Broederstrijd: Land Rover Discovery Sport tegen Range Rover Evoque

Praktische bruikbaarheid tegenover prestige en luxe.

Getekend door dezelfde man, aangedreven door dezelfde motoren en gebouwd op hetzelfde platform. De Land Rover Discovery Sport en de Range Rover Evoque zijn ook nog eens vergelijkbaar geprijsd. Dus welke moet je nou hebben?

No-nonsense 

We parkeren de Evoque naast de Discovery Sport. Nu de twee naast elkaar staan is het familieverwantschap wel heel duidelijk. Toch kunnen we niet anders dan concluderen dat de Discovery Sport de stoerdere auto van de twee is. Zeker met het - optionele - black pack. De Evoque is oogt eleganter, dynamischer.

Stap je in de beide auto’s, is het familiegevoel er nog steeds sterk. Maar waar de Evoque duidelijk wint in afwerking en een interieur heeft dat je als het ware aantrekt, is de Discovery ruimer, praktischer en wat meer traditioneel ingericht. De Evoque mag dan op het moment van schrijven ruim drie jaar op de markt zijn, hij voelt niet gedateerd naast de Discovery Sport. Dit najaar wordt het helemaal gelijkgetrokken als de Evoque een kleine update krijgt. 

Vijver 

Het motorenaanbod van de Discovery Sport en de Evoque is gelijk. Bij allebei is de basisversie voorzien van voorwielaandrijving in combinatie met een dieselmotor. Voor de Evoque is dat nu nog de 2,2 liter dieselmotor, maar die zal met de facelift vervangen worden door een 2,0 liter Ingenium dieselmotor uit de stallen van Jaguar Land Rover. De Evoque die we rijden is uitgerust met de 2,2 liter dieselmotor met 150 pk en vierwielaandrijving, de TD4. De Discovery Sport is het topmodel met de 2,0 liter benzinemotor met 240 pk, de Si4. 

De Evoque zoals hij hier staat begint bij 54.900 euro, terwijl de Discovery Sport een minimale investering van 68.900 euro vergt. Vanaf modeljaar 2016 kost de Evoque minimaal 42.750 euro en de Discovery Sport met gelijkwaardige dieselmotor 500 euro minder, 42.250 euro. Daarmee vist Land Rover met beide modellen dus behoorlijk in dezelfde vijver.

Diesel of benzine?

Als we gaan rijden met de beide auto’s, valt op dat de Discovery Sport meer gericht is op comfort en de Evoque meer op dynamiek. Niet dat de laatste oncomfortabel is, maar hij leent zich wat beter voor dynamisch rijden dan de Discovery. De dieselmotor lijkt ons sowieso de betere keuze in de beide auto’s, want de 240 pk sterke benzinemotor in combinatie met de negentraps automaat van ZF maakt de Discovery Sport wat onrustig; de automaat houdt het toerental dermate laag dat de gasrespons vertraagd is. Daardoor geef je meer gas, waarna de automaat geschrokken terugschakelt. Omdat het hele karakter van de Discovery wat rustiger is, past daar een dieselmotor met veel koppel beter bij.

Zoek de verschillen

Stap je in de Evoque, nadat je in de Discovery Sport hebt gezeten, voelt de Evoque direct luxueuzer aan. Dit is een auto waarbij de focus duidelijk meer op de voorpassagiers ligt. De materialen, de details, alles is nét dat beetje fraaier dan in de Discovery Sport. In die auto draait het minder om of er mooie stiksels in het dashboard zitten en meer om de eenvoudige bediening, USB-poorten voor passagiers en een koelkast voor de frisdrank.

Datzelfde geldt helemaal als je achterin de Discovery stapt. Dit is een auto die ingericht is voor moderne gezinnen. USB-poorten voor de achterbank, nooit meer klagende kinderen over lege telefoons. De achterbank is te verschuiven om de bagageruimte groter te maken óf de beenruimte voor de derde zitrij naar niveau ‘draaglijk’ te veranderen. Nee, de ruimte houdt voor volwassenen niet over, maar is voor kinderen meer dan voldoende. De zitting van de achterbank is daarnaast te kantelen en er is meer beenruimte dan in de Evoque. Onze Discovery Sport had daarnaast ook nog Rear Seat Entertainment met een display in de hoofdsteun van de voorstoelen. Die voorstoelen zitten overigens heerlijk en zijn wat zachter dan die in de Range Rover.

Conclusie

Als je vooral alleen in de auto zit, sporadisch vier personen mee moet nemen en niet de halve Ikea te verslepen hebt, is de Evoque de betere keuze. Hij geeft een groter gevoel van luxe, door fraaiere afwerking en mooiere details en kost niet veel meer dan de Land Rover. Als gezinsauto wint de Discovery Sport overduidelijk. Naast het feit dat hij leverbaar is als zevenzitter, is hij praktischer ingericht. Minder franje, meer eenvoudige bruikbaarheid. De bagageruimte is vele malen groter en er kan ook hoger beladen worden. Ja, de prijzen liggen misschien te dicht bij elkaar, maar de auto’s verschillen wezenlijk. De een is overduidelijk een Range Rover. De auto waar je nog een keer je schoenen nakijkt op vuil voordat je instapt. De ander is een Land Rover. Deze mag vies worden, gebruikt worden. Hij is klaar voor het enorme ‘misbruik’ dat een voetbal- of hockeyteam aan kan richten in een auto. Welke je moet nemen hangt precies van je situatie af. Wij nemen de íets mindere afwerking voor lief en kiezen voor de Discovery Sport. Wel met snorkel en extra lampen als het even kan. Het blijft immers een Land Rover. 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.