Snelheid
In de uitlaat zit een verslavende snerp. Laag in de toeren klinkt hij al goed, maar kom je boven de 3.000 toeren, wordt het pas echt leuk. We schakelen naar de derde versnelling. Mazda staat bekend om goede versnellingsbakken, maar het exemplaar in de MX-5 verdient wat ons betreft een prijs. Terug naar twee met een beetje tussengas. We sturen in voor de haarspeldbocht en laten de auto zich zetten. Door naar 7.000 toeren en we schakelen naar de derde versnelling.
Op de Colle de Vence waar we rijden geldt een maximumsnelheid van 90 km/h. Die hoef je niet te overschrijden om plezier te hebben met de MX-5. Met meer vermogen dan de 131 pk van deze 1.5 zou het hier al snel veel te hard gaan, maar nu kunnen we de Mazda maximaal rijden.
Beter
De MX-5 stond altijd al bekend om z’n goede wegligging en dat is bij de nieuwe alleen maar beter geworden. De MX-5 is, of je nu voor 16 of 17 inch wielen gaat, vooral comfortabel. Korte oneffenheden worden netjes weggewerkt en ook slecht wegdek is niet direct storend. Toch doet dat comfort niets af aan de sportiviteit. Het is nog steeds een serieuze stuurmansauto.
Om er optimaal van de MX-5 te genieten moet je overigens wel heel even op het knopje van de ESP duwen. Staat ESP aan, is er behoorlijk goed mee door te rijden, maar in enthousiaste bochten krijg je dan te maken met een serieuze portie - veilig - onderstuur. Een korte druk op de knop later en je kunt hem bijna sturen met het gaspedaal.
Comfort
De eerste MX-5 die we rijden is de SKYACTIV-G 131 GT-M. Skyactiv slaat op de motor, GT-M op de uitvoering, zoals ook bij andere modellen van Mazda het geval is. Hij staat in de prijslijst voor 32.990 euro en dit is de versie waar de Nederlandse importeur de hoogste verwachtingen van heeft. In de basis begint een MX-5 bij 28.990 euro, maar de GT-M is meteen helemaal af.
Zwart lederen bekleding, stoelverwarming, een zeven inch navigatiesysteem, climate control, cruise control, DAB+ radio, een veerpootbrug, keyless entry, parkeersensoren achter en gunmetal 16 inch lichtmetalen wielen en een negen speaker BOSE audioinstallatie. Alleen al het laatste systeem is de stap naar de GT-M bijna waard. Dankzij speakers in de hoofdsteunen heb je het geluid helemaal om je heen, ook als je open rijdt.
Krachtige eenvoud
Geen zacht dashboard, geen elektrische stoelen, geen elektrisch dak. De MX-5 is een pure roadster geworden waar een klein beetje gemak is ingeleverd aan veel sportiviteit. Hij is 100 kg afgevallen ten opzichte van zijn voorganger en heeft als 1.5 een kentekengewicht van 950 kg. Daar leveren we graag elektrische stoelen en zware elektromotoren voor het dak voor in.
Onderweg kregen we wat regen op de Colle de Vence. In eerste instantie wilden we gewoon doorrijden, maar op een gegeven moment ging het toch net te hard. De kap erop doen kan met een hand tot zo’n 80 km/h. Vervolgens klik je de beugel vast en kun je gewoon door. Het werkt zo makkelijk en zo verschrikkelijk snel dat je eigenlijk niet anders meer wilt.
Tweeliter
Naast de 1.5 komt de MX-5 er ook met de bekende 2,0 liter met Mazda’s i-eloop. Dat blok levert 160 pk en 200 Nm. Vijftig Nm méér dan de 1.5. Dat merk je in de acceleratietijd naar 100 km/h, die nu op papier 7,3 seconden bedraagt, tegenover 8,3 voor de vijftienhonderd. Hij schakelt en stuurt net zo lekker, maar door de kracht is hij wat soepeler.
Hij kost 4.000 euro meer en voor dat geld krijg je een Bilstein onderstel, 17 inch wielen, een sperdifferentieel en een stop/start-systeem. De ervaring is ook compleet anders. Waar je met de 1.5 vooral bezig bent met toeren maken en schakelen, merken we dat we de 2.0 vaker in de drie en vier laten staan. Het gaat hem allemaal wat gemakkelijker af, maar dat maakt de ervaring niet per se leuker. Ook mist hij de snerp van de kleine 1500.
Schrijf een review