtellingscategorie vallen, hoeft de plug-in hybride niet afgeschreven te worden. Bereken hier zelf de leaseprijzen en (netto) bijtelling voor jouw gewenste GLC Coupé.

Uitrusting/prijzen

De GLC Coupé is naast zijn sportievere inborst ook completer uitgerust; zo monteert het merk geen 17 inch maar 18 inch wielen en is de carrosserie standaard op smaak gebracht met chroomaccenten. Optioneel kan dit uiteraard achterwege worden gelaten of verruild worden voor zwarte lijsten. Omdat de achterzijde niet bepaald overzichtelijk is komt de GLC Coupé ook altijd met een achterruitrijcamera. Verder is keyless go en lederlookbekleding aanwezig. Je brengt de auto verder op smaak met de Exclusive of AMG-Line uitvoering, waarbij in- en exterieur specifiek wordt afgewerkt. Navigatie is verkrijgbaar in twee smaken; Garmin of Comand Online. De verschillen vertalen zich in de optieprijs, zo zien we hier.

De prijs voor deze sportieve niche met extra luxe is niet mals want Mercedes-Benz rekent minimaal 63.550 euro voor de GLC 250 Coupé. Ter vergelijk; de GLC 250 exact 55.995 euro en de BMW X4 kost minimaal 60.000 euro (xDrive 20i, 184 pk) Later volgt er nog een instapper GLC 200d met een prijs van rond de 60 mille, maar dat laat onverlet dat bijvoorbeeld concurrentie als de Jaguar F-Pace met dieselmotor (180 pk) al voor zo’n 51.000 euro in de showroom staat. 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.