Hollands welvaren – Opel Karl

Rijtest Opel Karl: Niet spannend, wel verrassend met ruimte en uitrusting (CarPlay en WiFi!). De prijs is goed.

De nieuwe Opel Karl vervolgt de carrière van de Agila, maar heeft meer in huis om een goede sier te maken. De Duitsers mikken op een keurige prijs en een paar (praktische) slimmigheden die in het A-segment punten scoren. Maar is dat genoeg?

In het segment van de kleine auto’s probeert ieder merk zich te onderscheiden met een guitig design, veel kleur en talrijke individualiseringsmogelijkheden. Het ene merk vraagt daar veel voor, de ander houdt het wat betaalbaarder. Met de Opel Karl wordt een andere, rationele koers gevaren. Dat zie je om te beginnen aan het design van de auto, dat weinig franje kent. Opel wilde duidelijk de driedeurs Adam niet voor het hoofd stoten en mikt er op dat de doelgroep van de Karl dat prima vindt. Toch vinden wij het geheel al een beetje gedateerd ogen; Karl had ook in 2010 geboren kunnen zijn.

Primeur 

Maar dat gegeven zet de Opel Karl niet buiten spel. Al zijn de deurpanelen wel uit erg karig kunststof vervaardigd, het interieur, de ruimte waar je de meeste tijd tegenaan kijkt, oogt veel moderner en is volwassen ingericht. Je ziet dat terug aan het instrumentenpaneel en het stuurwiel, dat we kennen uit de nieuwe Corsa. En raad eens, het (begin 2016) leverbare Intellilink systeem is een primeur. Niet alleen is een geïntegreerd systeem met touchscreen vrij exclusief, ook ondersteunt Intellilink Apple CarPlay en Android Auto.

CarPlay

Opel bewijst dat CarPlay ‘here to stay’ is door ons met een iPhone en Apple Maps op pad te sturen, inclusief Nederlandse stembegeleiding. En dat werkte perfect. Waarom zelf een systeem ontwikkelen als er een goed (en altijd up to date) alternatief voor handen is? Wie geen smartphone heeft van Apple of Android is natuurlijk wel de klos en zal een TomTommetje achter de voorruit moeten plakken. Begin volgend jaar ondersteunt het Intellilink systeem ook OnStar, waarmee de Karl ‘connected’ is met de buitenwereld en de hulpdiensten kan inschakelen bij een ongeval of zijn inzittenden via WiFi (4G) laat internetten.

Luxe

Verder heeft ‘Karl’ – de auto is vernoemd naar de zoon van de Opel-stichter - nog een paar leuke uitrustingsmogelijkheden die een auto van het A-segment aangenaam luxe maken; denk aan stoelverwarming, stuurverwarming, digitale radio (DAB+), een City-stand voor de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, parkeersensoren, Lane Departue Warning, bochtverlichting, automatisch geregelde airco, vier elektrisch bediende ramen en cruise control. Die laatste is zelfs altijd standaard op een Karl, wat bij een Corsa niet het geval is! Met het credo ‘wie het kleine niet eert…’ in ons achterhoofd meldt Opel ook trots dat de achterportierramen helemáál kunnen zakken en dat de achterbank is voorzien van twee IsoFIX-bevestigingen.

(Bagage)ruim(te)

Twee grote mensen zoals wij kunnen trouwens ook prima achterin plaatsnemen; voor een auto in dit segment is de Opel Karl ruim, net als zijn grote concurrent Hyundai i10. Andere kleintjes zoals de Panda, 108, Aygo en C1 zijn krapper (maar ook minder lang). Als het op de capaciteit van de bagageruimte aan komt is de Opel Karl vrijwel even ruim als die Koreaan i10; we noteren 1013 liter. Met de (in twee delen neer te klappen) achterbank in de rechtopstaande positie is er 215 liter voorhanden, wat weer minder riant is. Ruim is de Karl dus echt voor zijn inzittenden, of wanneer er maximale bagageruimte nodig is. Sleurhut of aanhangertje mee? Helaas, dat is niet mogelijk.

Nieuwe 1.0 liter

Het leveringsprogramma van de Opel Karl omvat tien kleuren, drie uitvoering maar slechts één motorisering. Het is de turboloze versie van de 1.0 liter driecilinder uit de Adam en nieuwe Corsa. Met een heel gezonde 75 pk komt de 839 kg wegende Karl prima vooruit en noteert hij betere prestaties dan de Agila 1.0. De driecilinder loopt trillingsvrij en maakt Karl niet lui, terwijl de rijgeluiden onderweg redelijk beperkt blijven. Op snelwegtempo (120 km/u) draait de eenliter 3500 toeren maar zet geen overdreven keel op.

Automaat 

Liefhebbers van een automaat moeten nog tot volgend jaar geduld hebben op de Easytronic 3.0 transmissie. Beiden noteren een theoretisch verbruik van 4.3 l/100km. Dat is weer een tikkie beter dan zijn voorganger, mede door het standaard ecoFLEX pakket dat naast stop/start-techniek ook een aerodynamische achterspoiler omvat. Tijdens de testroutes schommelde het verbruik volgens de boordcomputer op circa zes liter.

Neem de Edition

We zeiden net al dat de Opel Karl in drie uitvoeringen leverbaar wordt. De instapper Selection a 10.595 euro heeft belangrijke zaken zoals zes airbags, elektrisch verstelbare spiegels, Hill Start Assist, cruise control en elektrisch bediende ramen voor, maar deze mist de airco en radio van de Edition-uitvoering. Met een prijs van 11.595 euro is dat de variant die in Nederland populair al zijn. Luxe als DAB+, automatische airco, 15 inch velgen, Lane Departure Warning en extra speakers zijn voor de Karl Cosmo weggelegd, die iets meer dan dertien mille kost. Met dergelijke prijzen is de Karl niet de goedkoopste in het A-segment (dat is de Ford Ka en de Skoda Citigo), maar loopt hij wel in de pas met de concurrentie die ook relatief veel ruimte biedt zoals de Hyundai i10.

Deze Karl leasen? Klik hier voor de details bij LeaseAutoVandaag!

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.