De Mazda CX-3 is een van de vijf nieuwe of vernieuwde modellen die dit jaar in de Mazda-showroom komt te staan. Daardoor is de Mazda3 inmiddels de 'oudste' in de familie met een leeftijd van 18 maanden. De ontwikkelingstijd van de CX-3 bedraagt ook anderhalf jaar. De techneuten hebben er vaart achter kunnen zetten door de CX-3 de basis van de Mazda2 mee te geven en ook een greep te doen in het jonge SkyActiv-motorengamma. Easy job? Niet helemaal, want de CX-3 heeft verder 15 mm extra bodemspeling ten opzichte van de onlangs geteste Mazda2, een 35 mm hogere carrosserie, dubbel uitlaatsysteem en kan ook rekenen op specifiek gekalibreerde motoren.
Smooth dieselen
De geteste 1.5 liter turbodiesel met 105 pk is weliswaar afkomstig uit de Mazda2 maar levert geen 220 Nm maar 270 Nm, meer dan Mazda zelf aanvankelijk had aangekondigd. Tijdens de eerste testrit blijkt het een voorbeeldige kracht die vroeg bij de les is en nooit vibraties afgeeft. De vermogens- en koppelafgifte maakt de CX-3 heerlijk soepel in omgang, zonder je meteen uit te nodigen voor het serieuze sleuren. De beloofde 4.0 l/100 km is verder competitief in het segment. Een fijne motor, standaard geleverd met een zesbak en optioneel gekoppeld aan een zestrapsautomaat, een type transmissie dat in Europa steeds populairder wordt.
Niet kleiner dan 2.0 liter benzine
Imposant is ook de samenstelling van het benzinegamma dat louter bestaat uit de 2.0 liter motor met 120 pk en vóórwielaandrijving of 150 pk en vierwielaandrijving. Dankzij de hoge compressie en efficiëntie opbouw scoren ook deze motoren keurige verbruikscijfers, bijna op het niveau van een kleinere turbomotor. Volgens Mazda is hun atmosferische krachtbron in de praktijk alsnog in het voordeel. Zou de kleinere 1.5 liter benzinemotor uit de Mazda2 en Mazda3 dan nieuwe records kunnen vestigen in het segment? Nee, volgens een woordvoerder is het verschil gering en door alleen tweeliters te leveren kan de fabriek in Japan grotere volumes produceren. Het monteren van de 1.5 zou de CX-3 evenmin goedkoper maken. Maar zeg natuurlijk nooit 'nooit'....
Nieuwe 4WD-sensoren
Ook in de aandrijving gaat de CX-3 zijn eigen weg. Mazda levert de benzine- en dieselversie in enkele uitvoeringen met vierwielaandrijving; een nieuwe generatie dat gebruik maakt van extra sensoren om het wegdek dat voor de auto ligt te voorspellen en zo maximaal tractie te kunnen garanderen zonder eerst voor wielspin te moeten ingrijpen en - ook belangrijk - onnodig brandstof te verspillen. Hiervoor past Mazda geen geavanceerde radar- en lasertechniek toe maar vertrouwt net als in de CX-5 op signalen van de ruitenwissers, buitentemperatuur en bijvoorbeeld de stand van het stuur.
In de eerste testrit rond Barcelona hebben we de vierwielaandrijving nog niet intensief kunnen beproeven, maar de CX-3 gaf geen krimp toen we 150 pk sterke tweeliter de sporen gaven. De viercilinder is behoorlijk sterk en laat op toeren een leuke ronk horen. Schakelen is niet bepaald een straf omdat de zesbak ook in de echte rijdersauto van het merk wordt toegepast; de MX-5.
Ruimte voor comfort
Gelukkig begrijpt Mazda dat de CX-3 ook goede rij-eigenschappen moet hebben maar niet straf uit de hoek hoeft te komen. Daardoor stuurt de crossover vrij direct maar geeft de vering wat ruimte in bochten terwijl de demping evenmin kortaf is. Zo blijft de CX-3 - die 1100 tot 1300 kg in de schaal legt - toch lekker handzaam in de stad terwijl je op langere afstanden het veercomfort zal waarderen. Hiermee onderscheidt de CX-3 zich van de even grote Fiat 500X en Opel Mokka of iets kleinere Juke en Captur, die merkbaar harder zijn en óók goed op de weg liggen. Zelfs in vergelijking met de CX-5 is de CX-3 een stuk softer. Jammer is het zicht rondom, door de hoge raamlijn laat die wat te wensen over. Zowel onderweg, als tijdens inparkeren.
Helemaal 2015
Met 4.28 meter lengte komt de CX-3 zoals gezegd direct in het vaarwater van de Fiat 500X die we onlangs hebben getest maar doet ook niets onder voor een Opel Mokka. De ruimte op de achterbank en de capaciteit van de bagageruimte zijn aan elkaar gewaagd en groot genoeg voor dit segment. De Japanner scoort punten in zijn klasse met het leveren van LED-koplampen en LED-mistlampen. Een primeur is de aanwezigheid van het head-up display en de 'HMI Commander', een centrale draaiknop voor de bediening van het MZD Connect infotainmentsysteem. Net zoals collega Wouter al bij de Mazda2 constateerde werkt dit systeem behoorlijk intuïtief. Wie geen gebruik maakt van Spotify of muziek heeft gedownload op zijn smartphone, zal de internetradio functie ook kunnen waarderen.
Andere 'i-ActivSense' systemen zoals dodehoekdetectie, rijstrookassistent, Smart City Brake Support noodrem en grootlichtassistent zijn verder van deze tijd, terwijl de beschikbaarheid van adaptieve cruise control weer vrij uniek is want alleen de Suzuki Vitara heeft ook al zoiets. Op zijn beurt is het Rear Cross Traffic Alert weer een echte primeur in deze klasse. Duidelijk is dat Mazda van goede huize is gekomen, ook omdat de afwerking in de CX-3 op een keurig niveau staat. De voorste rand van het dashboard tussen de bestuurder en passagier is zelfs met zacht (kunst)leder afgewerkt. Ook de kunststof panelen met verschillende 'patronen' geven de Mazda een verzorgde indruk.
Zakelijk?
Omdat de keuze in dit segment reuze is, heeft Mazda als laatste goed op het prijsbeleid moeten letten. Weliswaar begint de dealer pas bij 20.990 euro orders te schrijven, je beschikt dan wel over de 2.0 liter met 120 pk. De 105 pk diesel heeft zakelijke kansen dankzij 20% bijtelling, al is gebleken dat de vijver compacte crossovers nog niet groots de zakelijke rijder heeft veroverd en met name particulieren aanspreekt.
Keuzes
De Nissan Qashqai is daar misschien de enige uitzondering op, en vormt daarmee (onverwachts) ook een concurrent voor de CX-3. Hij is iets groter maar ook behoorlijk compleet uitgerust. Mazda verwacht dat dat de 28 mille kostende 2.0 liter GT-M uitvoering het meeste in trek zal zijn en voor dat geld is er ook al iets groters te koop - zoals die Qashqai of Aziaten als de ix35 en Sportage - voor wie daar naar op zoek is. Keuzes, keuzes. Hoe dan ook is de CX-3 een van de sterkste nummers die Mazda in handen heeft en een uitschieter in zijn klasse. En nu maar zien of de fabriek de Europese vraag kan bijbenen, want van de totale productiecapaciteit a 150.000 auto's per jaar zijn er 38.000 voor ons continent bestemd. Na zijn Nederlandse debuut op de AutoRAI in april staat de nieuwe CX-3 vanaf juni in de showroom.
Schrijf een review