Design
Ford weet op een slimme manier een grote SUV toch niet zo pompeus te verpakken. De neus prijkt weliswaar vol trots de wereld in, maar de daklijn loopt subtiel af. Feitelijk doet Ford daarmee goed recht aan de term ‘Sports Utility Vehicle’, meer nog dan ‘kleinere’ Ford Kuga. Het interieur is serieus ruim maar mist onderscheidende factor ten opzichte van andere Ford-modellen, lees er hier meer over.
Opvallend
De Edge wordt in Canada gemaakt en heeft zodoende ook wat Amerikaanse trekjes. De kentekenplaathouder heeft een extra rand aan de onderzijde om de bevestiging van Amerikaanse kentekenplaten te maskeren. Ook haalt Ford slechts twee uitvoeringen van de Edge naar Nederland; een redelijk complete Trend en een sportiever getinte en veel luxere Sport. Ondanks de prijsklasse van beide uitvoeringen zijn beide standaard uitgerust met halogeen dagrijverlichting.
Dat oogt niet bepaald modern, maar weet ook dat de Edge al twee jaar geleden werd onthuld…. Ford maakt op de Edge Sport ook gebruik van Active Noise Control om rij- en motorgeluiden te filteren. Het resultaat is dat de Edge inderdaad lekker stil is, ook op hogere snelheden. Een slimme samenwerking tussen de snelheidslimiter, navigatie, verkeersbordherkenning en cruise control maakt het mogelijk dat de Edge niet harder rijdt dan de maximumsnelheid. Dat werkte tijdens de testroute goed. Het SYNC2 infotainmentsysteem werkt niet heel vlot, maar zijn opvolger is onderweg: SYNC3. Zie hier hoe dat er uit ziet.
Motoren
Voor Europa is de Edge louter leverbaar met 2.0 TDCi dieselmotoren en altijd vierwielaangedreven. De 2.0 EcoBoost die in de VS aan de bak gaat haalt ons vasteland niet. De diesels leveren 180 pk/400 Nm of 210 pk/450 Nm en die laatste is optioneel gekoppeld aan de zestraps Powershift automaat. Niet geheel onverwacht komen beide motorisaties in aanmerking voor 25% bijtelling. De 2.0 TDCi 210 pk met Powershift sprint in 9.4 seconden naar 100 km/u en haalt 211 km/u topsnelheid.
Lease
De Ford Edge is relatief zuinig in zijn soort maar hij valt in de 25% bijtellingscategorie voor de zakelijke rijder. Gezien de rijke uitrusting en de prijs die Ford ervoor rekent, komt de netto bijtelling van de Ford Edge 2.0 TDCi minimaal op 428 euro per maand. Bereken hier de bijtelling van de Ford Edge in de lease op maat.
Prestaties/Rij-eigenschappen
De krachtigste diesel heeft twee turbo’s en komt daardoor sneller weg vanuit stilstand. Zijn geluidsproductie blijft netjes binnen de perken en de niet al te lichte Edge is er prima mee bediend. Overdadig doet de tweeliter nooit aan, maar je komt niets te kort. De 2.0 TDCi houdt ook het verbruik binnen de perken, dat op papier beperkt blijft tot 5.9 l/100km. Tijdens de on- en offroad testrit vermeldde de boordcomputer circa 8.0l/100km.
Omdat bij Ford rijplezier in het bloed zit, komt de Edge hier als de beste uit de hoek. Het is Ford gelukt om een comfortabele SUV te presenteren die bepaald niet storend overhelt en (dankzij optionele Active Steering) behoorlijk direct stuurt. Op die manier is de Edge voor zowel liefhebbers van comfort als dynamiek een perfecte match. Met name in vergelijking met bijvoorbeeld de Ford Galaxy ligt de Edge strakker op de weg. Adaptieve demping is niet leverbaar maar dat vinden we geen gemis. De Edge Sport heeft standaard de genoemde Active Steering en rolt op een stugger onderstel. Het verschil is nauwelijks voelbaar en kan veroorzaakt worden door de 20 inch wielen liggen, want de Ford Edge Trend rijdt op 19 inch.
Prijs/uitrusting
Met prijzen vanaf 56.000 euro voor de Edge vraagt aankoop een flinke investering. Voor dat geldt krijg je in de eerste plaats gewoon een hele ruime auto, en verder de standaard zaken zoals automatische airco, audio met 9 speakers, SYNC 2 infotainment (zonder navigatie!) en cruise control. De veiligheidsuitrusting is wel behoorlijk ruim met dank aan Active City Stop, verkeersbordherkenning, rijstrookhulp, Pre-Collision Assist, voetgangersdetectie en een achteruitrijcamera.
De lekkerste (Ford Edge Sport) kost 61 mille (en 65 mille met Powershift-automaat) en komt full-options voorrijden inclusief Active Noise Control, adaptieve besturing, stuurverwarming, navigatie, voorruitverwarming, geluidswerend glas in de voorportieren, een digitaal instrumentenpaneel, sportstoelen, een elektrisch bediende achterklep met handsfree-functie, 220V-aansluiting, schakelflippers en Sony Audio met 12 speakers en DAB+. LED-koplampen, een panoramadak, stoelventilatie, adaptieve cruise en alcantara/lederen-bekleding is alleen optioneel beschikbaar op de Edge Sport. Dodehoekdetectie wordt enkel geleverd als losse optie.
Vergelijking/Concurrentie
De concurrentie van de Ford Edge is enerzijds groter, meer premium gericht of iets kleiner. Slechts een paar modellen zoals de Kia Sorento en Hyundai Santa Fe komen direct in de buurt. Hoe dat precies zit lees je hier.
Schrijf een review