Driecilinder
We beginnen met de belangrijkste versie voor Nederland, de Seat Ibiza met de 1.0 TSI met 95 pk. Die motor is inmiddels een bekende. We reden hem in de Volkswagen Polo en in de Skoda Fabia. In de Ibiza komt hij net zo goed tot zijn recht. Hij is lekker vlot, stil en trekt heel behoorlijk. Waar we gisteren nog concludeerden dat de verhoudingen van de versnellingsbak aan de lange kant zijn, valt dat bij de vijfbak behoorlijk mee. Misschien moest de versie met 110 pk - hij was letterlijk gloednieuw - nog even ingereden worden.
Op toeren klinkt het motortje best leuk, maar nooit klinkt hij zo hard door dat het storend wordt. Het draagt allemaal bij aan het meer volwassen karakter van de vernieuwde Ibiza. Seat heeft namelijk flink werk gemaakt van het interieur van de auto. De materialen voelen beter aan, er zijn meer opties voor leverbaar en ook het nieuwe 6,5 inch scherm voor het infotainmentsysteem maakt het dashboard opgeruimder.
Rode wielen
De eerste Ibiza die we reden had wat paarse details in het interieur. Toch is het zo subtiel dat het ons ook na lange tijd nog leuk lijkt. De tweede Ibiza die we uitproberen is de FR met de 1.4 TSI met cilinderuitschakeling en 150 pk en 250 Nm. Hier geen paarse details, maar alleen rood. Rode ringen rond de luchtroosters, een rode inzet in het stuur, rode stiksels en rode gordels. Die lijn heeft Seat ook in het exterieur doorgezet: de wielen en de randen rond de grille, allemaal rood.
Bij een model als de FR vinden we het een goede toevoeging. Eronder en het wordt al snel ‘all show and no go’. Als FR is de Ibiza namelijk écht vlot. In combinatie met de - ook nieuw voor de Ibiza - adaptieve dempers voelt hij bijna als een hot hatch. Bijna, want om een beetje mee te doen moeten er tegenwoordig meer pk’s in zitten. Voor dat model is het bij Seat nog even wachten op de Cupra, die waarschijnlijk dezelfde motor als de Polo GTI krijgt. Voor nu is het echter zeker voldoende. Hij is bijna net zo vlot, maar door cilinderuitschakeling op momenten dat je minder sportief rijdt ook echt zuinig.
Twee telefoons
Een andere grote verandering is het nieuwe infotainmentsysteem. We noemden het al even, maar het maakt de Ibiza een stuk volwassener. Niet meer emmeren met een Tomtom achter je ruit, maar een volledig geïntegreerd systeem. Je krijgt commando’s nu ook tussen de klokken te zien: praktisch. We probeerden het nieuwe systeem uit met de door Seat bijgeleverde Android telefoon, maar ook met onze eigen iPhone. Het nieuwe systeem is geschikt voor zowel Apple Carplay, Android Auto als Mirrorlink. Er zijn auto’s in duurdere segmenten die het met veel minder moeten stellen.
Het navigatiesysteem geeft wat vreemde commando’s als ‘rechts rijden’ terwijl hij ‘rechts afslaan’ bedoelt, maar dat zijn geen zaken die een update niet op kan lossen. Belangrijker is dat het intuïtief werkt. Ook heeft de Ibiza nu bij de bekerhouders een USB-ingang met genoeg spanning voor de laatste generaties telefoons. Zodra je er flesjes water in zet moet je wel even zoeken naar een plek voor je smartphone.
Twintig procent bijtellen
Op de FR na voldoet het volledige gamma van de vernieuwde Ibiza aan de eisen van 20% bijtelling. Zowel de diesels als de benzinemodellen. Een 14% bijteller blijft voorlopig uit, maar toch verwacht Seat ook op de zakelijke markt goed te gaan scoren met de Ibiza. De prijzen beginnen namelijk bij 12.950 euro. Geef je 1.000 euro meer uit, krijg je de 95 pk 1.0 TSI. Wat ons betreft een gemakkelijke keuze. De stap naar 110 pk kost dan vervolgens weer eenzelfde bedrag, maar is minder noodzakelijk. Aan de 95 pk variant heb je eigenlijk meestal al genoeg.
De vernieuwde Ibiza is per direct te bestellen. Hier lees je de prijzen.
Weten wat de Seat Ibiza je maandelijks kost in de bijtelling? Kijk dan hier!
Schrijf een review