Met het vernieuwen van de 3 Serie heeft ook deze BMW een 3 Serie in het gamma. Sterker nog, momenteel leveren de Duitsers een driepitter in de 1 Serie, 2 Serie, 3 Serie en zelfs de 4 Serie. Het ontstaan van de nieuwe 1.5 liter TwinPower Turbo motor is goed te verklaren. Enerzijds zocht BMW naar een sterk staaltje downsizing met een nog lager verbruik dan de bestaande motoren, anderzijds is de nieuwe motorfamilie van het merk modulair opgebouwd. Daarmee was het voor de techneuten geen probleem om van de 2.0 liter TwinPower Turbo een cilinder af te halen. Zo geschiedde.
Geen 316i
Een driecilinder in een 3 Serie moet natuurlijk wel van goeden huize komen. Om ‘schrik’ bij de overstap naar een driecilinder te verzachten noemt BMW de nieuwe instapper 318i, terwijl hij gezien het vermogen gewoon weer 316i had mogen heten. Blijkbaar kreeg BMW het wat hoog in de bol. Onderaan de streep komen die 136 pk’s wel veel zuiniger voor de dag. Waar de 316i voorheen 5.9 l/100km consumeerde, neemt de nieuwe 318iA genoegen met een theoretische waarde van 5.0 l/100km. Ook al zet geen BMW hier geen nieuwe maatstaven mee in het concurrentieveld - een Passat 1.4 TSI of Audi A4 1.4 TSI (viercilinders!) is zelfs nog iets zuiniger – de winst ten opzichte van de voorgaande 316i staat buiten kijf.
Niet geknepen
De grote vraag is natuurlijk hoe de kleine kracht uit de verf komt. Ter geruststelling: bij een gewone rijstijl is nauwelijks te horen dat je met een driecilinder onderweg bent. Voelen doe je het evenmin, tenzij je misschien zelf de verkeerde versnelling inschakelt in plaats van de (optionele) achttrapsautomaat aan het denken zet. Die befaamde transmissie schakelt trouwens nu nog sneller dan voor de facelift. Hoewel dat bij onze eerste kennismaking in de 340i niet te voelen was, duwt de ZF-bak in de 318i zich soms een beetje in de versnelling, alsof hij het klusje afraffelt. Haastige spoed is zelden goed?
Ook opvallend, zelfs bij een rustige rijstijl komt de motor aardig op toeren voordat er wordt geschakeld. Met name bij vertrek vanuit stilstand wijst de toerenteller regelmatig het cijfer 3 aan. In de ECO Pro rijmodus ligt het toerental lager. Gezien het feit dat de 220 Nm al bij 1250 tpm paraat staan, is dat geen probleem. Verder valt er niets af te dingen op de aandrijflijn, die van begin tot het einde van de toerentellerschaal zonder protest aan het werk gaat en absoluut niet geknepen voelt. Met name boven in het toerenbereik is de 1.5 liter zelfs nog een beetje fel in de 1400 kg wegende koets.
1 op 15?!
Wanneer het staaltje TwinPower Turbo vooral op de snelweg zijn kilometers slijt en keurig met de stroom meerijdt, is het bereiken van 6.3 l/100km geen enkel probleem. Een behoorlijk goede score voor een benzineauto in dit segment. Zodra je rijplezier nastreeft en de driecilinder de sporen geeft, stijgt het verbruik een litertje. Het feit dat je zonder problemen 1 op 14 kan rijden en bij een bewuste rijstijl 1 op 15 bereikt, bewijst BMW dat deze vorm van downsizing werkt. Je kunt je wel afvragen of het lichte ronkje uit de motorruimte bij zo’n 4000 toeren iets is wat je in een BMW wilt horen. Maar ach, de instapper is ook niet als scheurmonster bedoeld. Ook al haalt de instapversie van een 3 Serie anno 2016 ook al 210 km/u.
Ratio werkt
Toch….een BMW kies je met je hart. Dus voor wie is deze 3 Serie met driecilinder dan? Voor iemand die een 3 Serie wilt rijden en waarbij prestaties minder van belang zijn? Getuige de vele 316i en 318i modellen die ons land rijk was toen de bijtellingsgekte met de 320d nog niet was losgebarsten, is er zeker vraag naar deze ‘rationele’ motoren. Al was het al vanwege de prijs; de 318i kost 35.974 euro (318A: 37.788 euro) en dat is ruim drie mille voordeliger dan de tweede stap in het gamma, de viercilinder 320i met 184 pk.
Centennial High Executive
Dat prijsverschil vertegenwoordigt momenteel ook de waarde van de Centennial High Executive uitvoering. De luxe van een alarm, sportstuur, navigatie, uitgebreid instrumentarium, aluminium omlijsting voor de raamstijlen (nu met regengootjes!), automatische airco, lichtpakket, LED-mistlampen, LED-koplampen, lederen bekleding, stoelverwarming, ConnectedDrive Services en uitgebreide Bluetooth telefoonvoorbereiding doet je vergeten dat je getekend hebt voor een instapper. En daar kunnen we goed mee leven.
De 3 Serie blijft namelijk een voortreffelijk rijdende en sturende middenklasser die de filosofie van zijn makers nog steeds waarmaakt. Ook al hebben zijn directe concurrenten nog meer ruimte op de achterbank en betere isolatie van rijgeluiden. Dan zien we zeurpietendetails als het dunne stofje van de bekleding in de bagageruimte en hard kunststof aan de middenconsole wel door de vingers.
Schrijf een review