Nieuwe Hyundai Tucson daagt Europeanen uit

Tucson is back. We gaan op stap met de Hollandse versie.

De Koreanen hebben zich bedacht; na de Hyundai Tucson en ix35 heet diens opvolger gewoon weer Tucson. Het is een bekende naam van een SUV die over de hele wereld succesvol is gebleken. Nu de auto in Nederland is gearriveerd rijden wij met de ‘Hollandse’ versie, de Tucson 1.6 GDi in de uitvoering Comfort.

Het succes van vele nieuwe Kia- en Hyundai modellen kon niet zijn gerealiseerd zonder grote stappen in design. Na het kiezen voor scherpe lijnen volgens de Fluidic Sculpture filosofie kiest Hyundai nu – onder leiding van Peter Schreyer –  voor een sterk Europees ontwerp, dat dankzij LED-verlichting voor en achter extra sierlijk voor de dag komt.

Aziaten aan kop

Dat de Aziaten nu precies weten waar we in Europa op zitten te wachten, blijkt wel uit het succes van andere Aziaten zoals de Nissan Qashqai, Mazda CX-5 en Kia Sportage. Europese merken zoals Opel, Ford en Volkswagen kwamen later met een model dat of kleiner, groter of duurder was. De nieuwe Kadjar van Renault is samen met voorgenoemde continentgenoten meteen de grootste concurrenten van de Hyundai Tucson. Toen de Tuscon in 2004 op de markt kwam, zag het concurrentieveld er heel anders (lees: veel kleiner) uit.

Verzorgd

In het interieur gaat de lofzang voor design en verfijning voor een deel verder. De stoelen zijn wat stevig maar bieden goede steun. Een blik op het dashboard leert dat Hyundai met duidelijke knoppen en clustering van de klimaatregeling heel verzorgd overzicht weet te scheppen. Het supersnel werkende navigatiesysteem met touchscreen en TomTom Live services is eveneens snel onder de knie. Instappen en direct je weg vinden, dat is ook een vorm van luxe. Dan is de uitgebreide boordcomputer met weergave naar keuze (verbruik, navigatiepijlen, snelheid en dergelijk) het kersje op de taart.

Anno 2015 zoeken de Koreanen ook verfijning in details zoals verlichte stuur- en raambediening, al hebben de gebruikte kunststoffen in de middentunnel en de deurpanelen toch een te lage kostprijs. Het is krasgevoelig en voelt goedkoop. Is stoffen bekleding voor een deel van het deurpaneel echt zo veel duurder? Het met kunstlederen beklede stuur mist ook zijn luxe effect en dat is jammer, omdat we anno 2015 nog niet autonoom rijden. Een gemist kansje op een verder heel prettig interieur, waarvan ook de optie lederen bekleding ‘lederlook’ blijkt. Ook achterin is de Tucson echt heel ruim, klaar voor de betere zomer- of wintersportvakantie met het gezin. Wie nu een Hyundai ix35 rijdt zal merken dat de bagageruimte groter is geworden. De Tucson dankt dit aan zijn grotere wielbasis en toegenomen lengte en breedte.

Veel stiller

Goed, de 1.6 GDi motor moet je in de bergen van Duitsland en Oostenrijk wel flink op toeren houden, maar in het Nederlandse verkeer gedraagt de atmosferische viercilinder zich keurig; je hoort hem nauwelijks, aanzienlijk minder dan in de ix35 althans en hij sputtert niet tegen bij lage toeren. Het is dan ook geen probleem om een verbruik van 1 op 13 te halen. Bij haast is het raadzaam later op te schakelen, dan komen de 132 pk’s voelbaar tot hun recht. De andere motoren uit het palet hebben een turbo en presteren daardoor makkelijker bij lage toeren en zijn op papier zuiniger. De prijs die je daar voor betaalt zit vooral in de aanschaf, want waar de 1.6 GDI bij 25.995 euro begint, staat de 1.6 T-GDI of 1.7 CRDi diesel in de boeken vanaf 33.495 euro danwel 29.495 euro.

Yes: strak doch comfortabel

Hoewel het onderstel van de Tucson meer vermogen niet schuwt, past de 1.6 GDI motor uitstekend bij het rijkarakter. De besturing is zeer licht of licht, afhankelijk van de instelling van de stuurbekrachtiging. Van ons had de bekrachtiging wel een tandje zwaarder gemogen, maar het doet niets af aan het rijcomfort onderweg. Meer dan ooit combineert Hyundai een prettige balans van strakke wegligging met comfort, zonder in te boeten op stuurkwaliteiten. De SUV van Hyundai koerst stabiel door de bocht en helt niet teveel over maar wordt ook nooit stoterig. Die fijne mix maakt de Tucson een grote groep mensen blij. Het KLPD was ook onder de indruk van zijn bochtvaardigheid en bleef nadien nog even naast ons rijden… Jaloers!

Lekker veel luxe

Waar Hyundai altijd sterk in is geweest en tegenwoordig nog moderner uit de hoek komt is de standaarduitrusting of de uitrustingsmogelijkheden. Elke Tucson beschikt al over een actieve motorkap die licht omhoog komt bij een aanrijding met een voetganger, een lichtsensor, digitale radio, Bluetooth en verwarmde buitenspiegels. De i-Motion uitvoering doet daar nog 17 inch lichtmetaal, stoelverwarming, automatische airco, perfect werkende bochtverlichting, parkeersensoren achter en cruise control met snelheidslimiter bij. In onze Comfort-versie voegt Hyundai daar nog stoelverwarming achter, instapverlichting, parkeersensoren vóór, privacy glass, chromen grille, het genoemde infotainmentsysteem, regensensor, een uitgebreide boordcomputer, snelheidsbordenherkenning, een achteruitrijcamera én rijstrookdetectie aan toe.

Anders nog iets?

Wie dat wenst kan zelfs LED-koplampen, een automatisch noodremsysteem voor in de stad, dodehoekdetectie, geventileerde stoelen, inparkeerhulp, stuurverwarming, Rear Cross Traffic Alert en een elektrisch bediende achterklep krijgen. Anders nog niets? Eigenlijk niet. Het audiosysteem met zes speakers in ons exemplaar klinkt heel behoorlijk, logisch dat Hyundai ook geen upgrade mogelijkheden aanbiedt, in tegenstelling tot veel andere merken. De ontvangst van DAB+ laat in Nederland nog wat te wensen over, maar dat ligt niet aan de installatie zelf (maar aan het netwerk).

Ook jammer, een panoramadak is alleen op de Premium-versie te monteren. Vierwielaandrijving blijft voorbehouden aan de meest krachtige 2.0 CRDi diesel of de 1.6 T-GDI, altijd in combinatie met een automatische transmissie. Die combinatie stuwt de prijs wel flink op, naar minimaal 41 mille (benzine) of 50 tot zelfs 55 mille (diesel). Een groot minpunt is dat niet, de meeste interesse in het SUV-segment is er voor een benzinemodel met voorwielaandrijving.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Nieuwe Hyundai Tucson daagt Europeanen uit
leuke betaalbare auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Hyundai Tucson daagt Europeanen uit
Als ik de automaat vanuit welke stand dan ook in de P zet gaat de zekering eruit dit gebeurt niet als de verlichting niet aanstaat,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Hyundai Tucson daagt Europeanen uit
koppelingspedaal reageert heel laat, pedaal een heel eind op laten komen en reageert dan pas. is dit probleem bij andere eigenaren bekend?.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Hyundai Tucson daagt Europeanen uit
Rijden al ruim 3 jaar in deze auto en op zich prima. Nadelen zijn vooral het ruimtegebrek in kofferruimte en op de achterbank waar je.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Hyundai Tucson daagt Europeanen uit
Tucson 2.0 crdi 194000 km op de teller gekocht bij 100.000km. Behalve kapotte dynamo (onder garantie verholpen) geen abnormale reparaties Alleen regulier.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Hyundai Tucson daagt Europeanen uit
Ik heb deze auto nu 6 jaar, Diesel uitvoering en ben er nog steeds tevreden over. Er zijn maar weinig soortgelijke auto's die hetzelfde bieden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Hyundai Tucson daagt Europeanen uit
auto start soms niet. lampje van sleutel blijft branden ben al een 10 tal keren naar garage geweest vinden het probleem niet; nut valt de motor ook.. Lees volledige review.
Nieuwe Hyundai Tucson daagt Europeanen uit
Wij bezitten sinds 1 maand een tucson hebben bij 80 en 120 km rijden dat de auto begint te trillen banden zijn allemaal al 2.. Lees volledige review.
Nieuwe Hyundai Tucson daagt Europeanen uit
Ik heb de auto nu 1 jaar op gas (lees vorige review). Ben net terug uit Italie en heb stevig doorgereden (150 en harder) op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Hyundai Tucson daagt Europeanen uit
Dynamic uit 2005, gekocht 6-2008 , 50.000 km mee gereden waarvan 40.000 op LPG. Nog geen enkel probleem mee gehad... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Hyundai Tucson daagt Europeanen uit
Hyundai Tucson een geweldige auto tot aan de vakantie naar Italie, we moesten over de Gorthard pass in Zwitseland en daar begon het we kwamen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Hyundai Tucson daagt Europeanen uit
Als vervolg op mijn beoordeling van 15 03 2010 (zie verder) wil ik aan de lijst problemen het volgende toevoegen. Begin april mechanisme gordelspanner vervangen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Hyundai Tucson daagt Europeanen uit
ik heb deze auto nu 2 jaar(is uit 2005) en heb nog geen enkel defect gehad. dus betrouwbaar is hij zeker.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Hyundai Tucson daagt Europeanen uit
Jarenlang ben ik Mazda rijder geweest, maar wilde graag een ruime en vooral betaalbare SUV. Die heb ik zeker gevonden in de Tucson. Een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Hyundai Tucson daagt Europeanen uit
Lagers is wiel stuk, Motorsteun stuk , Sturing airbags stuk en dat binnen de 70.000 km . Alhoewel ik denk dat het volgens de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Hyundai Tucson daagt Europeanen uit
3 Jaar geleden schreef ik al eens een positieve review maar achteraf is gebleken dat mijn conclusies veel te voorbarig waren. Na 4 jaar en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Hyundai Tucson daagt Europeanen uit
Hallo Ik heb net een nieuwe auto gekocht tigson 2005 automaat 2.0 cdti maar rijd denk ik te veel er staat nu 11.5 l 100.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Hyundai Tucson daagt Europeanen uit
Had bij 80.000 km een kapotte motor 1 zuigerwand ernstig beschadigd en mogelijk nog meer. De auto was 4 jaar oud,heb een vreemd geluid (het ergst bij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Hyundai Tucson daagt Europeanen uit
Sinds 4 maanden rijden wij naar volle tevredenheid een tucson style uitvoering van juli 2006. Deze had 50000 km gelopen. Het is een fijne confortabele.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Hyundai Tucson daagt Europeanen uit
Heb de auto nieuwe gekocht en heb na ruim 3 jaar 90.000 km op de teller staan. De distributieriem is net vervangen en dat viel.. Lees volledige review.
Nieuwe Hyundai Tucson daagt Europeanen uit
wij hebben hem nu 1,5 jaar 26000 km gereden zeer betrouwbaar een keer bij de dealer geweest voor een klein beurt je koste ook bijna niks min.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Hyundai Tucson daagt Europeanen uit
betreft een uitvoering Arizona (belgisch) 103 kW 136 PK 2 WD, dit model is uitgerust met allerlei opties v.w.b. het brandstofgebruik: met wat aandacht aan de.. Lees volledige review.
Nieuwe Hyundai Tucson daagt Europeanen uit
Ik had al eens een review geplaatst 2 jaar geleden, maar ik vind het wel zo handig om nu nog eens mijn mening over de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Hyundai Tucson daagt Europeanen uit
Auto bevalt prima, perfecte zit, schakelt en stuurt heerlijk. Overgrote gedeelte van km's in het buiteland mee gereden. Met 4 personen is kofferruimte krap, echter.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Hyundai Tucson daagt Europeanen uit
Heel fijne auto. Het benzineverbruik is bekent, maar verder alleen maar pluspunten. Wij reden een active versie uit 2005. Nooit problemen mee gehad, rijdt zeer.. Lees volledige review.
Nieuwe Hyundai Tucson daagt Europeanen uit
Ik deed mijn tucson automaat binnen voor de smering van 30000 km, toen ik hem ging afhalen bleek dat de remblokken vanvoor en vanachter vervangen.. Lees volledige review.
Nieuwe Hyundai Tucson daagt Europeanen uit
Rijden met caravan van 1500 kg. Op vlakke weg schakelt de auto steeds tussen de 4de en 3de versnelling of je nou 80 of 100.. Lees volledige review.
Nieuwe Hyundai Tucson daagt Europeanen uit
Ik ben voor deze auto gevallen vanwege ze mooie uiterlijk en prijs. Het is een Style Version uit 2006 met 45000 op de teller. Het verbruik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Hyundai Tucson daagt Europeanen uit
Ik heb de Tucson 2e hands gekocht en er gelijk LPG in laten bouwen. tegen zo een verbruik kan ik niet werken, maar met LPG.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Hyundai Tucson daagt Europeanen uit
Rij zelf (zakelijk) een Audi A4 doch deze kan qua binnenruimte niet tippen aan de Tucson die wij sinds vier jaar naar volle tevredenheid.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5