Nieuwe Honda HR-V sterk met ruimte

Honda heeft een compacte cross-over met de ruimte van een veel grotere. Alle reden voor succes?

Na een vrij lange adempauze komt Honda in Europa weer op stoom met de introductie van verschillende nieuwe modellen. Zo ook de HR-V. Een belangrijke auto voor het merk, die in het segment van de compacte crossovers sterk uit de hoek komt.

In Japan en de USA rijdt de HR-V (ook bekend als ‘Vezel’) al anderhalf jaar rond. Ook de nieuwe Jazz die deze zomer naar ons land komt is daar al ingeburgerd. Europa is nu aan de beurt om beide modellen de weg op te sturen en de HR-V kunnen we als eerste ontdekken. Het is een crossover met een lengte van 4.30 meter en daarmee valt de HR-V in hetzelfde straatje als de Fiat 500X. Honda zou Honda niet zijn als ze met een paar troefkaarten de HR-V net even slimmer maken.

Ruimer dan gedacht

Dat geldt bijvoorbeeld voor de motoren - waarover zo meer - maar ook het ruimte-aanbod. Net als de huidige Jazz en nieuwe Civic heeft de HR-V standaard een slimme achterbank, Magic Seats geheten, die zowel op- als neer te klappen is. Daardoor kan de bagageruimte worden vergroot van 470 liter naar een riante 1533 liter. Zo kan ook de weg vrij worden gemaakt voor het vervoeren van fietsen en planten. Die opklapbare zitting is dan verdraaid handig! Bovendien blijkt de HR-V ook riant voor zijn inzittenden. Hij overtreft zijn concurrenten in alle opzichten met gemak en zelfs de Nissan Qashqai wordt op een tweede plaats gezet. Een prestatie, wetende dat die auto een segment hoger is geplaatst. Als kers op de taart kan de passagiersstoel ook plat en is het mogelijk om tot 2.40 meter lange objecten mee te nemen. Een surfplank bijvoorbeeld, mocht die echt niet het dak op kunnen…

Zuinig maar lawaaiig

Honda geeft de HR-V ook onder de kap een troefkaart mee. Met de 1.6 liter i-DTEC – goed voor 20% bijtelling – en de 1.5 i-VTEC op benzine is de keuzevrijheid weliswaar beperkt, maar in beide gevallen kom je niets aan kracht tekort. De dieselvariant met 120 pk en 300 Nm heeft onze voorkeur omdat deze nog meer trekkracht vanuit lage toeren beschikbaar heeft en een stuk stiller is. Je leest het goed. De 1.5 i-VTEC spat van de energie met 130 pk en 155 Nm, maar laat gretig van zich horen. Wanneer deze gekoppeld is aan de - slechts 180 euro duurdere - CVT-automaat kan het motorgeluid nog sneller gaan irriteren. Een smet op het blazoen van een fijne motor, die met een verbruik van 5.2 l/100km (CVT) op papier ook voorbeeldig zuinig is en daardoor bewijst dat downsizing in dat opzicht niet altijd nodig is. De kleinere Renault Captur met 1.2 TCe 120 motor en automaat noteert bijvoorbeeld dezelfde brandstofconsumptie op papier.

Slimme snelheidsregelaar

In uitrusting en features loopt de HR-V aardig in de pas met wat er in autoland te koop is. Rijstrookdetectie, een adaptieve cruise control, LED-koplampen (op de meest luxe variant), een snel werkend infotainmentsysteem met Garmin-navigatie en 5 jaar gratis updates, verkeersbordherkenning en een snelheidsregelaar zijn voor de Japanner gemeengoed. Slim bedacht is de koppeling van die laatste twee systemen waardoor de ingestelde limiet zich automatisch aanpast aan de geldende snelheidslimiet op de weg. Zo’n systeem werkt alleen als het foutloos de juist verkeersborden herkent, en niet die van parallelwegen. Tijdens de testroute in Lissabon ging dat goed. Honda toont ook aan bij de tijd te zijn door het City Brake noodremsysteem standaard te leveren op elke HR-V, een veiligheidssysteem waarbij binnen de bebouwde kom heel wat leed bespaard kan worden.

Crossover-looks

Uiteraard is kiezen voor een auto als de HR-V niet alleen gebaseerd op specificaties, prijs en feiten. Honda probeert je ook over de streep te trekken met de Nissan Juke-aanpak, wat zeggen wil dat het ontwerp van in- en exterieur een kruisbestuiving is van een SUV, een MPV en een coupé. Je ziet dat terug in de profielen van de deuren, de hoge raamlijn met de optisch weggewerkte portiergreep van de achterdeuren en een dashboard ontwerp met hoogglans zwarte elementen en een hoge middentunnel. Die middentunnel geeft voorin een iets meer geborgen gevoel wat past bij een coupé. Jammer is wel dat dit een logische plaatsing van USB, HDMI en 12V-aansluiting in de weg zit; die zijn laag weggestopt en dat is niet handig. Over de afwerking an sich hebben we zoals bij veel Honda’s weinig te klagen, maar uiteindelijk betaal je daar ook voor.

Sportief als de HR-V eruitziet of is ingericht, zo rijdt de HR-V ook. Honda verzorgt traditiegetrouw een veilige en capabele wegligging die een sportieve rijstijl niet uit de weg gaat. Omdat een auto als de HR-V niet als dagelijkse scheurneus gebruikt zal worden is de vering en demping niet te straf afgesteld; een Fiat 500X is stugger, een Mazda CX-3 nog iets comfortabeler.

Prijs

De HR-V is er vanaf 25.190 euro en staat daarmee helemaal bovenin het B-segment. Is de HR-V te duur? Niet als je bedenkt dat hij standaard met 120 of 130 pk op pad gaat, op minimaal 16 inch wielen rolt en standaard klimaatregeling, bluetooth en stoelverwarming heeft. Voor minder doet Honda het niet in Nederland maar dat houdt wel in dat gemikt wordt op een relatief bescheiden verkoopaantal van circa 1000 per jaar. Snelle beslissers kunnen bij de dealer rekenen op gratis accessoires ter waarde van 800 euro en wie de meest luxe HR-V Executive kiest, betaalt de meerprijs voor de helft.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.