Spaardieselen kan anno 2015 in vele soorten en maten. Vanwege de hogere prijs en dito wegenbelasting is zo'n zuinige diesel lang niet voor iedereen weggelegd. Wie bovendien weinig kilometers maakt, moet uit technisch oogpunt (roetfilter) sowieso geen diesel nemen. Volkswagen biedt in navolging van de Polo BlueMotion TDI - die sinds kort weer een 1.4 liter motor heeft - nu ook een BlueMotion versie op benzine aan. Net als de bestaande ‘zuunigerd’ heeft deze een aerodynamisch geoptimaliseerde carrosserie, een verlaagd onderstel, een dichte grille, langere versnellingen en 'gladde' grille. De recente facelift van de Polo heeft daar in uiterlijke zin helemaal niets aan veranderd. Alleen het kenteken zal verraden dat je met een nieuwe Polo onderweg bent…
Zuinigheidskampioen
Onder de motorkap komt VW voor het eerst met een 1.0 liter turbomotor op de proppen. Deze nieuwe driecilinder, die drie jaar geleden(!) werd gepresenteerd in een nog niet bestaande Up GT maar wèl naar de Golf zijn weg gevonden heeft - levert in de Polo 95 pk (BlueMotion) en 110 pk in de gewone uitvoering. Uiteraard is de nieuwe driepitter zuiniger dan de andere benzinevarianten en mag de BlueMotion-versie zich nipt kampioen noemen. Met een verbruik van 4.1 l/100 km en 94 gram CO2 duikt hij onder de 4.7 l/100km die de nog steeds leverbare 1.2 TSI 90 pk voor zich laat noteren en doet hij niet onder voor een Volkswagen Up. Maar omdat het BlueMotion-recept in het verleden wel zijn invloed had op de prestaties souplesse, willen we graag vertellen hoe de nieuwe TSI uit de verf komt. Wat blijkt: keurig!
Ja, je kunt merken dat de vijf versnellingen langer uitgesmeerd zijn, maar daar staat tegenover dat de eenliter in de meeste gevallen alsnog goed de gang er in krijgt. Slechts bij lage snelheid in de tweede versnellingen laat een alerte reactie langer op zich wachten en duurt het even voordat de boel op stoom is. Dat had beter gekund. Een voordelige bijkomstigheid is dat de vijfde versnelling het toerental op de snelweg lekker laag houdt, zo’n 2300 toeren bij 100 km/u. Daarom blijft de eenliter ook op hogere snelheden netjes op de achtergrond zijn rondjes draaien. Het koppel van 160 Nm is genoeg om niet terug te hoeven schakelen als je even wat harder wilt.
Wat kan beter?
Dit past weer uitstekend bij de volwassen indruk die de Polo al jaren weet te maken, ook al is hij niet meer de ruimste in het segment, zou de stoel iets meer steun aan de bovenbenen mogen geven en vinden we dat een stofje in het deurpaneel er bij een VW in dit segment wel van af moet kunnen. En dat geldt ook voor LED-dagrijverlichting in plaats van halogeen brandende exemplaren in de mistlampunits. Al gebruikt Volkswagen die lampen ook voor de bochtverlichting en dat is wel wat waard.
Fijne uitrusting
Waar de Polo eveneens sterk zijn stempel drukt in dit segment is de ergonomie van het dashboard, want bijna alles zit overzichtelijk binnen handbereik en op de juiste plek. Omdat we de onhandig geplaatste spiegelverstelling (pontificaal op de deurgreep) zelden zullen gebruiken, rekenen we hem dat missertje niet zwaar aan. De uitrusting en optiemogelijkheden zijn behoorlijk op peil voor een auto in deze klasse, getuige de standaard aanwezigheid van twee in hoogte verstelbare voorstoelen, elektrische ramen voor en achter, automatisch geregelde airco, hill holder, verwarmde buitenspiegels, een middenarmsteun, een lederen stuurwiel, pook en handremgreep, behoorlijk klinkende speakers, Multi Collision Brake en cruise control. Ook 15 inch lichtmetalen wielen zijn van de partij. Dankzij een aantal van deze zaken is de Polo BlueMotion a 16.490 euro completer uitgerust dan een Comfortline, terwijl dié uitvoering (met 1.2 TSI 90 pk) iets meer kost (16.970 euro), en meer verbruikt.
De TSI haalt in de praktijk moeiteloos 1 op 20 en dat is wanneer je de auto nog meer laat uitrollen en niet overal 120 rijdt nog wel iets te verbeteren. Z'n dieselbroertje blijft te allen tijde nog spaarzamer, kost drie mille meer, maar scoort voor zakelijk rijders wel 14% bijtelling in plaats van 20%. Wie geen diesel mag, kan of wilt rijden, is met deze Polo BlueMotion TSI slim bedeeld.
Schrijf een review