In een felbevochten C-segment met bijtellingsvriendelijke leasetoppers heeft de cee'd geen glansrol. Die status ligt niet aan zijn design of verfijning maar vooral aan grammen CO2 en bijtelling. Zonder een versie met 14% bijtelling hoorde je er in Nederland niet bij (op de zakelijke markt). Gelukkig voor Kia scoren de Sportage, Rio en zeker de Picanto als de beste en verandert het belastingklimaat zodanig in de toekomst dat de cee’d meer kans krijgt...
1.0 T-GDI wachten waard
Kansen grijpt de cee’d dit jaar al, met de komst van een nieuwe 1.0 T-GDI turbomotor. Wat hebben we daar lang op moeten wachten! Al een paar jaar maakt Kia (en Hyundai trouwens ook) ons lekker met downsizen. De driecilinder maakt nu zijn debuut in de cee’d en verschijnt in twee varianten op de markt: met 100 of 120 pk. Beide varianten hebben 171 Nm dat tussen 1500-4000 toeren beschikbaar is.
Tijdens de introductie had Kia voor ons alleen de 120 pk variant klaar staan en die gedraagt zich keurig; hij roffelt mooi op de achtergrond en er is genoeg kracht om de cee’d aansprekend te laten presteren. Ook als je er met vier man en bagage (tot 1642 liter in de SW!) in zit. De Koreaan wordt hierbij geholpen door een zesversnellingsbak met prettige verhoudingen, waarmee de 1.0 T-GDI niet teveel in een eco-jasje is gestopt. Slechts bij wegrijden moet de eenliter even een hap lucht nemen, iets waar je rekening mee moet houden om soepel te vertrekken.
20% bijtelling
In verbruik zit de nieuwe eenliter ruim onder de 1.6 GDI en daardoor scoort de cee'd dit jaar 20% bijtelling op benzine met de 100 pk versie van de 1.0 T-GDI én de diesel (1.6 CRDi). De 1.0 T-GDI is uiteraard ook heel interessant voor particulieren die op zoek zijn naar een soepele en zuinige motor. Degene die een automaat wensen zijn aangewezen op de 136 pk sterke 1.6 CRDi, waarmee de zeventrapsautomaat met dubbele koppeling een perfect duo vormt om soepel en snel te presteren. Jammer dat deze transmissie niet voor de 1.0 T-GDI beschikbaar is! Benzinerijders kunnen wel de 1.6 GDI met zestrapsautomaat bestellen.
Nieuwe gezichten
De facelift van de cee'd brengt na drie jaar ook optische aanpassingen met zich mee. De designers geven de auto een bredere 'smoel', met name door de nieuwe grille en voorbumper met doorlopende luchtinlaat. Ook nieuw is de GT-Line, herkenbaar aan onder meer 17 inch velgen en een sportievere bumper met vierpits dagrijleds van de 'echte' Kia Cee'd GT, de topversie die met 204 pk het beest in het gamma mag uithangen. Zijn krachtige 1.6 liter turbomotor lust een slokje (mist ook stop/start-techniek) en dat heeft zijn uitwerking op de prijs; het bedrag van 35.195 euro ligt hoger dan dat van een Golf GTI. Bij de Kia krijg je dan wel meer uitrusting, maar toch.
(Sport)onderstel aangepast
Wanneer de keuze op een cee’d GT Line of cee’d GT valt is ook het onderstel aangepast. Standaard biedt de cee’d voldoende comfort en is hij strak genoeg afgestemd op de Europese smaak. De GT-Line voelt stugger op korte oneffenheden en slecht wegdek en de cee’d GT doet daar nog een schepje bovenop. Het verschil was goed merkbaar op de testroute in Slowakije (waar de cee’d wordt geproduceerd) en dus raden we een proefrit vooraf zeker aan. Tenslotte geeft Kia elke nieuwe cee’d een verbeterd tractiecontrolesysteem mee met Torque Vectoring, maar de veelvuldig gereden 1.0 T-GDI is niet zó krachtig dat dit gripverhogende systeem nou echt broodnodig is.
Meer verfijning
Het laat wel zien dat Kia verder in details gaat treden om verfijning aan te brengen. Dat zien we ook terug in de verbeterde geluidsisolatie in het interieur en de komst van veiligheidssystemen zoals dodehoekdetectie, rijbaanassistentie, snelheidsbordenherkenning en een systeem dat kruisend verkeer bij achteruitrijden herkent.
De facelift van de cee’d familie (de vijfdeurs, de stationwagon en de driedeurs pro_cee’d) brengt verder het interieur op smaak. Nieuwe navigatie, meer chromen afwerking en een aluminum startknop moeten de 'look and feel' naar een hoger plan tillen. Zelfs de USB-poort is nu in het donker verlicht. Toegegeven, het ziet er allemaal fraai uit, maar de werkelijk gebruikte materialen zijn – net als de stoelbekleding – niet op het niveau van de geijkte concurrenten, behalve een Hyundai i30. Het is ook maar net waar je als merk de focus op legt: een Skoda Octavia doet hoogwaardiger aan maar komt minder spannend over. Bovendien betaal je daar ook (meer) voor.
Prijzen en uitrusting
Als vanouds houdt Kia de prijzen van de cee’d op scherp. De dealer doet zaken vanaf 19.995 euro voor de vijfdeurs cee’d 1.0 T-GDI ComfortLine met 100 pk. Deze versie komt samen met de slechts 23.695 euro kostende 1.6 CRDi in aanmerking voor 20% bijtelling bij zakelijk gebruik en komt niet zonder airco, Bluetooth, een lederen stuur, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, elektrische ramen en spiegels en radio/cd met USB en AUX. Voor snelle beslissers is er ook een First Edition. Naar verwachting is de 1642 liter ruime cee’d SW met 120 pk sterke eenliter het meeste in trek en die kost 21.995 euro in de ComfortLine en 24.495 euro als DynamicLine. Die laatste uitvoering heeft ook lichtmetalen wielen, privacy glass, parkeersensoren, geintegreerde navigatie met zeven jaar gratis updates en regen- en lichtsensoren.
Geen losse opties
Full-options rijden kan in de cee’d ExecutiveLine. Hier is de 100 pk 1.0 T-GDI niet leverbaar maar starten de prijzen bij de 120 pk–variant voor 27.495 euro. De niet te versmaden dieselvariant met zeventrapsautomaat profiteert net als de handgeschakelde versie van 20% bijtelling en die kost 32.695 euro. Voor dit bedrag is keyless go, xenonverlichting, stuurverwarming, lederen bekleding, digitale radio en de genoemde veiligheidssystemen ook aanwezig. Helaas is de opbouw van uitvoeringen zodanig dat die luxe zaken niet los verkrijgbaar zijn op andere uitvoeringen. Niet ideaal voor de kieskeurige, maar prijsbewuste klant, wel efficient in de productie.
Schrijf een review