Kia Sorento overtuigt als totaalpakket

De paden op, de lanen in. Met z’n zevenen.

Kia’s nieuwe Sorento is groter, luxer en fraaier dan ooit. We gingen een week op pad met het topmodel van 65 mille. Is die prijs te verantwoorden? Wij denken van wel.

Opwaaiend stof

Een enorme stofwolk hangt achter de auto. We hebben voor de gelegenheid een keer niet de snelweg genomen, maar proberen de kortste route een keer uit. Zo heeft de vierwielaandrijving ook een keer wat te doen. Als we stoppen om wat foto’s te maken, worden we aangesproken door een voorbijfietsende meneer in overall. “Dat is de nieuwe Sorento he?! Mag ik even kijken?” 

Inmiddels zijn we erachter dat de meneer Richard heet en ‘wel eens een paard fokt’. Hoeveel de auto mag trekken? Wij lezen braaf de specificatiekaart voor: dit exemplaar 2.000 kg, maar de handgeschakelde versie met voorwielaandrijving mag 2.500 kg trekken. “Die moet het dan maar worden.” Als we hem vragen naar zijn reden: “Het wordt dan m’n vierde Sorento.” Richard kijkt even omhoog. “Ja, ik rijd nu al twaalf jaar Kia Sorento.”

Kennismaken

We kijken eens goed om ons heen in de nieuwe Sorento. Het ontbreekt werkelijk nergens aan. Geventileerde stoelen, een zeer goed audiosysteem van Infinity, geregelde cruise control, airconditioning op de derde zitrij, een acht inch groot navigatiesysteem, een zeer groot panoramadak dat ook te openen is en een 7 inch scherm als instrumentarium. Er zijn veel concurrenten die het met minder moeten doen en op deze topuitvoering is het allemaal standaard. Bovendien is de afwerking ook heel behoorlijk (lees: niet zo 'plastiekerig').

Dan komen we meteen bij de grootste ‘maar’ van de Sorento, want dat alles heeft wel een flinke prijs. Je moet voor deze versie minimaal 64.995 euro achterlaten bij de Kia-dealer, dankzij een flink BPM-bedrag van 21.090 euro. Daarmee zit hij opeens in het vaarwater van auto’s als een goed uitgeruste Land Rover Discovery Sport en - als het puur om de zeven zitplaatsen gaat - een heel mooi aangeklede Renault Espace. Niet de minste concurrenten. 

Aantrekking

De Kia moet dus overtuigen om zijn prijs waar te maken. Overigens koop je hem ook al voor 48.995 euro, maar dan moet je het zonder zaken als Xenon verlichting, het goede geluidssysteem, vierwielaandrijving, een automaat en 19 inch wielen stellen. Rationeel is de handgeschakelde versie een slimmere keuze, maar de gereden automaatvariant verwent het meest.

De 2,2 liter dieselmotor levert 200 pk. Daarmee komt de 1.853 kg zware Sorento goed uit de startblokken. Het blok zit aangesloten op een traditionele zestraps automaat die goed bij de les is. Zo scherp als de ZF acht- of negentraps is hij niet, maar hij schakelt vlot genoeg. Het motorgeluid komt bij stevig accelereren net iets te prominent naar voren, waardoor je al snel rustig wegrijdt. Eenmaal op de snelweg blijft het motorgeluid netjes op de achtergrond. Ons testverbruik was met 7,6 liter op 100 kilometer ongeveer 1 liter hoger dan het opgegeven verbruik, maar we hebben dan ook stukken over onverharde wegen gereden en stevig doorgereden op de snelweg. Neem je dat mee in de overweging, scoort de Kia lang niet slecht.

De grootste kracht van de Kia zit hem niet in de aandrijflijn, maar in het totaalpakket. Als auto klopt de Sorento écht goed. De materialen zijn dik in orde, hij is aangenaam ruim en fraai vormgegeven. Ook de bediening is overzichtelijk en logisch. De derde zitrij is geschikt voor passagiers tot 1,75 meter. Als het moet kun je zo met zeven volwassenen op pad, iets dat bij veel concurrenten schier onmogelijk is.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Kia Sorento overtuigt als totaalpakket
Dit is mijn tweede Sorento. (2,5 CRDI) Zuinig in gebruik 1:11. Auto is snel en vreselijk sterk. Jammer van de soms goedkope kunststof afwerking. Ik rijd.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5