DS3 blijft voor zich spreken

Autotest DS 3: Sportiever voor het oog, luxer uitgerust en comfortabeler rijden. De DS 3 maakt zijn rentree!

De DS 3 heeft in grote mate bijgedragen aan de entree van het luxe Franse merk in Nederland. Nu DS losgetrokken is van Citroën, verdient het succesnummer ook een nieuwe neus zonder ‘double chevron’. Heeft de facelift nog meer in petto? Jazeker, meer comfort!

Sterk karakter

Sinds de acte de présence van DS in 2010 is ons land ruim 13.000 modellen van de DS 3, DS 4 of DS 5 rijk. Een groot deel van dat aantal komt voor rekening van de DS 3, die met zijn compacte afmetingen, sportieve weggedrag en opvallende design zich in het straatje van de Fiat 500 en Mini wist te wurmen. Het karakter van de auto is zelfs zo sterk dat het net lijkt alsof de DS 3 vaker op de weg is dan zijn brave broer, de Citroën C3, maar dat is niet het geval. Met dank aan de vele individualiseringsmogelijkheden (tot 78 variaties) is elke DS 3 ook anders dan anders.

Geen Audi van Frankrijk

Om de DS 3 net als de DS 4 en DS 5 het nieuwe gezicht van DS aan te meten – dus zonder de double chevron van Citroën – kreeg het model een facelift. Waar de grotere modellen nu juist chiquer en eleganter in de schijnwerpers staan, komt de DS 3 sportiever over, en dat is precies de bedoeling. Alhoewel de vorm van de grille een beetje aan Audi doet denken – heeft DS helemaal niet de intentie het Audi van Frankrijk te willen zijn. DS profileert zich als premium merk, maar met karakter en charme, zo luidt de PR-dame.

Het nieuwe neusje is meteen het belangrijkste gezichtspunt van de facelift, verder dan wat andere kleuren en wielen zijn de Fransen niet gegaan. Onderhuids en in de uitrusting bespeuren we wel noviteiten zoals xenon-koplampen met LED-dagrijverlichting, LED-mistlampen, het Active City Brake noodremsysteem en het nieuwe infotainmentsysteem met navigatie, Apple CarPlay en MirrorLink. De bediening ervan werkt een stuk handzamer dankzij het touchscreen en op de plek waar voorheen de nodige knoppen zaten, vinden we nu een pennenbakje. Een deel van de radio- en telefoonfuncties kun je ook aan de satelliet van de stuurkolom bedienen, maar voice control is helaas nog niet ingeburgerd.

Parfumeur?

Verder blijft de DS 3 een prettig en verzorgd interieur hebben met oog voor detail; lederlook bekleding in de deurpanelen, LED-verlichting in de voetenruimte, goede stoelen met veel steun, serieuze luidsprekers en subtiel chromen details. Meer iets voor de C3 maar ook aanwezig in de DS3 is de parfumeur (zie foto). Verder is de DS 3 van luxe te voorzien die we in dit segment gewend zijn, al had onze demo ook parkeersensoren aan de voorzijde en dat zien we niet vaak.

Het motorpalet van de DS 3 is door de jaren heen bij de tijd gebleven maar voor de facelift komt de PureTech 130 motor met zijn dubbele uitlaat het gamma versterken, ter vervanging van de VTi 120. De driecilinder kennen we als vinnige turbomotor die vroeg piekt in zijn kracht. Hij kan ook gekoppeld worden aan een volwaarde zestrapsautomaat, terwijl de PureTech 82 motor – die opvallend genoeg geen stop/start-systeem heeft - het met een semi-automaat (vijf versnellingen) moet doen. Binnenkort voelen we de nieuwe turbokracht aan de tand in de DS 3 Cabrio, voor nu is gereden met de succesvolle en zeer zuinige BlueHDi 100.

Heerlijke BlueHDi 100

En dan blijkt maar weer dat de Fransen weten hoe ze een smeuïge, bijzonder soepele en stille diesel moeten maken. Wat een genot! Verlangens naar de BlueHDi 120 motor hebben we niet zozeer. Meer kracht kan de DS 3 wel hebben maar gezien de meerprijs is de 1.6 liter grote BlueHDi 100 met een theoretisch verbruik van 3.0 l/100km (praktijk: 4.8 l/100km) de beste match. Wat ons betreft is dit de lekkerste motorisatie voor deze auto, los van de DS 3 Performance (voorheen: DS 3 Racing) met 208 pk. Voor die topversie en alle andere DS 3-en geldt dat de techneuten aan de demping hebben gesleuteld waardoor het rijcomfort verbeterd is, zonder in te boeten op het rijgedrag dat uitnodigt tot lekker doorrijden. Ondanks deze aanpassing staat het standaard sportonderstel van de DS 3 nog mijlenver van de Citroën C3 die ronduit zacht is. Verschil moet er zijn.

Prijzen

De DS3 is er vanaf 17.890 euro (PureTech 82) en kost net geen 21 mille met de PureTech 110 motor. Voorzien van de nieuwe PureTech 130 betaal je 22.190 euro. Die prijs geldt ook voor de gereden BlueHDi 100. De sterkere BlueHDi 120 is er alleen als Sport Chic en kost dan liefst 31 mille. Merde.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (10)

DS3 blijft voor zich spreken
rijden zoals rijden is bedoeld, wie wil er nu met een kart op de weg kunnen rijden, en zomers is het gewoon een feest om.. Lees volledige review.
DS3 blijft voor zich spreken
De Smart 45Kw die ik nu ruim een half jaar rijd geeft onvergelijkbaar rijplezier. Wanneer je eenmaal weet om te gaan met de automaat,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
DS3 blijft voor zich spreken
Mijn huidige roadster is nu 10 maanden oud, en het tweede exemplaar. De eerste heb ik na 2 jaar en 55.000 kilometer ingeruild voor deze... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
DS3 blijft voor zich spreken
dit is een k*t auto, omdat hij telkens stuk gaat ik ben in 1 jaar 6 keer naar de garage gegaan!!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5
DS3 blijft voor zich spreken
heb een smart roadster gekocht ben zeer benieuwd hoe het rijd met verre afstand. leuke autotjes hou van sprot mooi klein ding.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
DS3 blijft voor zich spreken
De meest plezante wagen die ik heb gehad en daar zaten dan grote namen bij. Hoge aankoopprijs doch wegentaks en benzine verbruik kompenseren dit met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
DS3 blijft voor zich spreken
de auto op zich geeft een fantastische rij ervaring en heeft de wegligging van een formule1 bolide (Brabus). De Brabus is een bijzonder fanatiek autotje.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
DS3 blijft voor zich spreken
De smart Roadster is zoals écht autorijden is bedoeld. De wegligging is perfect; en rijplezier biedt de Roadster in ongekend grote mate. Het is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
DS3 blijft voor zich spreken
Dit is een fantastische wagen wanneer U open wilt rijden, de blits ermee wilt maken en lekker kunnen rijden. Wanneer U hiermee rijdt neem zoveel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
DS3 blijft voor zich spreken
Fantastische wagen, zou hem niet meer willen missen. Misschien wat beperkt qua ruimte, maar daar hebben we verhuurbedrijven voor... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5