Design
Anno 2016 is de Suzuki Baleno de grotere broer van de Swift. Niet in design, want dat is behoudens wat glimmers en een spoilertje op de klep gewoon gebleven. Bovendien blijft zijn uitstraling zo passend op afstand van de Swift, die sportiever en jeugdiger in het leven staat. De standaard vijfdeurs maakt met doelmatig design plaats voor veel interieurruimte, in ruil voor iets mindere afwerkingskwaliteit en dito beleving. Voor wat, hoort wat in deze klasse. Lees hier meer over de ruimte van de nieuwe Baleno.
Opvallend
De instapversie van de Baleno (Comfort) is bescheiden uitgerust en heeft niet eens een toerenteller of een radio, maar wel airco en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Een trede hoger trakteert de Baleno Exclusive al op veel luxe, waaronder xenon koplampen, Bluetooth, een in hoogte verstelbare passagiersstoel en chique 16 inch lichtmetaal. De stoelen zijn overigens middelmatig bieden niet zo veel steun, broertje Swift doet dat beter. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar de Baleno neemt bochten ook met verve, mede omdat hij zo licht is, alleen wat minder strak. Met 840 kg troeft hij zelfs de kleinere Swift af en de allereerste Baleno uit 1995. De nieuwe 1.0 liter turbomotor is alleen beschikbaar op de meest luxueuze uitvoering en heeft géén stop/start-systeem. Japanners-logica.
Motoren
Tijdens de introductie rijden we de Baleno 1.0 Boosterjet (112 pk), een nieuwe driecilinder turbomotor van Suzuki. Hij wordt standaard gekoppeld aan een zesversnellingsbak en werkt optioneel met een zestrapsautomaat. Naar verwachting wordt de viercilinder 1.2 liter (90 pk) het meeste verkocht, optioneel gekoppeld aan een CVT. De zuinigste optie is de 1.2 SHVS micro-hybride waarin vrijgekomen remenergie wordt opgeslagen in een lithium-ion accu. In de CO2-uitstoot scheelt het echter slechts 5 g/km maar je betaalt er wel meer voor omdat Suzuki deze motorisatie alleen met alle luxe levert. Dat doen zijn concurrenten slimmer.
Lease
De Suzuki Baleno scoort 21% bijtelling met alle motorvarianten. Gezien de relatief scherpe prijzen, waarover zo meer, levert dat lage netto bijtelling op vanaf slechts 96 euro per maand. Bereken hier de bijtelling van de Suzuki Baleno in de lease op maat.
Prestaties/rij-eigenschappen
Voorzien van de 1.0 Boosterjet met 112 pk wordt de Baleno een pittig type, terwijl de driecilinder nauwelijks naar de voorgrond treedt. Dat laatste hadden we niet verwacht. Zelfs op de snelweg blijven motorgeluiden mooi geïsoleerd dankzij het lage toerental van 2700 t/pm. Ten opzichte van de Swift is de Baleno zeker sneller, maar niet spannender om te rijden; de koets helt sneller over en de stoelen zijn ontoereikend voor een vlotte rijstijl. Daar staat wel meer comfort op slechtere wegen tegenover.
Prijs/uitrusting
De Baleno staat met zijn formaat en ruimte bovenin het B-segment en dus liggen de prijzen ook iets hoger; ze beginnen bij 14.999 euro. Als instapper heb je geen toerenteller of radio, maar wel airco en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. De Baleno Exclusive (16.199 euro) maakt een sprong met 16 inch lichtmetaal, Bluetooth en xenonverlichting. De meeste luxueuze High Executive (18.699 euro) doet behoorlijk royaal en modern met standaard adaptieve cruise control, een ingebouwd infotainmentsysteem met navigatie en Radar Brake Support met voetgangersdetectie. Dat laatste is optioneel op de Comfort en Exclusive-uitvoering. Vreemd: als enige heeft de High Executive een in diepte verstelbaar stuur.
Schrijf een review