'De nieuwe'
De facelift van de Giulietta is net voldoende om het model als ‘de nieuwe’ te herkennen en de oude niet tot ‘bedaagd’ te degraderen. Met name de Veloce-uitvoering maakt direct het verschil met rode inleg in de voor- en achterbumper. Elke nieuw Giulietta heeft voortaan een chroomloze grille; dat staat net even wat sportiever. Nieuwe kleuren zoals Grigio Lipari of Blu Anodizzato en andere wielen zijn bij elke facelift gewenst en die sieren ook deze Alfa. Op de achterklep vinden we ook de nieuwe merk en type-emblemen.
Ten tijde van de voorgaande testrit van de Giulietta kon in het interieur voornamelijk het infotainmentsysteem op kritiek rekenen. De Italianen hebben de boel op zijn kop gegooid en voorzien in nu in een praktisch werkend 5 of 6.5 inch touchscreen systeem. Hoewel de spraakbesturing in de testauto zijn eigen leven leidt en je niet kunt inzoomen op de kaart met een fysiek draaiwiel (maar alleen via het scherm zelf), werkt het Uconnect systeem verder doordacht en snel. Eerlijk is eerlijk, dergelijke zaken zijn in het segment van de Giulietta wel belangrijk. Ook belangrijk vinden we voldoende aflegruimte, maar verder dan een bakje op het dashboard, twee bekerhouders, een beetje ruimte in de deurpanelen en wat ruimte in de middenarmsteun komen we niet. Waar laten we onze telefoon dan? Oh wacht, die mag je toch niet gebruiken in de auto....
Besturing op scherp
De stoelen zien er fraai uit en zijn met leer bekleed maar net als voorheen verdienen de onderbenen wat meer steun. In bochten houdt de steun in de wangen ook niet over, hier had Alfa toch wat meer stevigheid moeten aanbrengen. Het DNA van de Giulietta vindt bochten wel heerlijk. Met de 120 pk sterke dieselmotor voorin laat de auto zich nooit van de wijs brengen en trakteert hij op scherp, wendbaar weggedrag. Heel blij zijn we met de besturing, die nu niet meer plakkerig aanvoelt. Ook in de D(ynamic)-stand van Alfa’s rijmodisysteem wordt er niet geforceerd een sportief karakter opgedrongen, die stand is juist heel bruikbaar.
Het vernieuwen van de Giulietta brengt ook een nieuwe aandrijflijn ten tonele, de 120 pk sterke 1.6 JTDm diesel gekoppeld aan de zestraps TCT-automaat. Voorheen was deze diesel alleen met handgeschakelde bak te krijgen, maar Alfa wist de combinatie dermate zuinig te finetunen dat dit een bijtellingsvriendelijk huwelijk oplevert; het verbruik van 3.8l/100km en 99 g/km CO2 resulteert in 21% bijtelling. En dat heeft de Italiaan ook nodig om mee te doen in het segment waar splinternieuwe spelers met sterk design in opkomst zijn; de nieuwe Renault Mégane en Opel Astra bijvoorbeeld.
Lease
De vernieuwde Alfa Romeo Giulietta scoort dus 21% bijtelling met de nieuwe 1.6 JTDm diesel. Gezien de vanafprijs, waarover zo meer, levert dat lage netto bijtelling op vanaf 193 euro per maand. Bereken hier de bijtelling van de Giulietta in de lease op maat.
Tussensprinter
Gelukkig voor Alfa wordt de bijtellingsrage steeds minder belangrijk in de komende jaren. Zakelijke rijders kunnen daarom steeds meer met hun hart kiezen en dat is waar Alfa ook een sterke speler in is. Emotie. Je zou bijna balen dat de 1.6 JTDm bijna wonderlijk stil op de achtergrond aan het werk is en de TCT-automaat naad- en foutloos op- en terugschakelt. Schakelcommando’s aan het stuur worden voelbaar opgevolgd voor meer spektakel. Toch blijft de JTDm-diesel met zijn bescheiden 120 pk maar riante 320 Nm meer een tussensprinter dan een sprinter (10.2 sec). Juist die flinke trekkracht is zijn grote troef en maakt kiezen voor de 2.0 JTDm eigenlijk overbodig. Tenzij je echt de flinke jongen uit wil hangen. Ook die tweeliter scoort trouwens bijtellingsvoordeel en hij kost maar 500 euro meer dan de 1.6 JTDm TCT.
Veloce-pakket
De vernieuwde Alfa Romeo Giulietta is als de geteste 1.6 JTDm TCT voor minstens 29.250 euro. Zonder TCT (maar met zesbak) betaal je iets minder: 27.250 euro. Hij komt standaard met zes airbags, elektrische ramen rondom, automatische airco, de DNA-rijstanden en ESP met ASR en Hill Holder. Heel veel actieve veiligheidssystemen zoals dodehoekdetectie, rijstrookhulp en Active City Brake is niet leverbaar. Geen ramp vor de meeste klanten, maar wel opvallend omdat bijvoorbeeld de Fiat Panda al wel zo'n noodremsysteem kan hebben. Ter introductie doet Alfa het Veloce-pakket zonder meerprijs cadeau. Dit sportpakket maakt je blij met 17 inch velgen, carbon look koplampen, leder/alcantara interieurbekleding, donkere hemel, privacy glass, een sportstuur, carbon look sierdelen en een setje sportpedalen.
Instappen
De vanafprijs van de Giulietta is fractioneel gestegen naar 23.750 euro waarbij de 1.4 Turbo motor nu geen 105 pk maar 120 pk levert. Weet wel dat deze meevaller in contrast staat met de standaard 16 inch stalen velgen met wieldoppen. Gelukkig is daar voor slechts 225 euro iets aan te doen in de vorm van lichtmetaal.
Stel hier de Alfa Romeo Giulietta zelf samen op LeaseAutoVandaag.
Schrijf een review