BMW 2 Serie Gran Tourer: Ruimte als niche

Corpulente Mini of lekker ruime BMW? Een eerste indruk.

Hij staat op het platform van de nieuwe Mini en heeft de motor van de Mini Cooper S. Toch is de BMW 2 Serie Gran Tourer veel meer dan een bijzonder corpulente Mini met zeven zitplaatsen, blijkt tijdens onze eerste kennismaking in Kroati

Bestaansrecht

Crossovers maken het de traditionele MPV de laatste jaren erg moeilijk. De verkopen van MPV’s lopen al tijden terug en daarmee lijkt de toekomst voor het segment wat onzeker. De nieuwe Renault Espace heeft bijvoorbeeld zelfs afstand gedaan van zijn MPV-verleden en is nu ook een crossover geworden. Minder ruimte, maar wel lekker hip?  

BMW brak de trend en lanceerde vorig jaar de Active Tourer. De meest controversiële auto van BMW in jaren. Immers: een MPV én een BMW met voorwielaandrijving. Met ruim 800 registraties dit jaar (t/m maart) is het echter de tweede populairste BMW in ons land. Dat maakt de stap naar een grotere MPV ook heel logisch. De Gran Tourer is 22 centimeter langer. Elf centimeters daarvan zijn gaan zitten in de wielbasis, de andere elf zijn er achteraan bijgekomen. Meer beenruimte op de achterbank dus en nu ook plek voor zeven personen. En zo is ruimte opeens een niche geworden…

Minderprijs 

Zeven stoelen in een BMW. Tot nu toe was het alleen maar mogelijk in een BMW X5. Daar betaal je een forse meerprijs: ruim 2 mille. En dan kun je nog steeds met goed fatsoen geen volwassene achterin zetten. Toegegeven, met 1,90 meter zitten we zelf ook liever niet op de derde zitrij van de nieuwe 2 Serie Gran Tourer, maar voor korte tijd is het acceptabel. Zeer korte tijd. Daarentegen zijn de stoelen op de derde rij wel ‘standaard’. Je kunt namelijk ook kiezen voor vijf stoelen, tegen een minderprijs. De importeur gaat er namelijk vanuit dat het merendeel zal kiezen voor de derde rij.

Voor kinderen is het helemaal achterin prima toeven. De achterbank kan naar voren geschoven worden zodat er meer beenruimte voor de passagiers op de derde zitrij is. Zelfs in de meest extreme stand, zit je op de achterbank nog steeds vrij redelijk. Zet je hem helemaal naar achteren, zit je ronduit ruim. Ook zijn de stoelen zo geplaatst dat je met drie volwassenen op de achterbank kunt zitten. Mochten volwassenen op de achterbank niet je ding zijn: er passen ook drie kinderzitjes.

Maar is het ook een BMW?

De nieuwe 2 Serie Active Tourer en Gran Tourer zijn standaard voorwielaangedreven (xDrive vierwielaandrijving is optioneel). Daarmee is het volgens veel mensen geen echte BMW, maar wij denken dat de BMW-identiteit op meerdere manieren dan alleen de aandrijving op de achterwielen tot uiting komt. Al bij het instappen is het een feest van herkenning. We zien een dik M stuurwiel, de bekende iDrive controller, het grote infotainmentscherm en de bediening van de airconditioning. Voor eigenaars van een BMW zal het allemaal héél vertrouwd aanvoelen en voor nieuwe klanten is het allemaal enorm overzichtelijk.  

We rijden de 220iA met 192 pk en 280 Nm. Die A staat voor een fijne achttraps automaat. De eerste meters voelen heel vertrouwd. Pas als we de iDrive van ‘Comfort’ op ‘Sport’ zetten en de versnellingsbak zelf gaan bedienen met de flippers voelt het even onwennig. Onze Gran Tourer weegt 65 kg meer dan de Active Tourer in vergelijkbare uitvoering. Dat gewicht zit eigenlijk allemaal achterin. Je merkt het iets, maar het neemt niet weg dat de 2 Gran Tourer nog steeds zeer behoorlijk - al zij het soms met wat onderstuur - een bocht door gaat. Toch verwachten wij niet dat veel ouders dit hun kinderen aan zullen gaan doen. Wij zetten de automaat daarom weer terug in ‘D’ en de iDrive op comfort. Terug naar de rust.

Zo strak als een achterwielaangedreven BMW stuurt hij dus niet, maar dat is niet de opzet van de auto. Hij biedt alles aan boord van een BMW, maar dan in een zeer ruime verpakking. Zo is er bijvoorbeeld achter de derde zitrij nog steeds ruimte voor twee ‘handbagagekoffers’. In de achterportieren kunnen volgens BMW nu ook flessen van 1,5 liter. Waarom dat zinvol is, ontgaat ons een beetje, want niemand wil kinderen op de achterbank die 1,5 liter Cola achter de kiezen hebben. Of andere willekeurige frisdrank. Maar groot zijn de deurbakken zeker. 

Ruimte heeft wel een prijs…

De BMW 2 Gran Tourer begint als 218i bij 32.350 euro. Dat is net geen 3.000 euro hoger dan de vanafprijs van de Active Tourer. Concurrenten als de Ford Grand C-Max of de Opel Zafira beginnen allemaal een stuk lager op de prijsladder, dus het koopje van de eeuw is de Gran Tourer niet. Hij is echter wel doordacht, goed afgewerkt en wordt geleverd met fijne motoren. 

Wil je hem écht leuk uitvoeren, tel er dan nog maar een paar mille bovenop. Zo werkt het immers bij BMW en overigens ook bij de andere merken. Natuurlijk zijn er ruimere auto’s, strakker sturende auto’s, mooiere auto’s. Het totaalpakket van de 2 Gran Tourer is voor zijn doelgroep echter gewoon heel goed. Dezelfde aantallen als voor de 2 Active Tourer verwachten we niet, maar toch zou de 2 Gran Tourer best wel eens de grootste van zijn segment kunnen worden. Het is immers een BMW…

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.