Suzuki Baleno is onopvallend vernieuwend

Een grijze muis of meer dan dat? Het antwoord: schijn bedriegt...

Suzuki wil in elk segment met twee modellen de strijd aan gaan. Naast de Swift komt nu de Baleno - terug van weggeweest - de gelederen versterken. Wat zijn de sterke en zwakke punten van deze nieuwe Japanner? Wij zochten het uit.

Design

Anno 2016 is de Suzuki Baleno de grotere broer van de Swift. Niet in design, want dat is behoudens wat glimmers en een spoilertje op de klep gewoon gebleven. Bovendien blijft zijn uitstraling zo passend op afstand van de Swift, die sportiever en jeugdiger in het leven staat. De standaard vijfdeurs maakt met doelmatig design plaats voor veel interieurruimte, in ruil voor iets mindere afwerkingskwaliteit en dito beleving. Voor wat, hoort wat in deze klasse. Lees hier meer over de ruimte van de nieuwe Baleno.

Opvallend

De instapversie van de Baleno (Comfort) is bescheiden uitgerust en heeft niet eens een toerenteller of een radio, maar wel airco en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Een trede hoger trakteert de Baleno Exclusive al op veel luxe, waaronder xenon koplampen, Bluetooth, een in hoogte verstelbare passagiersstoel en chique 16 inch lichtmetaal. De stoelen zijn overigens middelmatig bieden niet zo veel steun, broertje Swift doet dat beter. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar de Baleno neemt bochten ook met verve, mede omdat hij zo licht is, alleen wat minder strak. Met 840 kg troeft hij zelfs de kleinere Swift af en de allereerste Baleno uit 1995. De nieuwe 1.0 liter turbomotor is alleen beschikbaar op de meest luxueuze uitvoering en heeft géén stop/start-systeem. Japanners-logica.

Motoren

Tijdens de introductie rijden we de Baleno 1.0 Boosterjet (112 pk), een nieuwe driecilinder turbomotor van Suzuki. Hij wordt standaard gekoppeld aan een zesversnellingsbak en werkt optioneel met een zestrapsautomaat. Naar verwachting wordt de viercilinder 1.2 liter (90 pk) het meeste verkocht, optioneel gekoppeld aan een CVT. De zuinigste optie is de 1.2 SHVS micro-hybride waarin vrijgekomen remenergie wordt opgeslagen in een lithium-ion accu. In de CO2-uitstoot scheelt het echter slechts 5 g/km maar je betaalt er wel meer voor omdat Suzuki deze motorisatie alleen met alle luxe levert. Dat doen zijn concurrenten slimmer.

Lease

De Suzuki Baleno scoort 21% bijtelling met alle motorvarianten. Gezien de relatief scherpe prijzen, waarover zo meer, levert dat lage netto bijtelling op vanaf slechts 96 euro per maand. Bereken hier de bijtelling van de Suzuki Baleno in de lease op maat.

Prestaties/rij-eigenschappen

Voorzien van de 1.0 Boosterjet met 112 pk wordt de Baleno een pittig type, terwijl de driecilinder nauwelijks naar de voorgrond treedt. Dat laatste hadden we niet verwacht. Zelfs op de snelweg blijven motorgeluiden mooi geïsoleerd dankzij het lage toerental van 2700 t/pm. Ten opzichte van de Swift is de Baleno zeker sneller, maar niet spannender om te rijden; de koets helt sneller over en de stoelen zijn ontoereikend voor een vlotte rijstijl. Daar staat wel meer comfort op slechtere wegen tegenover.

Prijs/uitrusting

De Baleno staat met zijn formaat en ruimte bovenin het B-segment en dus liggen de prijzen ook iets hoger; ze beginnen bij 14.999 euro. Als instapper heb je geen toerenteller of radio, maar wel airco en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. De Baleno Exclusive (16.199 euro) maakt een sprong met 16 inch lichtmetaal, Bluetooth en xenonverlichting. De meeste luxueuze High Executive (18.699 euro) doet behoorlijk royaal en modern met standaard adaptieve cruise control, een ingebouwd infotainmentsysteem met navigatie en Radar Brake Support met voetgangersdetectie. Dat laatste is optioneel op de Comfort en Exclusive-uitvoering. Vreemd: als enige heeft de High Executive een in diepte verstelbaar stuur.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (3)

Suzuki Baleno is onopvallend vernieuwend
Ik ben in het bezit van een Baleno 1.2 High Executive Smart Hybrid, nieuw gekocht in augustus 2016, huidige km.stand 3.929. Waar ik nu al een geruime tijd last van heb; op het moment dat de auto afremt op de motor, met name in de 2e versnelling, van ongeveer 1500 toeren terug naar 900, een schavend/schurend geluid duidelijk hoorbaar vanuit de versnellingsbak. Terug naar de garage, hebben het ook geconstateerd en in overleg met de importeur enkele lagers vervangen. De reparatie heeft half maart plaatsgevonden en het zou verholpen zijn. Nu 2 maanden later wederom hetzelfde euvel, weer terug naar de garage, zij wederom contact met de importeur, helaas het is niets ernstigs, hoort blijkbaar nu eenmaal bij dit type Baleno, krijg ik te horen, kunnen niets voor mij betekenen. Enigste optie is dat een monteur van hen, die volgende week toch naar de importeur moet, met mijn auto gaat en dat ze hem daar dan 'nakijken' voor een second opinion. Aangezien ik daar niets voor voel, wil ik graag weten of heeft iemand dezelfde ervaring heeft met deze auto?
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Zuinig.
Luxe.

Minpunten

Schavend, schurend motorgeluid bij het afremmen op de motor.
Suzuki Baleno is onopvallend vernieuwend
Ik ben het helemaal met je eens Bert. Ik heb net de Suzuki Baleno 1.2 DualJet CVT getest. De wegligging is uitstekend en ik heb echt gas gegeven in de bochten met die auto (als autojournalist moet ik tenslotte testen) maar geen centje pijn. Ook heb ik twee zuinigheidsritten gedaan, een gewone van 70 km binnendoor (=30/50/60/80 km/u) en eentje van 324 km over de snelweg met constant 100 km/u op de ACC. De gewone zuinigheidsrit leverde ruim 1:32 op en de snelwegzuinigheidsrit exact 1:27. Grote klasse!
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Beenruimte achterin
Tuning motorblok
Laagverbruik

Minpunten

ik zou ze niet weten
Suzuki Baleno is onopvallend vernieuwend
Ik werk niet bij Suzuki, maar heb wel een Baleno gekocht. Ik ben 50 en dan is het snel door bochten gaan niet meer zo belangrijk. Dan is luxe en stilte belangrijk. De testen die ik overal tegenkom zijn niet zo relevant. Meestal zijn die geschreven door een man van tussen de 20 en 30 die absoluut de doelgroep niet is van de Baleno. En dan is hij saai en niet opvallend. De C3 rijdt veel beter dan de Baleno lees ik dan. Ik vraag me dan af hoe je rijdt.
Ik rij nu een C3 in een saaie groene kleur en rij overal te hard en wordt nooit aangehouden omdat mijn auto in de massa opgaat en dus niet interessant is voor overijverige dienders.
De Baleno levert zoals hij er uit ziet. Je kunt er prima 140 mee rijden en nooit aangehouden worden. En nee hij heeft niet de dynamische rij eigenschappen van Max zijn bolide. Maar dat hoeft ook niet. Ik wil fijn van a naar b en liever geen aandacht van de sterke arm. Ik heb proef gereden in de Citroen C3 , de Peugeot 208, de Kia Rio, de Hyundai i20. En dan steekt de Baleno er bovenuit. hij is stiller, ruimer en mooi onopvallend.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Ruim
Onopvallend
Krachtig
Stil

Minpunten

Nog geen