Het succes van vele nieuwe Kia- en Hyundai modellen kon niet zijn gerealiseerd zonder grote stappen in design. Na het kiezen voor scherpe lijnen volgens de Fluidic Sculpture filosofie kiest Hyundai nu – onder leiding van Peter Schreyer – voor een sterk Europees ontwerp, dat dankzij LED-verlichting voor en achter extra sierlijk voor de dag komt.
Aziaten aan kop
Dat de Aziaten nu precies weten waar we in Europa op zitten te wachten, blijkt wel uit het succes van andere Aziaten zoals de Nissan Qashqai, Mazda CX-5 en Kia Sportage. Europese merken zoals Opel, Ford en Volkswagen kwamen later met een model dat of kleiner, groter of duurder was. De nieuwe Kadjar van Renault is samen met voorgenoemde continentgenoten meteen de grootste concurrenten van de Hyundai Tucson. Toen de Tuscon in 2004 op de markt kwam, zag het concurrentieveld er heel anders (lees: veel kleiner) uit.
Verzorgd
In het interieur gaat de lofzang voor design en verfijning voor een deel verder. De stoelen zijn wat stevig maar bieden goede steun. Een blik op het dashboard leert dat Hyundai met duidelijke knoppen en clustering van de klimaatregeling heel verzorgd overzicht weet te scheppen. Het supersnel werkende navigatiesysteem met touchscreen en TomTom Live services is eveneens snel onder de knie. Instappen en direct je weg vinden, dat is ook een vorm van luxe. Dan is de uitgebreide boordcomputer met weergave naar keuze (verbruik, navigatiepijlen, snelheid en dergelijk) het kersje op de taart.
Anno 2015 zoeken de Koreanen ook verfijning in details zoals verlichte stuur- en raambediening, al hebben de gebruikte kunststoffen in de middentunnel en de deurpanelen toch een te lage kostprijs. Het is krasgevoelig en voelt goedkoop. Is stoffen bekleding voor een deel van het deurpaneel echt zo veel duurder? Het met kunstlederen beklede stuur mist ook zijn luxe effect en dat is jammer, omdat we anno 2015 nog niet autonoom rijden. Een gemist kansje op een verder heel prettig interieur, waarvan ook de optie lederen bekleding ‘lederlook’ blijkt. Ook achterin is de Tucson echt heel ruim, klaar voor de betere zomer- of wintersportvakantie met het gezin. Wie nu een Hyundai ix35 rijdt zal merken dat de bagageruimte groter is geworden. De Tucson dankt dit aan zijn grotere wielbasis en toegenomen lengte en breedte.
Veel stiller
Goed, de 1.6 GDi motor moet je in de bergen van Duitsland en Oostenrijk wel flink op toeren houden, maar in het Nederlandse verkeer gedraagt de atmosferische viercilinder zich keurig; je hoort hem nauwelijks, aanzienlijk minder dan in de ix35 althans en hij sputtert niet tegen bij lage toeren. Het is dan ook geen probleem om een verbruik van 1 op 13 te halen. Bij haast is het raadzaam later op te schakelen, dan komen de 132 pk’s voelbaar tot hun recht. De andere motoren uit het palet hebben een turbo en presteren daardoor makkelijker bij lage toeren en zijn op papier zuiniger. De prijs die je daar voor betaalt zit vooral in de aanschaf, want waar de 1.6 GDI bij 25.995 euro begint, staat de 1.6 T-GDI of 1.7 CRDi diesel in de boeken vanaf 33.495 euro danwel 29.495 euro.
Yes: strak doch comfortabel
Hoewel het onderstel van de Tucson meer vermogen niet schuwt, past de 1.6 GDI motor uitstekend bij het rijkarakter. De besturing is zeer licht of licht, afhankelijk van de instelling van de stuurbekrachtiging. Van ons had de bekrachtiging wel een tandje zwaarder gemogen, maar het doet niets af aan het rijcomfort onderweg. Meer dan ooit combineert Hyundai een prettige balans van strakke wegligging met comfort, zonder in te boeten op stuurkwaliteiten. De SUV van Hyundai koerst stabiel door de bocht en helt niet teveel over maar wordt ook nooit stoterig. Die fijne mix maakt de Tucson een grote groep mensen blij. Het KLPD was ook onder de indruk van zijn bochtvaardigheid en bleef nadien nog even naast ons rijden… Jaloers!
Lekker veel luxe
Waar Hyundai altijd sterk in is geweest en tegenwoordig nog moderner uit de hoek komt is de standaarduitrusting of de uitrustingsmogelijkheden. Elke Tucson beschikt al over een actieve motorkap die licht omhoog komt bij een aanrijding met een voetganger, een lichtsensor, digitale radio, Bluetooth en verwarmde buitenspiegels. De i-Motion uitvoering doet daar nog 17 inch lichtmetaal, stoelverwarming, automatische airco, perfect werkende bochtverlichting, parkeersensoren achter en cruise control met snelheidslimiter bij. In onze Comfort-versie voegt Hyundai daar nog stoelverwarming achter, instapverlichting, parkeersensoren vóór, privacy glass, chromen grille, het genoemde infotainmentsysteem, regensensor, een uitgebreide boordcomputer, snelheidsbordenherkenning, een achteruitrijcamera én rijstrookdetectie aan toe.
Anders nog iets?
Wie dat wenst kan zelfs LED-koplampen, een automatisch noodremsysteem voor in de stad, dodehoekdetectie, geventileerde stoelen, inparkeerhulp, stuurverwarming, Rear Cross Traffic Alert en een elektrisch bediende achterklep krijgen. Anders nog niets? Eigenlijk niet. Het audiosysteem met zes speakers in ons exemplaar klinkt heel behoorlijk, logisch dat Hyundai ook geen upgrade mogelijkheden aanbiedt, in tegenstelling tot veel andere merken. De ontvangst van DAB+ laat in Nederland nog wat te wensen over, maar dat ligt niet aan de installatie zelf (maar aan het netwerk).
Ook jammer, een panoramadak is alleen op de Premium-versie te monteren. Vierwielaandrijving blijft voorbehouden aan de meest krachtige 2.0 CRDi diesel of de 1.6 T-GDI, altijd in combinatie met een automatische transmissie. Die combinatie stuwt de prijs wel flink op, naar minimaal 41 mille (benzine) of 50 tot zelfs 55 mille (diesel). Een groot minpunt is dat niet, de meeste interesse in het SUV-segment is er voor een benzinemodel met voorwielaandrijving.
Schrijf een review