Volvo V60 Cross Country op de stoere toer

Praatjes vullen geen gaatjes. Dus wat vinden wij van de V60 Cross Country?

Praatjes vullen geen gaatjes. De nieuwe Volvo V60 Cross Country weten we wel op waarde te schatten. Zijn belofte om stoerder in het leven te staan weet Volvo kordaat te presenteren. Ook al is hij er bij ons niet met vierwielaandrijving.

Het waren (Nederlandse!) spionagefoto’s van vrijwel ongecamoufleerde exemplaren die in 2014 voor het eerst licht op de V60 Cross Country schenen. Zagen we dat goed? Hebben ze in Zweden een stoere versie van een dynamisch bedoelde auto bedacht? Onze verbazing verdwijnt als sneeuw voor de zon zodra Volvo officieel uit de school klapt met de stoere V60. Dat ziet er helemaal niet gek uit! Die gekke Zweden durven het zelfs aan de S60 op hoge poten te zetten. Onze mening daarover houd je nog tegoed, die auto moet hier nog even rijpen.

Iets ánders

Terug naar de V60 Cross Country, een auto die in het leven geroepen is om nog meer keuzevrijheid te bieden in het portfolio en daarnaast ook klanten naar de showroom lukt die al een V60 hebben gehad, óf juist iets ‘anders dan anders’ zoeken. Normaliter betekent zoiets de hoofdprijs voor betalen, met als gevolg dat vele speciaaltjes in Nederland sneuvelen. De carrière van de Passat Alltrack spreekt boekdelen. En zie je wel eens een A4 Allroad rijden? Om niet te spreken over de kleinere avonturiers. Stoer doen is niet per definitie populair in Nederland, maar als de prijs goed is, kan die V60 Cross Country best een succes worden. Wat krijg je voor de 3500 euro die zo’n ruige V60 méér kost?

Meerwaarde

Allereerst zet Volvo de V60 Cross Country 65 mm verder van de grond. Dat heeft veel meer (optisch) effect dan bij broertje V40 Cross Country, waarbij de bodemvrijheid met slechts 15 mm is vergroot. Daarmee kan de V60 theoretisch verder het ruige terrein in – ware het niet dat de AWD-versies voorlopig aan de neus van Nederlanders voorbij gaat omwille van het hogere verbruik en bijbehorende BPM. De zuinige DRIVE-E motorisaties die wel naar Nederland komen zijn technisch niet te combineren met vierwielaandrijving, die eer komt alleen de V40 Cross Country T5 en XC90 toe. Dus blijft over dat die verhoogde carrosserie van de V60 in kwestie een hogere instap verzorgt; ook lekker.

De carrosserie zelf is naar traditioneel Cross Country-recept onverzettelijker gestileerd met een diffuser achterbumper, Side Scuff plates aan de dorpels, zwarte wielkastranden, roofrails en specifiek 16 tot 19 inch lichtmetaal. Voor de verandering is de raamomlijsting in hoogglans zwart uitgevoerd en dat geldt ook voor de buitenspiegels. Omdat het eindresultaat er ook een beetje modern uit moet zien, houdt Volvo de set spatlappen wijselijk op de optielijst. In Engeland of Zweden zijn ze daar meer fan van. Het avontuurtje gaat verder in het interieur, waar Volvo andere bekleding verzorgt en naar wens (tweekleurig) lederen bekleding met contrasterende stiksels levert om de boel verder op smaak te brengen.

Scandinavische opties

Volvo kiest ervoor om niet direct compleet uit te pakken met een topuitvoering maar zet de V60 Cross Country als Kinetic, Momentum en Summum in de prijslijst. Afhankelijk van de uitvoering is de auto ook klaar voor het winterse vrijbuiten met onder meer stuur- en stoelverwarming, voorruitverwarming en – altijd optioneel maar heel handig – parkeerverwarming. Een prettige bijkomstigheid is dat de optieprijzen in vergelijking met Audi, BMW of Mercedes niet de pan uit rijzen, waarmee het aankleden van de V60 nog enigszins binnen de perken blijft.

Krachtpatser

De V60 Cross Country T5 die wij reden is de enige beschikbare benzinemotor. We kennen hem al uit de V40 Cross Country en andere Volvo’s, standaard gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Zonder het er al te dik bovenop te leggen is de V60 daar razendsnel mee; de rappe 0-100 tijd van 6.6 seconden laat menig hot hatch wel even blozen! Bovendien weet de transmissie van Aisin Warner vrij intuïtief de kracht van de T5 viercilinder (245 pk/350 Nm) aan te voelen, waardoor je die riante krachtsreserve als fijne luxe ervaart. En dat mag ook in deze klasse.

Het verhogen van de bodemspeling naar 210 mm heeft geen dramatische gevolgen voor het rijgedrag van de V60 Cross Country. Vering en demping zijn zodanig aangepast dat inzittenden niet in het zeilschip van de Ocean Race zijn eland of bij elke drempel het dak toucheren. Sterker nog: de onderstelafstemming staat dichter bij ‘het origineel’ in vergelijking met de V70 versus XC70. Die laatste staat even hoog op zijn wielen als de V60 Cross Country maar is merkbaar iets comfortabeler.

Zakelijk dieselen

De voor Nederland beschikbare D3 (150 pk) en D4 (190 pk) waren ten tijde van de persintroductie niet beschikbaar, maar die zijn zeker wel het vermelden waard. Ze mogen niet alleen meer trekken (1800 kg), in de Business-uitvoering – wat eigenlijk betekent dat je geen 19 inch maar maximaal 18 inch wielen kan bestellen – komen de nieuwe tweeliterdiesels met handgeschakelde zesbak net als de gewone V60 in aanmerking voor 20% bijtelling. En aangezien het overgrote deel van dit type auto zakelijk wordt gereden, heeft dat in deze klasse behoorlijk wat meerwaarde. Het maakt de keuze tussen een gewone V60 of de Cross Country ook rationeel interessanter.

De automaatversies scoren helaas geen fiscaal voordeel maar hebben net als de T5 een ECO+ functie die de transmissie in N(eutraal) zet zodra je het gas los gaat. Doel? Nog langer uitrollen en dus een lager brandstofverbruik. Wanneer je het gaspedaal weer beroert koppelt de automaat weer aan. Dat proces gaat razendsnel en alleen voelbaar als je er op let.

En hij kost…

De Volvo V60 Cross Country staat nu in de prijslijst vanaf 42.495 euro. Voor dat geld wordt de D2 diesel zoals genoemd overgeslagen en stap je in de D3 Business. De D4 is slechts twee mille duurder. Van die versie is ook een automaat beschikbaar voor net geen 47 mille. Vervolgens staat net iets boven de 47 mille-grens de T5 variant met standaard automaat paraat. Grote broer XC70 komt dan net kijken. Zowel de D4 als T5 krijgen voor het bedrag van 995 euro nog een duwtje in de rug van Polestar. De Zweedse huistuner blijft bescheiden met cijfers maar belooft nog meer kracht in het dagelijks gebruik. Binnenkort gaan we zelf ervaren hoe dat in de praktijk uitpakt. Geen woorden maar daden. Want praatjes….

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (2)

Volvo V60 Cross Country op de stoere toer
NIET VOLVO WAARDIG RIJ 50000 KM PER JAAR MET DIE RAMMELCAR.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Volvo V60 Cross Country op de stoere toer
ik heb de auto meegekregen als vervangend vervoer toen mij xc 70 bij de garage moest zijn. de S60 heeft allemaal leuke snufjes... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5