Skoda heeft er werk van gemaakt om de Octavia tot Scout te dopen. Ook al weet iedereen dat je in ons land zelden van de gebaande wegen zult gaan, werd het onderstel van de Scout iets verhoogd voor meer bodemvrijheid, is er verzwaarde vering gemonteerd en zijn de wielkasten en bumpers voorzien van dikker kunststof. Het geeft de auto een stoerder en uitgedoste look, maar tegelijkertijd ook nog een beschaafd voorkomen. Het moet immers geen echte terreinauto of SUV worden. Het nieuwe 17 inch Proteus lichtmetaal sluit mooi aan bij het model. We ontgrendelen de deuren en een verzameling verlichting begeleidt ons naar de entree.
Binnenin zien we kleine verschillen met de normale Octavia Combi. Een ferme handgreep op het dashboardkastje verraadt zijn kunnen aan de passagier voorin. De stoelen zijn misschien voor sommigen wat stevig, maar na een lange rit naar het uiterste noorden van het land konden wij in ieder geval fris uitstappen. Als we achterin plaatsnemen kunnen we prettig voor ons uit kijken, en is er ruim voldoende ruimte voor de ledematen. Dat valt heel niet tegen!
Een leuke – en eigenlijk geen onverwachte bijkomstigheid – is de vierwielaandrijving. Skoda moet gedacht hebben: geen woorden maar (ook) daden, en voorziet deze Tsjech van automatisch geregelde vierwielaandrijving die indien nodig maximaal 40 procent van de aandrijfkracht naar de achterwielen dirigeert. Je rijdt dus niet altijd met vierwielaandrijving, alleen wanneer dat noodzakelijk is en je hoeft er geen knop, hendel of schakelaar voor aan te raken. Wie op wintersport gaat weet hoe vierwielaandrijving en uitkomst kan zijn. Maar ook in ons eigen niet-besneeuwde land kan het systeem goed van pas komen. Dankzij deze techniek kan de tractiecontrole en het stabiliteitssysteem meer achter de hand blijven. Een prettige gedachte.
Onder de kap huist een enthousiaste ‘doordouwer’, de bekende 140 pk sterke 2.0 TDI dieselmotor die in diverse modellen van het VAG-concern te vinden is. Een krachtbron die zich inmiddels al ruim bewezen heeft, maar langzamerhand wordt opgevolgd door een nieuwe generatie met commonrailtechnologie. Hoewel het je aan de geluidsontplooiing niet zal ontgaan dat je met een dieselmotor onderweg bent, is deze diesel in de Scout een prettige metgezel. De zelfontbrander tokkelt er lustig op los in de vroege ochtend, maar gaat eenmaal opgewarmd enthousiast van kiet. Zo nu en dan klinkt er nog een grom uit het vooronder. Vanaf 1500 toeren begint de turbo merkbaar zijn werk te doen, waardoor zijn maximum trekkracht van 320 Nm al snel paraat is en het ‘roeren’ in de soepele zesbak niet al te vaak nodig is. Ondanks de ruime 1500 kilogram die deze veelkunner op de weegschaal zet, zijn de prestaties meer dan adequaat. Toch prijkt er een groot energielabel E in de persmap, dat dan weer wel. Een verbruik van minimaal 1 op 14 is overigens gewoon kinderspel! Met de 55 litertank kun je dan een aardige speurtocht in het bos doorploeteren...
Wie verdwaald raakt en een aantal verkeersdrempels tegenkomt moet wel even opletten, want de demping voor begint gek genoeg onbedoeld al snel te protesteren. Saillant detail is dat in de brochure een ‘I-love-verkeersdrempels’ verkeersbord prijkt. Een bochtig parcours is in ieder geval geen probleem, de gestegen wagenhoogte is niet van die aard dat we op één oor gaan hangen.
Skoda heeft de Octavia Scout 4x4 2.0 TDI voor 35.990 euro in de prijslijst staan. Ten opzichte van een Octavia Combi in Elegance-uitvoering een noemenswaardige meerprijs van een paar duizend euro, maar het uiterlijk vertoon en zijn technische kunnen zijn natuurlijk wel wat waard. Voor wie aan alleen vierwielaandrijving genoeg heeft in plaats van uiterlijk vertoon of veel luxe is er de Octavia Combi 1.9 TDI in 4x4-uitvoering.
Schrijf een review